تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۶۰۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اردوغان به تل آويو مي‌رود

به گزارش تابناك، «ابراهيم كالين»، رئيس مشاوران اردوغان در این باره اعلام كرد: احياي روابط تركيه با اسرائيل، بازگشت سفراي دو كشور، برقراري مانورهاي نظامي مشترك دو كشور، همكاري هاي نظامي و غير نظامي، رفت و آمد مقامات دو كشور و دیگر زمينه هاي ديگر را در بر مي گيرد.

وي همچنين ادعاهاي برخي از مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي را كه بر این باورند تركيه تنها به دنبال عذرخواهي رژيم صهيونيستي است و قصد عادي سازي روابط را ندارد، رد كرد و گفت: اردوغان به من گفته است كه به مقامات اسرائيلي بگويم كه تركيه براي احياي روابط با اسرائيل حسن نيت دارد.

«كالين» همچنين افزود: نتانياهو پذيرفته است كه اسرائيل هم از تركيه عذرخواهي كند و هم خسارت حادثه ديدگان را پرداخت كند، اما ليبرمن وزير خارجه اين كشور، مانع عملياتي شدن اين توافق شده است.

وي ادامه داد: تركيه براي روابط با اسرائيل ارزش بسیاری قایل است؛ اما آنان بايد ما را درك كنند، دوستان گاه لازم است كه به دلیل اشتباهاتشان عذرخواهي كنند؛ آن هم دو دوستي كه روابطي عالي با هم داشته اند!

كالين همچنين به سفر احتمالي اردوغان در يك تاريخ نامشخص به غزه هم اشاره كرد و گفت: نبايد مقامات اسرائيل اين سفر را سفري تحريك كننده بدانند، چرا كه اردوغان به دنبال سفر به تل آويو هم هست.

وي هرچند گفت وگوي مقامات رژیم صهیونیستی و تركيه را براي آزادي گیلعاد شاليت، سرباز اسرائيلي كه در سال 2006 به اسارت نيروهاي حماس درآمده است، تأييد نكرد، ولي افزود: گفت وگوهايي غير رسمي در اين باره انجام شده است.

ذكر این نیز است كه پس از حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي و كشتار نه نفر از شهروندان تركيه، روابط اين كشور با رژيم صهيونيستي متشنج شد و تركيه سفير خود را از تل آويو فراخوان، ولی به تازگی باراك اوباما به مقامات تركيه تذكر داده است كه در اسرع وقت روابط خود را با تل آويو به حالت اوليه درآورند و تركيه همواره عادي سازي روابط خود با اين رژيم را به عذرخواهي رسمي اسرائيل و پرداخت خسارت به حادثه ديدگان وابسته كرده است.

برچسب ها: اردوغا ، تل آویو
:
:
:
آخرین اخبار