وزیر آموزش و پرورش گفت: طی هماهنگیهای به عمل آمده با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در صدد ایجاد شبکه مدرسه هستیم تا از این طریق به معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها آموزشهای لازم، ارزان قیمت و قابل دسترسی ارائه شود.
علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار صمیمانه با کارشناسان مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه این مرکز، مغز متفکر وزارت آموزش و پرورش است گفت: بیش از 98 درصد بودجه این وزارتخانه صرف حقوق کارکنان میشود و مابقی بودجه باید صرف انجام سایر امور و فعالیتهای آموزش و پرورش شود.
وی با تأکید بر اینکه در فرایند یاددهی، یادگیری معلم نقش اساسی و کلیدی دارد، تصریح کرد: کار اصلی در آموزش و پرورش بر عهده نیروی انسانی است.
* ساختار طولی آموزش و پرورش نیازمند تعریف مجدد استفانی، اقدامات صورت گرفته در بخش فناوری را مثبت عنوان کرد و اظهار داشت: نیروی انسانی جذب شده در دانشگاه فرهنگیان طی 4 تا 5 سال آینده آماده خدمت رسانی به جامعه هستند و باید قادر به پیشبینی نیازهای سالهای آتی در زمینه تعداد، جنسیت و مناطق جغرافیایی نیازمند و همچنین رشتههای مورد نیاز باشیم.
وی بحث ساختار طولی این وزارتخانه را نیازمند تعریف مجدد دانست و تأکید کرد: حرکتهای جزیرهای انجام شده طی سالهای اخیر در آموزش و پرورش یکی از عوامل مهم در خصوص مشکلات به وجود آمده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اهم فعالیت ما در راستای آمار و ساماندهی نیروی انسانی است؛ بحث ساماندهی نیروی انسانی نیز باید در یک مکان مشخص شکل گیرد تا در صورت نیاز مقام مسئول پاسخگوی سئوالات پیش آمده باشد.
وی همچنین قرار گرفتن هر معلم در جایگاه و موقعیت شغلی خویش را از دیگر مباحث مهم و ضروری خواند و بحث سامان نظام معلمی، ارزیابی حرفهای معلمان و رتبه بندی آنها را نیز سه حلقه متصل به هم دانست و افزود: وظیفه این مرکز تدبیر در این امور است.
* ساماندهی و بهسازی نیروی انسان کاری سخت و کمرشکن استفانی، ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را کاری سخت و کمرشکن عنوان کرد و یادآور شد: ما باید بتوانیم ظرف چهار سال آینده بخشی از فعالیتهای مربوط به این امر را به انجام رسانیم.
وی با اشاره به پراکندگی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: با توسعه آموزش نیروی انسانی خیلی از فرهنگیان قادر به شرکت در کلاسهای حضوری نیستند لذا فکر کردن روی خودآموز معلمان بسیار ضروری است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طی هماهنگهای به عمل آمده با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در صدد ایجاد شبکه مدرسه هستیم تا از این طریق به معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها آموزشهای لازم، ارزان قیمت و قابل دسترسی ارائه شود.
وی، مرکز ارزیابی حرفهای معلمان را نیز مکانی مناسب برای ارزیابی دانستههای معلمان معرفی کرد و در ادامه این مرکز را صادر کننده گواهی جهت وارد شدن در حکم حقوقی معلمان ذکر کرد.
* برنامهریزی بدون آمار همچون قدمهایی است که هنوز به زمین نرسیده استفانی با بیان اینکه برنامهریزی بدون آمار همچون قدمهایی است که هنوز به زمین نرسیده است، گفت: هرگونه برنامه ریزی در بخشهای معاونتهای آموزش و پرورش را نیازمند آگاهی از بودجه اختصاصی آن معاونت ذکر کرد و گفت: واحدهای مختلف باید نسبت به اعتبارات خود واقف بوده و با مطلع بودن از بودجه اختصاصی مربوطه اقدام به برنامه ریزی کند.
وی به برنامه سال 93 در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه معاونت ها طی سال آینده به تمام معاونتها ابلاغ می شود تا برابر آن بودجه برنامه ریزی کنند.
فانی، احیای انجم های علمی در راستای توسعه مشارکت ها در وزارت متبوع را برگرفته از حرکت خودجوش معلمی عنوان کرد و این حرکت را گامی موثر و سودمند جهت کمک به بشریت ذکر کرد.
وزیر آموزش و پرورش حضور معلمان در مناطق محروم را کمتر از 5 سال بیان کرد و افزود: حضور معلمان با کمتر از 5 سال در مناطق محروم دارای تجربه کافی نبوده لذا باید از منطقه بومی نیرو گرفت و از این نیرو برای همان بوم استفاده کرد تا در امر آموزش و پرورش کمتر با مشکل روبهرو شویم.