رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان گفت: با توجه به نياز به افزايش پوشش تحصيلي دانشآموزان استثنايي، يكي از مهمترین اولويتهاي استان در برنامه توسعه آموزش و پرورش افزايش تعداد كلاسها و مدارس استثنايي است.
علي ممبيني رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان اظهارداشت: توسعه آموزش استثنايي مستلزم انجام اقدامات عملي در روستاها و مناطق محروم استان است. در اين راستا گسترش طرح سنجش سلامت نوآموزان علاوه بر شهرها، در روستاها ازجمله اقداماتي است كه در اين زمينه انجام شد.
وي بابیان اینکه طرح سنجش سلامت نوآموزان در سالهاي گذشته تا 10 كيلومتري شهرها انجام ميشد، گفت: در سال تحصيلي گذشته حدود 68 هزار نوآموز در سطح استان در غالب طرح سنجش سلامت نوآموزان معاينه شدند و امسال با افزايش پوشش دانشآموزان روستايي، اين تعداد به 78 هزار نوآموزان پايه اول ابتدايي افزايش پيدا كرد.
رئيس اداره آموزشوپرورش استثنائی خوزستان با اشاره به اینکه تحت پوشش قرار دادن 80 درصدي دانشآموزان استثنايي استان در آينده از اهداف بلندمدت اين اداره است، افزود: امسال علاوه بر دانشآموزان مدارس شهري و روستاها، يك پايگاه عشايري طرح سنجش سلامت نيز ايجاد شد كه در آن بيش از 500 نفر از نوآموزان عشايري براي ورود به پايه اول ابتدايي معاینه شدند.
ممبيني افزايش کلاسهای درس ويژه دانشآموزان استثنايي را از ديگر اولويتهاي اين اداره دانست و گفت: امسال سعي كرديم براي مناطق محروم و حاشیهای شهرها نيز کلاسهای استثنايي ايجادشود كه در منطقه غيزانيه يك كلاس استثنايي و در 40 كيلومتري شوش نيز كلاس درس ديگري ويژه دانشآموزان استثنايي داير شد.
وي برگزاری کلاسهای درس براي انواع معلولیتهاي ويژه را ضروري عنوان كرد و افزود: تحصيل حق همه است و تحصيل براي دانشآموزان داراي معلوليت ويژه نيز ضرورت دارد. به همين منظور در نظر داريم براي دانشآموزان دارای معلوليتهاي ويژه، كلاسهاي جداگانهای به مدارس استثنايي شهرستانها اضافه شود كه هماکنون براي دانشآموزان اوتيست علاوه بر اهواز، در دزفول 3 كلاس و در ايذه نيز 2 كلاس ويژه برقرار شد.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان بابیان اینکه افزايش مدارس متوسطه حرفهاي در دستور کار این اداره قرار دارد، گفت: معمولا دانشآموزان استثنايي پس از پايان دوره ابتدايي تحصيلاتشان خانهنشین میشدند كه با راهاندازي دبيرستانهاي حرفهای در شهرهاي آغاجری و شادگان، امكان ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر براي دانشآموزان اين شهرها فراهم شد. در شهر لالي نيز مجوز ايجاد دبيرستان ویژه معلولین صادرشده است.
ممبيني از نقش مراكز اختلالات يادگيري در كيفيسازي آموزش در کلیه مدارس استان خبر داد و گفت: مراكز اختلالات يادگيري كيفيت آموزش دانشآموزان عادي را در استان افزايش ميدهند. هماکنون 17 مركز در شهر اهواز فعال است كه امسال مراكز ديگر در خرمشهر، ناحيه يك و شوشتر نيز راهاندازي شد.
وی با اشاره به تغيير کتابهای پایههای اول، دوم، سوم و چهارم ابتدايي؛ تاكيد كرد: بهمنظور بهروزرسانی اطلاعات معلمان استثنایی براي شهرهاي اهواز، حميديه و باوي، دورههاي ضمن خدمت در آخر هفتهها برگزار میشود. علاوه بر این کارگاههای ديگري نيز در طول سال براي معلمان ساير شهرستانهای استان برگزار خواهد شد. همچنين هر مدرسه میبایست تا پايان سال 5 كارگاه درون مدرسهاي را برگزار كند.