در حالت مکانیزه، شهروندان اهواز با کارت شهروندی خود می توانند حق پارک را پرداخت کنند. نحوه محاسبه حق پارک به این صورت است که یک بار موقع پارک و بار دیگر موقع خروج از جای پارک کارت را وارد دستگاه می کند و براساس زمان طی شده مبلغی از کارت کسر می شود
خوزنیوز: یک کارشناس ترافیک گفت: طرح پارکبان تا سه ماه آینده و تنها به صورت مکانیزه در اهواز اجرا می شود.
مجتبي معاضدي در گفتوگو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: مطالعات فشرده ای پشت طرح پارکبان اهواز قرار دارد و طبق پیشبینی های ما، اگر کاری انجام ندهیم تا چند سال آینده کنترل ترافیک شهر کاملا از دستمان خارج می شود.
وي مدير پروژه سامانه هوشمند معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اهواز در رابطه با معضلات احتمالی طرح پارکبان تاکید کرد: با توجه به فسادی که در نتیجه دخالت نیروی انسانی در طرح پارکبان در نحوه برخورد با مردم، دریافت مبالغ اضافی و هماهنگی های غیرقانونی با این افراد ممکن است به وجود آید، طرح پارکبان تنها در صورتی قابل اجراست که به صورت هوشمند و بدون دخالت نیروی انسانی اجرا شود.
معاضدي افزود: حالت غیرمکانیزه طرح پارکبان اصلا در اهواز اجرا نخواهد شد. به علاوه در ماده 15 قانون، قید شده که این طرح باید تنها توسط دستگاه های هوشمند اجرا شود و غیر از این خلاف قانون است.
مدير پروژه سامانه هوشمند معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: در حالت مکانیزه، شهروندان اهواز با کارت شهروندی خود می توانند حق پارک را پرداخت کنند. نحوه محاسبه حق پارک به این صورت است که یک بار موقع پارک و بار دیگر موقع خروج از جای پارک کارت را وارد دستگاه می کند و براساس زمان طی شده مبلغی از کارت کسر می شود.
وي ادامه داد: در این حالت دیگر شخصی نمی تواند مبلغ اضافه ای از شهروندان دریافت کند و حق پارک مطابق مصوبه شورای ترافیک محاسبه و دریافت می شود.
معاضدی گفت: خوشبختانه حدود هشت هزار و 500 شهروند کارت در دست مردم اهواز هست که از این پس این کارت علاوه بر پرداخت کرایه اتوبوس، در خدمات طرح پارکبان و هم چنین پارکینگ ها نیز قابل استفاده است.
وی بیان کرد: در هر محل طرح پارکبان، نیروهای انسانی نیز جهت آموزش و نیز شارژ کردن کارت ها حضور دارند.
مدير پروژه سامانه هوشمند معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اهواز یادآور شد: حتی در کشورهایی که پارکینگ های مسقف و طبقاتی وجود دارد نیز پارک حاشیه خیابان ها وجود دارد و این پدیده قابل اجتناب نبوده و مغایرتی با وجود پارکینگ ندارد.
معاضدی تاکید کرد: هدف از ایجاد طرح پارکبان کسب درآمدی اضافه برای شهرداری نیست و حتی اگر علاوه بر هزینه های خود طرح درآمدی حاصل شود، صرف ایجاد پارکینگ در سطح شهر خواهد شد. هدف اصلی ما مدیریت پارک خودروها و توزیع عادلانه جای پارک است.
وی گفت: پس از برگزاری مناقصه و تعیین سرمایه گذار طرح، حدودا تا 3 ماه آینده اجرای طرح آغاز خواهد شد.