رئيس دانشگاه جامع علمي ـ كاربري خوزستان از راهاندازي پنج مركز جديد اين دانشگاه در استان خبر داد.
به گزارش خوزنیوز، بابك محمديان امروز در گفتوگو با فارس اظهار داشت: پيش از اين 12 مركز عملي ـ كاربردي در استان فعال بود و در حال حاضر براي پنج مركز جديد مجوز صادر شده است.
وي افزود: اين مراكز شامل مركز علمي ـ كاربردي امام حسين، مركز عملي ـ كاربردي هلال احمر، مركز علمي ـ كاربردي حج و زيارت و مركز علمي ـ كاربردي امام علي در اهواز همچنين مركز علمي ـ كاربردي دزفول هستند كه براي مهر ماه سالجاري دانشجو ميپذيرند.
محمديان در مورد توسعه مراكز علمي ـ كاربردي اظهار داشت: صحبتهاي ضمني با تمام فرمانداران براي راهاندازي مراكز در شهرستانها انجام گرفته، علاوه بر اين مذاكرات اوليه با خانه كارگر، مركز فني و حرفهاي انديمشك، اداره كل بهزيستي براي راهاندازي مراكز در رامهرمز و آبادان، اداره كل امور مالياتي در آبادان و شركت ملي حفاري انجام شده است.
وي گفت: اين دانشگاه بر اساس ظرفيتهاي استان در زمينه گردشگري و ميراث فرهنگي، گردشگري جنگ(دفاع مقدس)، بنادر و دريانوردي، كشاورزي و بخش صنعت قابليتهاي بسياري براي توسعه دارد كه با تعامل و هماهنگي لازم قابل دسترس است.
محمديان با اعلام آمادگي براي اعطاي مجوز به متقاضيان واجد شرايط، يكي از برنامههاي اين دانشگاه در استان را اعطاي مجوز پذيرش دانشجو به مراكزي كه توانايي ارائه آموزشهاي عالي را دارند عنوان كرد.
اين مقام مسئول همچنين با بيان اينكه با وجود تلاشهاي بسيار دانشگاه جامع به جايگاه واقعي خود در خوزستان دست نيافته است، گفت: سياستهاي دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي با وجود 17 سال قدمت به خوبي منعكس و معرفي نشده و مخاطبان اين دانشگاه اطلاع زيادي از فعاليتهاي آن ندارند؛ البته اين مسئله به عدم اطلاعرساني مناسب و تبليغات از سوي مسئولان اين دانشگاه نيز ارتباط دارد.
وي يكي از موانع اطلاعرساني مناسب را نداشتن پرتال استاني دانست و خاطرنشان كرد: پرتال واحد استاني اين دانشگاه تا كنون به دليل نداشتن متولي غيرفعال بوده كه تا آغاز سال تحصيلي جديد به روزرساني و فعال خواهد شد.
به گفته وي، به دليل عدم معرفي مناسب، اين دانشگاه تاكنون حتي از اعتبارات استاني استفادهاي نكرده، اين در حاليست كه تمام دانشگاههاي استان از اعتبارات استاني بهرهمند ميشوند.
محمديان با اشاره به اينكه مكان اين دانشگاه در حال حاضر استيجاري است، گفت: قرار است مكان جديد اين دانشگاه در بلوار قدس در سال جاري كلنگزني شود.
رئيس دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي استان اهداف دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي را توسعه مراكز آموزش عالي در سطح استان با برقراري ارتباط با مراكز صنعتي و دولتي، همچنين ارزشيابي و نظارت بر مراكزي كه در حال فعاليت هستند، عنوان كرد.
وي اظهار داشت: يكي ديگر از اهداف اين دانشگاه در استان تشكيل كميسيونهاي برنامهريزي آموزشي به تصويب رشتههاي جديد و تعريف سرفصلهاي آموزشي مربوط به رشتههاي بومي است؛ به طور مثال تعيين سرفصلهاي آموزشي در بخش صنايع دستي يا صنعت بومي هر استان به واحدهاي استاني تفويض شده است.
محمديان با اشاره به تفاوتهاي دانشگاه جامع با ديگر دانشگاههاي كشور، اين دانشگاه را پل ارتباطي ميان علم و صنعت توصيف كرد و افزود: اين دانشگاه مكاني در اختيار متقاضيان راهاندازي مراكز قرار نميدهد و با برقراري ارتباط از ظرفيتهاي استفاده نشده سازمانها و دستگاهها براي ارتقاي آموزش كاركنان و ارائه آموزش عالي به دانشجويان استفاده ميكند.
وي ادامه داد: اين دانشگاه در امور مالي مراكز دخالتي ندارد و حمايتهاي اين دانشگاه شامل فرصتهايي است كه به آنها ميدهد تا آموزشهاي خود را به حد استاندارد آموزش عالي برسانند، همچنين براي پذيرش شاغلان موسسه متقاضي سهميهاي دانشجويي در نظر گرفته ميشود.
محمديان اين دانشگاه را يكي از حلقههاي ايجاد اشتغال در جامعه بدون دخالت دولت دانست و افزود: در اين دانشگاه اين تفكر كه همه فارغالتحصيلان در ادارات دولتي مشغول به كار شوند، وجود ندارد و خروجيهاي اين دانشگاه با توجه به نوع رشته خود ميتوانند به صورت مستقل يا در بخشهاي خصوصي مشغول به كار شوند.
وي با بيان اينكه مديران اجرايي به صرفهجوييهاي كه از قبل آموزش حاصل ميشوند توجه زيادي نميكنند، افزود: در صورتي كه با آموزش و ارتقاي علمي كاركنان ميزان بهرهوري و نگهداري ابزارآلات مربوطه افزايش مييابد و در صورت همكاري مديران دولتي افق روشني براي ارتقاي آموزش عالي در استان متصور است.
اين مقام مسئول تاكيد كرد: هر مركزي كه متقاضي راهاندازي رشتههاي دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي ميشود بايد شرايط و استانداردهاي آموزشي و ساختماني را داشته باشد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر در مقطع كارداني ناپيوسته پودماني 30 رشته، در كارداني ناپيوسته ترمي 57 رشته و در مقطع كارشناسي ناپيوسته ترمي 30 رشته در مراكز دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي تدريس ميشود.
محمديان خاطرنشان كرد: مراكزي كه در مقاطع كارداني دانشجو ميپذيرند در صورت داشتن امتيازات، شرايط و استانداردهاي آموزشي لازم مجوز مقطع كارشناسي نيز اعطا ميشود.
وي همچنين در مورد تاخير در صدور گواهي موقت براي دانشجويان گفت: اين مسئله در نشست روساي واحدهاي استاني مطرح شده است و واحدهاي استاني به دنبال تفويض اختيار صدور گواهي موقت براي دانشجويان هستند.