تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۸۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های سازمان سنجش برای انتخاب رشته
سازمان سنجش آموزش کشور،‌ توجه به میزان توانایی ها و استعداد، علاقه به رشته مورد نظر و محل تحصیل را از جمله عوامل مهم در تعیین رشته برشمرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما،‌ آقای خدایی،‌ معاون سازمان سنجش آموزش کشور کارنامه داوطلبان آزمون سراسری را شامل اطلاعات مختلفی از جمله تاثیر سوابق تحصیلی برشمرد و گفت: در این کارنامه افراد به سه دسته مشمولی که سابقه تحصیلی وی دریافت شده، مشمولی که نمراتش هنوز از آموزش و پرورش دریافت نشده و باید فرستاده شود و کسانی که مشمول نیستند مشخص شده است.

وی افزود:‌ از آنجا که تاثیر سوابق مثبت بوده است، یعنی در صورتی که موجب کمک به داوطلب شود، از آنها استفاده می شود، برای کسانی که این سابقه مثبت بوده، علامت ستاره در جلوی نمره کل آنها زده شده است.

آقای خدایی با اشاره به امکان انتخاب صد رشته محل گفت: انتخاب رشته از 17 تا 23 مرداد انجام می شود ولی معمولا داوطلبان روزهای آخر یا روز آخر را برای ثبت رشته های مورد نظر در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش انجام می دهند،‌ این در حالی است که برخی کنترل های کمکی به داوطلبان به علت حجم مراجعه کنندگان در این روزها کمتر اعمال می شود.

وی افزود:‌ این کنترل ها از قبیل نشان دادن رشته های ناهماهنگ مانند انتخاب مقطع کارشناسی بین رشته های مقطع دکتری یا کاردانی در بین کارشناسی ارشد است که با رنگ متفاوت نشان داده می شود.

خدایی تصریح کرد: نگرانی ما در انتخاب رشته برای کسانیست که غیرواقع گرایانه رشته انتخاب می کنند و به این ترتیب انتخاب های خود را می سوزانند.

وی گفت: انتخاب باید بر مبنای شناسایی شخص از جایگاه خود و پس از آن علاقه و استعداد باشد تا فرد دچار سرخوردگی و ناتوانی در ادامه تحصیل نشود.

معاون سازمان سنجش افزود: فرضا اگر کسی به فضای بیمارستانی علاقه ندارد و حتی امکان انتخاب رشته پزشکی را هم دارد،‌ باید به رشته های نظری تر توجه کند.

وی در ادامه درباره استفاده از مشاوره گفت: مشاور باید خوب راهنمایی کند، فرد، رشته و دانشگاه را هم بشناسد و امین باشد.

خدایی با تاکید دوباره بر اهمیت علاقه به رشته، توجه به محل را هم دارای اهمیت دانست و افزود:‌ با توجه به مشکل تامین خوابگاه دانشگاهی و از طرف دیگر افت تحصیلی در خوابگاه، ادامه تحصیل در شهر محل اقامت اهمیت پیدا می کند، از این رو داوطلب پیش از مراجعه به مراکز مشاوره یا انتخاب رشته، ‌خودش به مجموعه ای از تصمیم ها برسد و به مشاور اعلام کند تا بر آن اساس راهنمایی انجام شود.

وی تصریح کرد: تضمین قبولی قابل پذیرش نیست چرا که ممکن است داوطلبی دارای رتبه برای قبولی در رشته ای خوب باشد ولی برای آن که تضمین کننده به هدف خود برسد،‌ انتخاب رشته در محل و مقطع مناسب انجام نشود.

معاون سازمان سنجش در پایان اعلام کرد: هیچ تغییری در سهمیه های مناطق و بومی گزینی صورت نگرفته است و فقط در 13 رشته پر متقاضی از جمله برق، کامپیوتر، مکانیک، پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی، حقوق ، روانشناسی و حسابداری بومی گزینی کمرنگ تر است.

وی افزود:‌ نتایج آزمون سراسری نیمه دوم شهریور اعلام خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار