تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۷۳۶۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گوش، عامل 70 درصد سرگیجه‌های واقعی
وی با تاکید به اینکه اگر سرگیجه فرد شدید است یا شغل او، مشاغلی، مانند رانندگی، کار در ارتفاع و یا با دستگاه‌های ظریف یا خطرناک باشد نیز باید بیمار در نخستین فرصت، به پزشک مراجعه کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، علل به وجود آمدن سرگیجه واقعی را گوش و یا مخچه دانست و افزود: عفونت‌های گوش و مشکلات سیستم تعادلی یا برهم خوردن نظم مایعات داخلی در این عضو، می‌تواند علت سرگیجه باشد.

ابوالفضل قبادی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: سرگیجه، احساس حرکت محیط یا دوران شخص است، به عبارت دیگر می‌توان گفت که سرگیجه، توهم حرکت است.

وی در مورد علائم سرگیجه اعلام کرد: عدم تعادل بیمار می‌تواند همراه با علائم دیگری، مانند تهوع، استفراغ، اختلال در راه رفتن و تنفس، تعریق و تپش قلب باشد.

قبادی، ادامه داد: عفونت‌های گوش و مشکلات سیستم تعادلی یا برهم خوردن نظم مایعات داخلی در این عضو و همچنین ضایعات مغزی مانند نقص خونسازی تومورها، MS و هر بیماری درگیر کننده مخچه فرد، می‌تواند علت سرگیجه باشد.

وی با بیان اینکه درمان سرگیجه، به طور عمده، دارویی است و به ندرت نیاز به عمل جراحی دارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته در سرگیجه، پیگیری علت یا علت‌ها است و برای درمان، بیشتر از داروهای کاهنده حساسیت سیستم تعادلی و آرام‌بخش، استفاده می‌شود ولی در پیشگیری آن معاینه کامل گوش و حلق و بینی و اعصاب با کمک نوار گوش بررسی و MRI نیز الزامی است.

‌عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره اینکه چه مواقعی، بیمار باید به پزشک مراجعه کند، گفت: اگر حملات سرگیجه تکرار شونده باشد و در زندگی روزمره فرد، اختلال ایجاد کند، موضوع باید پیگیری شود.

وی با تاکید به اینکه اگر سرگیجه فرد شدید است یا شغل او، مشاغلی، مانند رانندگی، کار در ارتفاع و یا با دستگاه‌های ظریف یا خطرناک باشد نیز باید بیمار در نخستین فرصت، به پزشک مراجعه کند.

به گفته قبادی، بیماران در مشاغل گفته شده تا بهبودی کامل، فعالیت نکنند و علاوه بر اینکه داروها را مرتب مصرف می‌کنند، دستورات پزشک را جدی گرفته و برای بهبودی عجله نکنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار