سامانه شادی" و "جشنهای شعبانیه" دو عنوانی است که در رسانههای پر شمار شهرداری تهران از آنها برای اطلاق به برنامههای هفتههای اخیر شهردای تهران در پارکها، میادین و مراکز فرهنگی تحت مدیریت این مجموعه استفاده میشود.
به گزارش رجا، اما برخی از رفتارهاي هنجار شکنانه در قالب این برنامهها در مورد اهداف برگزاري و انگيزههاي طراحان آنها ترديدهايي ايجاد كرده است.
در حالی که آحاد مردم در شهرها و محلههاي مختلف با برگزاری جشنهاي مولودی خوانی و مدیحهسرایی اهلبیت علیهم السلام در ایام شعبانیه و نیمه شعبان به شادمانی پرداختند، شهرداری تهران در برخي از محلههاي شهر جشنهايي با دعوت از خوانندگان پاپ براي اجراي كنسرت برگزار كرد كه اگر بنر مربوط به امام زمان(عج) در محل برگزاري مراسم نصب نشده بود، فضاي برنامه بيشتر شبيه پارتيها بود.
فضای نامناسب حاكم بر تعدادي از این برنامهها از لحاظ اخلاقي و بیبهره بودن از برنامههای مذهبی در جشنهای نیمه شعبان به حدی بود که در برخی از محلهها موجب اعتراض و حتی درگیری ميان اهالي متعهد و برگزار کنندگان جشنهای مذکور شد.
بهعنوان نمونه، در يك محله شمال شهر تهران در آمفی تئاتر روباز این محله که تنها با مجری گری یکی از مجریان شناخته شده و اجرای کنسرت یکی از خوانندگان نوظهور پاپ بسته شده بود، به بی بندو باری، رقص و اختلاط غیر متعارف زن و مرد منجر شد، به نحوی که به دلیل وسعت این بیبند و باری، برنامه شبهای بعدی این آمفی تئاتر از سوی مسئولین شهرداری منطقه لغو شد.
اما در کمال تعجب، چند شب بعد اين برنامه مجدداً با حفاظت نیروی انتظامی و بهکارگیری برخی از اعضای باشگاههای بدنسازی منطقه برای مقابله با اعتراضهاي احتمالی اهالي متعهد محل برگزار شد که در نهايت نيز به درگیری منجر گرديد.
برنامه هماهنگ اين جشنها، فضای فرهنگی زننده حاکم بر آنها و اجراي برخي از برنامههاي مغاير با شأن امام زمان(عج) به بهانه ميلاد ايشان، شائبه ديگري را نيز ايجاد ميكند كه احتمالاً اين برنامهريزي با اطلاع مسئولین فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران بوده است.
این در حالی است که مانور تبلیغاتی قابل توجه بر روی این برنامهها نيز با استفاده از رسانههای شهرداری و همچنین صداوسيما، شائبه تبلیغاتی بودن آنها براي بهرهبرداريهاي سياسي را پررنگ کرده است.
برگزاری اين برنامهها با سوء استفاده از ایام مورد احترام مردم و بیتوجهی به اعتقادهاي مذهبی در اين برنامهها، نگرانیهای جدی ايجاد كرده و در حالی که ترویج اينگونه رویکردها از سوی جریان نفوذی در دولت، با پوشش وسيع رسانهای و انتقاد گسترده شخصیتهای سیاسی و اجتماعی مواجه میشد، مشخص نیست علت سکوت در برابر اين اقدام ضد فرهنگی شهرداری تهران در عرصه مدیریت فرهنگی شهر چیست؟