تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۷۵۶۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حل مشكلات حافظه در كم‌خوابی
محققان دريافتند كه تعدادی از نورون‌های مغزی موجود در ناحیه‌ی هیپوکامپ مغز مسئول نقص حافظه ناشي از كم‌بود خواب هستند و توانستند با تحریک این نورون‌ها راه‌حلی برای رفع نقص حافظه افراد کم‌خواب پیدا کنند.

اغلب مردم به خوبي نمی‌خوابند و خواب راحتی ندارند؛ این در حالی است که خواب، دوره‌ای حياتي براي ثبات حافظه است و کم‌خوابی می‌تواند سبب کاهش قابلیت‌های حافظه گردد.

در تحقيقات جديد منتشرشده در مجله نوروساينس، محققان دريافته‌اند كه جمعيت كوچكي از نورون‌های مستقر در ناحيه مغزي هیپوکامپ مسئول بروز مشكلات نقص حافظه در افرادي که به كم‌خوابي مبتلا هستند، می‌باشند.

اين گروه تحقيقاتي در مطالعات پیشین خود، دریافته بودند که مولکول خاصی در نورون‌ها به نام AMP يا CAMP نقش حياتي در مشكلات نقص حافظه ناشي از كم‌خوابي بازي می‌کند، اما این که کاهش این مولکول‌ها در کدام ناحیه از مغز سبب مشکلات نقص حافظه می‌شد، ناشناخته مانده بود.

به‌منظور حل معضلات كم‌خوابي محققان در صدد برآمدند تا ناحيه‌اي ویژه از مغز كه مسئول نقص حافظه ناشی از کم‌خوابی است، را شناسايي كنند.

اين محققان با افزايش مولکول‌های CAMP یا AMP توانستند جمعیتی از سلول‌های ویژه که مسئول بروز مشکلات ناشی از کم خوابی بودند را در ناحیه هیپوکامپ شناسایی کرده و با تحریک بیان این مولکول‌ها در این نورون‌هاي هيپوكامپ از نقص حافظه موش‌ها جلوگيري كنند.

به عقیده محققان اين تحقيقات می‌تواند نویدبخش يافت داروهايي مناسب در جهت كاهش مشكلات حافظه در افراد کم‌خواب باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار