تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۵۷۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صدور 800 هزار شناسنامه مكانيزه در خوزستان
مديركل ثبت احوال خوزستان گفت: نام‌هايي با ريشه غربي و بدون معنا و مفهوم مورد تاييد كميته نام نخواهد بود.

بهنام مريدي در همايش نام كه امروز، يكشنبه (6 بهمن ماه) در محل اداره كل ثبت احوال خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: يكي از اقدامات مجموعه ثبت احوال، ثبت نام افراد است و همان‌طور كه مي‌دانيد در دين و شريعت ما به انتخاب نام نيك بسيار توصيه شده است.

وي ادامه داد: ثبت احوال تا كنون مرجعي در زمينه نام در اختيار نداشت و فرهنگ لغت‌هايي مانند دهخدا براي مردم مرجع به شمار مي‌رفت. به همين منظور ثبت احوال اقدام به تهيه كتاب نام با 7 هزار فراواني نام كرد. در استان نيز كميته نام متشكل از اساتيد دانشگاه در ثبت احوال خوزستان راه‌اندازي شده است.

مديركل ثبت احوال خوزستان گفت: در بحث تغيير نام، اگر نام با معنا و مفهوم باشد، كميته نام ثبت احوال آن را تاييد مي كند. خوشبختانه سال گذشته شوراي عالي ثبت احوال مصوب كرد كه تغيير نام به ادارات كل ثبت احوال واگذار شود و نيازي به تاييديه مراجع قضايي ندارد. البته تغيير نام يا القاب ائمه معصوم(ع) بايد از طريق مراجع قضايي صورت بگيرد. تغيير يك نام به نام ائمه(ع) نيز به راحتي در ادارات ثبت احوال انجام مي شود.

مريدي در ادامه به سه اقدام اساسي در ثبت احوال اشاره كرد و گفت: صدور شناسنامه مكانيزه يكي از اين اقدامات است.

دست‌نويس بودن شناسنامه و حتي الصاق دستي عكس در شناسنامه افراد، از جمله مشكلاتي است كه شناسنامه‌هاي قديمي داشتند و به همين منظور ثبت احوال كشور تصميم به صدور شناسنامه مكانيزه گرفت.

وي اظهار كرد: استان خوزستان بعد از تهران دومين استان در كشور است كه صدور شناسنامه مكانيزه را آغاز كرد. البته به دليل محدوديت‌هاي اعتباري فراخوان عمومي در اين زمينه اعلام نشد.

مديركل ثبت احوال خوزستان گفت: تا كنون 800 هزار شناسنامه مكانيزه صادر شده است.

مريدي تهيه آرشيو الكترونيكي از كليه اسناد هويتي را يكي ديگر از اقدامات ثبت احوال عنوان كرد و افزود: يكي از مشكلات و معضلات ثبت احوال اين بود كه اسناد دستي بود و مردم براي ثبت يك واقعه بايد به ثبت احوال مراجعه مي‌كردند و به طور دستي واقعه در سند ثبت مي‌شد. خوشبختانه استان خوزستان اولين استان در كشور بود كه آرشيو الكترونيك خود را آغاز كرد.

وي ادامه داد: در استان خوزستان 7.5 ميليون سند به صورت الكترونيكي آرشيو شد. شايد سوال پيش آيد كه با وجود جمعيت 4.5 ميليون نفري استان، چگونه تعداد اسناد هويتي به 7.5 ميليون سند رسيده است؟ ثبت احوال در اين اقدام حتي اسناد هويتي متوفيان را نيز به صورت الكترونيكي آرشيو كرده است. اكنون هيچ سندي دستي نيست و با اين اقدام هر فردي متولد هر كجاي ايران كه باشد مي‌تواند طريق ثبت احوال محل سكونت خود در استان، شناسنامه خود را دريافت كند.

مديركل ثبت احوال خوزستان اظهار كرد: صدور كارت ملي اقدام ديگري است كه در دستور كار ثبت احوال قرار گرفته است. البته اين اقدام هنوز عملياتي نشده است. در مقطعي از سال در زمان انتخابات كارت ملي هوشمند براي تعدادي از عوامل انتخابات صادر شد.

مريدي گفت: به دليل تكميل آرشيو الكترونيكي اسناد هويتي در استان خوزستان، صدور كارت ملي هوشمند به صورت آزمايشي در شهر اهواز آغاز شد. البته فراخوان عمومي داده نشده است.

وي افزود: البته در اين زمينه استان قم به عنوان پايلوت در كشور تعيين شده است. اما در شهر اهواز تا روز گذشته بنا به آماري كه استخراج شد، 4 هزار كارت ملي هوشمند صادر شده است. به احتمال بسيار زياد در دهه فجر امسال صدور كارت ملي هوشمند در كشور آغاز شود.

مديركل ثبت احوال خوزستان با بيان اينكه كارت ملي هوشمند كليد واژه‌ دولت الكترونيك است، اظهار كرد: تمام عابربانك‌ها، كارت نظام وظيفه، گواهينامه و ديگر موارد كارت ملي هوشمند تعريف خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار