تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۹۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ايران بهشت كاريكاتوريست‌ها است
از منظر يك كاريكاتوريست: استفاده از كاريكاتور در جرايد و مطبوعات خيلي كم است.

فرزاد موسوي اظهار كرد: مطبوعات ظرفيت بيشتري براي كار كردن كاريكاتور دارند و با توجه به فضاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي در ايران بايد بيشتر  چنين آثاري را شاهد باشيم اما هم از طرف مسؤولان متولي كم‌كاري صورت گرفته و كاريكاتوريست‌ها را حمايت نمي‌كنند و هم خود كاريكاتوريست‌ها با گذشت زمان تنبل شده‌اند و حساسيت‌شان را به فضاي اجتماعي و سياسي از دست داده‌اند.

وي، با بيان اين موضوع كه اغلب كاريكاتورهايي را كه در مطبوعات مي‌بينيم اجتماعي هستند، گفت: به علت اين كه هنر از رونق افتاده و فضاي آن فضاي بسته‌اي شده كاريكاتورهاي هنري و جشنواره‌اي كم شده‌اند. همچنين كاريكاتورهاي سياسي نيز با توجه به محدوديت‌هايي كه در كشور وجود دارد از ابتدا كم بود و الآن نيز كمتر شده است.

موسوی ادامه داد: اما با وجود زياد بودن مشكلات هنوز مي‌توان گفت ايران بهشت كاريكاتوريست‌ها است. يعني كمبود موضوع و سوژه در ايران وجود ندارد و كاريكاتوريست‌ خوب زياد داريم.

او، در پاسخ به اين پرسش كه آيا نگاه حرفه‌اي به كاريكاتور در ايران وجود دارد يا خير، خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلاتي كه وجود دارد و عواقبي كه كشيدن كاريكاتور دارد خيلي از نشريات و حتي نشريات حرفه‌اي ريسك استفاده از كاريكاتور را نمي‌كنند و ترجيح مي‌دهند با يك عكس اجتماعي موضوع را در همان سطح واقعي بكشند تا با مسايلي مثل شكايت و سوء‌تفاهم روبه‌رو نشوند. اين در حالی است كه كاريكاتور مي‌تواند چكيده ده‌ها عكس و چندين مطلب و موضوع باشد.

اين كاريكاتوريست، درباره خطراتي كه كاريكاتوريست‌ها را تهديد مي‌كند، اظهار كرد: دستمزد كاريكاتور اين قدر پايين است كه ريسك استفاده از آن بالا است و كاريكاتوريست حرفه‌اي ترجيح مي‌هد به كارهايي تأسيساتي مثل گرافيك روي بياورد تا اين كه بخواهد از راه كاريكاتور نان بخورد.

موسوي تصريح كرد: خط قرمز در همه جا وجود دارد و هيچ كشور، جامعه و فرهنگي وجود ندارد كه خط قرمز نداشته باشد. ولي سطح تحمل مسؤولان و كساني مثل مسؤولان ارشاد و مطبوعات، كه بايد از كاريكاتور حمايت كنند، خيلي پايين آمده است.

او خاطرنشان كرد: در مجموع با وجود اين همه مشكلات، وجود فضاهايي مثل مطبوعات الكترونيك و كمتر شدن ميزان مطالعه مردم باز هم جايگاه كاريكاتور جايگاه خوبي است چراكه مردم كمتر متن‌هاي طولاني را مي‌خوانند اما كاريكاتور خيلي سريع و با يك پيام بصري ساده مي‌تواند مفاهيم خيلي عميق و گسترده‌اي را منتقل كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار