مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: به راه نیفتادن متروي اهواز مشكل مديريتي ندارد؛ بلکه حل مشکلات این پروژه به دستور ويژه رييس جمهور نیاز دارد.
عباس هلاكويي اظهار كرد: فاينانس قطار شهري اهواز به مبلغ 450 ميليون دلار مصوب شد كه طبق قانون؛ 15 درصد از این رقم، سهم آورده متقاضي است و 385 ميليون دلار نیز بايد از طريق بانكهاي عامل تامين شود.
وي ادامه داد: طبق دستور رييس جمهور و تصويب شوراي اقتصادي؛ 5 بانك تجارت، ملت، ملي، سپه و صادرات با تشكيل يك سنديكا به رياست بانک تجارت، تامين 385 ميليون دلار فاينانس قطار شهري اهواز را متعهد شدند و سهم هر بانك مشخص شد اما با خصوصي شدن دو بانك ملت و صادرات و همچنين تغيير مديريت بانکها، اين بانكها از اين قرارداد انصراف دادند.
مديرعامل قطار شهري اهواز افزود: در اين شرايط يا سه بانك ديگر بايد سهم دو بانك ملت و صادرات را متعهد شوند يا اگر هيچ راهي نباشد ما حاضريم همان ميزان سهم سه بانك ملي، سپه و تجارت، فاينانس را دريافت کنیم و كار متروي اهواز را پيش ببريم كه هر اقدامي در اين زمينه بايد به دستور شوراي اقتصادي يا معاون رييس جمهور يا دستور وزير اقتصاد انجام شود.
هلاكويي عنوان كرد: هر بودجهاي كه شهرداری اهواز به قطار شهري اختصاص ميدهد، به بهترين روش در اين پروژه هزينه ميشود و اگر ارز در اختيار داشتيم كار با سرعت بيشتري پيش ميرفت.
وي اظهار كرد: استفاده از فرايند فاينانس در ايران در شرايط فعلي كه تحريم هستيم، بسيار پيچيده است. شايد دور زدن كشورها براي استفاده از فاينانس و اعتبار ارزي براي برخي راحت باشد ولي كاري بسيار خطرناك است كه ما انجام نميدهيم و زير بار اين كار نخواهيم رفت.
مدير عامل سازمان قطار شهري اهواز ادامه داد: البته پيش بردن كار با روال قانوني هم بسيار سخت است كه نياز به دستور ويژه رييس جمهور در اين زمينه داريم. مجموعه استانداري و معاونت عمراني استاندار خوزستان و همچنين شهردار در حال پيگيري جدي اين موضوع است.
وی گفت: اهواز در مقايسه با شهرهايي چون شيراز، اصفهان و تبريز كه كار ايستگاههاي خود را در مركز شهر شروع نكردند؛ هسته مركزي شهر را هدف قرار داد و در اولويت گذاشت زیرا با توجه به حجم ترددها در هسته مركزي شهر اين اقدام بسيار ضروری احساس شد.
هلاكويي اظهار كرد: در حال حاضر دستگاههاي حفار TBM از ميدان فرودگاه اهواز تا نادري و فلكه ساعت پيش رفتهاند و عوامل در حال فعاليت هستند.