تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۵۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد
اختصاص 2500 نسخه کتاب به سی‌امین ایستگاه مطالعه خوزستان
معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از اختصاص 2 هزار و 500 نسخه کتاب به سی‌امین ایستگاه مطالعه استان و نخستین ایستگاه مطالعه در اندیمشک خبر داد.

منصور کوهی صبح امروز در آئین افتتاح سی‌امین ایستگاه مطالعه استان در اندیمشک اظهار کرد: ایستگاه‌های مطالعه طرحی برای شکوفایی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادهایی اجتماعی نقش پررنگی در پیشرفت فردی و گروهی افراد جامعه بازی می‌کنند و با مورد استفاده قرار دادن اسناد مکتوب، زمینه ساز ایجاد جامعه دانا محور یا جامعه دانشی هستند.

معاون مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: به منظور احیای بعد اجتماعی خدمت کتابخانه‌های عمومی، متولیان کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی لازم است این نهاد اجتماعی را به عنوان عضوی از شبکه خدمت‌رسانی جامعه ببینند، نهادی که باید روش‌های متنوعی برای رفع نیازهای خواندن و نیازهای مطالعاتی افراد و گروه‌های مختلف جامعه به کار گیرد.

وی اضافه کرد: تعامل رسمی با اجتماع را می‌توان در قالب برنامه‌های اجتماعی تحت حمایت کتابخانه‌های عمومی شکل بخشید که گفت‌وگو و تعامل بیشتر با کتابخانه‌های عمومی را تشویق می‌کنند.

کوهی رستمی همچنین عنوان کرد: ایستگاه‌های مطالعه جدای از اینکه خودشان یک هدف بزرگ یعنی افزایش سطح دسترسی کتاب با مردم را دنبال می‌کنند، به عنوان یک برنامه اجتماعی و فرهنگی بزرگ می‌توانند زمینه‌ساز مراجعه و استفاده بیشتر از کتابخانه‌های عمومی و ارتقای مطالعه در جامعه شود.

وی ادامه داد: استقبال خوب مردم از ایستگاه‌های مطالعه استان خوزستان گویای این واقعیت است که تسهیل دسترسی به کتاب منجر به افزایش مطالعه خواهد شد.

معاون مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ابراز داشت: از ابتدای شکل‌گیری این طرح در استان خوزستان تا قبل از فاز پنجم یعنی در 26 ایستگاه، بیش از 347 هزار کتاب توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: به عبارتی در 9 ماه اجرای طرح به‌طور متوسط روزانه 136 نسخه در ایستگاه‌های مطالعه استان به امانت رفته است.

کوهی رستمی افزود: بررسی‌های علمی ما نشان داده است که اختلاف معناداری بین متوسط کتاب‌های استفاده شده در گروه‌های سنی مختلف وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این بدان معنی است که با توجه به اینکه در این ایستگاه‌ها متناسب با گروه‌های سنی مختلف (کودک، نوجوان و بزرگسال) کتاب در نظر گرفته شده است، تمام گروه‌های سنی استقبال خوبی از کتاب‌های این ایستگاه‌ها کرده‌اند.

معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: از طرفی اختلاف معناداری بین متوسط کتاب استفاده شده در ایستگاه‌های مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد میزان استقبال مردم در مکان‌های پر ترددتر به میزان بیشتری بوده است.

وی ادامه داد: این بدین معنی است که مکان‌های مسافری و بیمارستان‌ها بیشترین استفاده را از این ایستگاه‌ها داشته‌اند که در برنامه ریزی‌های آتی این قبیل مکان‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

کوهی رستمی تصریح کرد: امروزه آخرین ایستگاه فاز پنجم که سی‌امین ایستگاه مطالعه استان و نخستین ایستگاه مطالعه شهرستان اندیمشک است را افتتاح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای این ایستگاه در این مرحله 2 هزار و 500 نسخه کتاب در نظر گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: به‌زودی فاز ششم این طرح را در سطح استان اجرایی خواهیم کرد.

*افتتاح ایستگاه مطالعه در راه آهن

در ادامه مراسم افتتاح، معاون فنی اداره کل راه آهن زاگرس گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ارتقای سطح فرهنگ مطالعه در استان، امروز خوشبختانه در این ایستگاه راه آهن، ایستگاه مطالعه افتتاح شد و عموم مردم و مسافرین می‌توانند از کتاب‌های این ایستگاه بهره‌مند شوند.

نادر جعفری در پایان گفت: ما در ادامه قصد داریم تعداد ایستگاه‌های مطالعه را در سطح ایستگاه‌های راه آهن استان افزایش داده تا بتوانیم کتاب را به راحتی در دسترس مردم قرار دهیم.
:
:
:
آخرین اخبار