تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لطفا يكي از خواب غفلت بيدارشان كند!
رشید غریبی اندبیلی
مدتي ايست كه ديگر عادت كرده ايم هر روز وحداقل هر هفته بايد منتظر شنيدن حرفها و اتفاقات جديدي باشيم البته نه اتفاقاتي كه خوشايند مان باشد بلكه حرفها وخبرهاي كه همچون آتش بر خرمن وحدتمان مي اندازد ونه تنها خوراك مناسب براي روزنامه هاي و سايتهاي خبري داخل مي شود بلكه معمولا تيتر يك رسانه هاي بيگانه را نيز از آن خود مي كند .در اين ميان هرچند مقام معظم رهبري بارها وبارها با تاكيد برحفظ وحدت و پرهيز از دامن زدن به مباحث اختلاف بر انگيز و دشمن شاد كن خواستار دقت در گفتار و كلام تمام گروه ها ومسولان شده اند اما انگار برخي فقط عادت كرده اند كه در ظاهر و گفتار خود را مطيع كامل ولي فقيه و رهبري دانسته اما در عمل هيچ گونه خويشتنداري در زمينه گفتار و كرار نداشته باشند و برخي ديگر نيز رابطه خودبا رهبري را رابطه پدري وفرزندي و اطاعت از رهبري را برخود واجب دانسته اما در عمل عملكردي كاملا مغاير با گفته هايشان بروز مي دهند .

انگار همه طلسم شده ايم نه من نويسنده موقعي كه بايد قلم به دست گرفته و انچه بايد نوشته شود مي نويسم و موقعي كه بايد سكوت كنم ،سكوت مي كنم و نه ديگران به وظيفه خود عمل مي كنند.امروزه حواشي فعاليتهاي دولت آنقدر زياد شده است كه به نظر مي رسد كارها و فعاليتهاي دولت خدمتگزار كاهش چشمگير پيدا كرده است دولتي كه براي خدمت به مردم سراز پاي نمي شناخت امروزه ديگر آن طراوت وانرژي را ندارد .

مجلسي كه عنوان اصولگرايي را با خود به يدك مي كشد روزي با حمايت از جاسبي و دانشگاه آزاد با اكثريت آرا مصوبه تصويب مي كند ودوروز بعد ا با تصويب مصوبه اي ،مصوبه قبلي را باطل مي كند .روزي فرياد اخلاق گرايي سر مي دهد روز بعد با بد اخلاقي تمام ،سخنراني رياست جمهوري را با دو دو گفتن بهم مي ريزد .مجلسي كه بايد هم وغم آن مردم و وضعيت معيشتي آنان باشد تمام هم وغم خود را به كار مي برد تا با دور زدن قانون، راهي پيدا كرده تا دوره ديگري بر صندلي هاي سبز رنگ مجلس تكيه زنند.

به نظر مي رسد كم كم در حال تجربه كردن تزي هستيم كه بر اساس مباني انديشه اسلامي از منتقدان دائمي آن بوديم اما امروزه بدمان نمي ايد كه از آن تز پيروي كنيم وآن به دست آوردن قدرت و مقام با توسل به هر ابزار و وسيله اي هست .

عدالت و خدمتگزاري به مردم و حفظ و ترويج ارزشهاي اسلامي وانساني را از شعارهاي اساسي تمامي جريانات وگروهها ودر راس آن دولت بود اما در طي چند ماه اخير نمي توان با جرئت گفت كه الان همه دنبال آن سه هدف اساسي باشند .

در حالي كه كم كم به ماه مبارك زمان نزديك مي شويم و مردم مومن ايران خود را براي بهرمندي از بركات اين ماه مبارك آماده مي كنند ودر چنيين ايامي دولت نيز مي بايست براي آرامش مردم به تلاش مضاعف دست مي زد، اما تورم وگراني روز به روز بيشتر و بيشتر مي شودو موج گراني همچون سيلابي وحشتناك جامعه ايراني را در هم مي كوبد و هيچ گونه نشاني از بهبود وضعيت فوق وجود نداشته و از طرفي هم هيچ علايم خوشايند در زمينه اقدامات موثر دولت براي مقابله با اين مسئله به چشم نمي خورد . كنترول اوضاع از دست دولت خارج شده و اين دستان سوداگران هستند كه نبض جامعه را در دست گرفته اند.

در بخش خدمتگزاري به مردم كافي است نگاهي به جامعه و اخبار ناگوار آن بياندازيم در اين بخش گراني وبي برنامه گي غوغا مي كند انگار دولت همه چيز را به حال خود رهاكرده ويا همه چيز از كنترول دولت خارج شده است .كافيست نيم نگاهي به خبرهاي روز بياندازيم .

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که خوراکی‌ها 25.7 درصد، نان و غلات 22.3 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها 29.9 درصد، ماهی‌ها و صدف داران 17.8 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 9.4 درصد، روغن و چربی‌ها 24.7 درصد، میوه و خشکبار 9.2 درصد، سبزیجات (سبزی و حبوبات) 52.6 درصد، پوشاک و کفش 8.7 درصد و حمل و نقل 14 درصد گران شده است.

در بخش مسكن نيز با گران شدن رسمي سيمان ولوازم ساختماني پس از مدتها سكون در قيمتها به يكباره با افزايش قيمت مسكن مواجه شده ايم ودر بخش اجاره بها نيز علي رغم اينكه دولت با هرگونه افزايش اجاره بهايي با بيش از 9درصد مخالفت كرده است اما شاهد هستيم كه به يكباره مستاجران كه از اقشار كم درآمد جامعه محسوب مي شوند مجبور به تحمل افزايش 20الي 40
درصدي را اجاره بها بوده و در زيرفشار اين گراني ها كمر خم مي كنند.

در بخش اقتصادي نيز دولت با آزاد سازي قيمتها خود دوشا دوش بخش خصوصي در با لا بردن قيمت ها به ايفاي نقش مي پردازد.

در طول هفته هاي گذشته دولت با افزايش بيش از پانزده درصد قيمتهادر بخش هاي حمل نقل از جمله بليط خطوط هواپيمايي، قطار و اتوبوس شيب تند افزايش قيمتها را تند تر كرد ودر بخش حمل درون شهري نيز شوراي شهر كه نخواسته بود از دولت عقب بماند با افزايش 20 رسمي درصدي كرايه ها كه عملا در برخي خطوط به افزايش صددرصدي نيز رسيد عملا عرصه را بيشتر بر مردم تنگتر نمودند.

در بخش فرهنگي اجتماعي جامعه نيز امروزه با چالشهاي مختلفي مواجه هستيم خانواده كه اصلي ترين ركن جامعه بشري است كه اسلام نيز برآن تاكيد فروان داشته اما امروزه آمارهاي خوشايندي در اين بخش نداريم امروزه يا جوانان به خاطر مشكلات تن به ازدواج نمي دهند ويا خيلي زود از هم جدا مي شوند .

در طول پنج سال گذشته، موارد طلاق در ایران بیش از 53 هزار مورد، افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب که بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، آمار طلاق در سال 1384، 84هزار مورد بوده است و در سال 1385 به 94 هزار مورد رسیده است.

آمار جدایی‌ها در کشور تا حدی افزایش یافته که در سال 1386 به 99هزار و 825 مورد رسیده و در سال 1387 نیز با 11درصد افزایش، 110 هزار و 510 مورد طلاق در کشور اتفاق افتاده است.

روند رو به افزایش این پدیده در سال 1388 به 126هزار واقعه رسید و در نهایت پرونده سال 1389، با ثبت 137هزار و 200 مورد طلاق بسته شد. به طوری که سازمان ثبت احوال کشور تنها در شش ماهه نخست سال 89، از ثبت 365 مورد طلاق در هر شبانه‌روز خبر داده است. بر این اساس چنین نتیجه‌ گرفته می‌شود طی پنج سال گذشته در ایران، این اتفاق نامطلوب 37.59 درصد رشد کرده است.

حفظ و ترويج ارزشهاي اسلامي وانساني از شعارهاي اساسي بود كه در طي ساليان پس از انقلاب و البته در طي شش سال گذشته پررنگتر از هميشه در تريبونها رسمي كشور توسط دولتمردان گفته شده است اما عملا فضاي فرهنگي كشور ،فضاي بسيار آزار دهنده است امروزه اكثر خيابانهاي شهر هاي كوچك وبزرگ و مراكز آموزشي به جولانگاه انواع مدها ومدل هاي كشورهاي غربي شده است حجب و حيا دختران وپسران جامعه يه شدت تنزل پيدا كرده است به طوري كه روزانه شاهد منتشر شدن خبرهاي هستيم كه افكار عمومي جامعه را جريحه دار مي كند.شنيدن حمله و تجاوزهاي گروهي اوباش به دختران و زنان حتي در مقابل شوهران وبرادرانشان،.جنايتهاي عشقي و كشتن رقباي عشقي و همچنين مثله كردن دختران وپسران در خيابانها و در برابر ديده گان مردم به امري عادي تبديل شوده است .

ناتو فرهنگي وجنگ نرم دشمن با هجوم ماهواره ها كشاندن خانواده ها پاي فيلمهاي مبتذل غربي كه در آن از بين رفتن حيا و ارتباط خارج از عرف جنسي ميان دختران وپسران و زنان ومردان همسردار نشان داده مي شود نتايج شوم خود را در جامعه آشكارا نشان مي دهد و شاهد هستيم كه تاثيرات همين فيلمها در صد قابل توجهي از طلاقها را به خود اختصاص داده است.

فريادها و موعظه هاي خطيب هاي جمعه وجماعت و مراجع بزرگوار و روحانيت معظم راه به جاي نمي برد .مجموعه هاي كه وظيفه فرهنگسازي و ترويج ارزشهاي اسلامي را در سرلوحه خود قرار داده اند يا به بيراه رفته اند ويا بي ابزار مانده اند .

امروزه اگر مراجع و مردم خواستار برخورد با آمرين و مروجين فسق وفجور مي شوند .عده اي در مقابل اين خواسته به حق مي ايستند و و با اين استدادل كه خارج شدن چند تار موي دختران جامعه مسئله اي نيست كه اين همه سروصدا داشته باشد. عملا مانع از بهبود وضعيت مي شوند.

همانهايي كه ترويج ارزشهاي اسلامي را از شعارهاي اساسي خود قرار داده بودند در مقابل درخواستهاي مكررمردم و والدين دانشجويان كه خواهان تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها و حفظ شعار اسلامي هستند ايستادگي كرده و حتي فتواهاي مراجع تقليد را كه صراحتا خواستار اجراي اين جدايي هستند را ناديده مي گيرند .

واقعيت جامعه ما نشان مي دهد كه كشور عزيزمان ايران ،امروزه در بهترين شرايط خود از نظرسياسي ،امنيتي ، اقتصادي وعلمي به سر مي برد و جوانان ايران اسلامي با رهبري حكيمانه آيت الله خامنه اي ايران عزيز را به اوج افتخارات مي رسانند اما كم كاري وسياسي كاري برخي در بخشهاي مختلف كشور عرصه را بر مردم تنگ كرده است و مانع از شيرين شدن كام مردم شده اند در همين زمينه رهبر عزيزمان مي فرمايند: كدام نقض كرامت انسانى بالاتر از این كه انسانى، رئیس عائله ‏اى، پدر خانواده‏ اى، در جامعه ‏اى كه در آن همه ‏چیز هم هست، نتواند اوّلیات زندگى فرزندان خودش را تأمین كند؟! كدام تحقیر از این بالاتر است؟! كدام نقض شخصیّت و شرف و كرامت انسانى از این بالاتر است؟! صبح تا شب كار كند، آخرش به من یا به شما یا به آن مسؤول دیگر نامه بنویسد كه من دو ماه است به خانه‏ ام گوشت نبرده ‏ام!

یك وقت در جامعه گوشت و میوه نیست، من و شما هم نمی ‏خوریم؛ یك وقت در جامعه امكانات رفاهى نیست، من و شما هم استفاده نمی ‏كنیم؛ یك وقت ایام عید كه می ‏شود، فرزندان من و شما هم لباس نو بر تن نمی ‏كنند.در این حالت كسى احساس سرشكستگى نمی ‏كند - البلیة اذا عمت طابت - اما وقتى همه چیز هست، وقتى كسانى در جامعه با استفاده از فرصتهاى نامشروع توانسته ‏اند براى خودشان آلاف و الوف و زندگی هاى تجمّلى فراهم كنند، وقتى طبقاتى در جامعه هستند كه برایشان پول خرج كردن هیچ اهمیتى ندارد، جمع كثیرى از مردم كه در بین آنها رزمندگان و عناصر نظامى و كارمندان دولت و معلمان و روستاییان و مردم مناطق محروم و دور و مناطق جنوب هستند، نتوانند نان و پنیر بچه ‏هایشان را فراهم كنند، كدام شكستن شخصیّت و شرف انسانى از این بالاتر است؟!

شما می ‏خواهید جواب چه كسى را بدهید؟ شما می ‏خواهید دل چه كسى را خوش كنید؟ شما می ‏خواهید چه كسى از شما راضى باشد؟بله، مسأله معیشت قطعاً در اولویّت اوّل است. معیشت كه نبود، دین هم نیست؛ اخلاق هم نیست؛ حفظ عصمت و عفت هم نیست؛ امید هم نیست. كسى را كه به موقعیتى دست پیدا كرده، به خاطر این كه براى رفع نابسامانى و فقر، تلاش و مجاهدت كند و شب و روزِ خودش را صرف نماید، ملامت نخواهند كرد. اولویّتها را پیدا كنید. مسائل اساسى جامعه اینهاست.

به هر حال در استانه ماه مبارك رمضان قرار گرفته ايم ماه رحمت الهي وشايسته است تمام كساني كه در ايم كشور افتخار نوكري كشور صاحب لازمان نصيبشان شده است به جاي فكر كردن به اهداف حزبي وگروهي و كسب صندلي هاي پر زرق برق دنيوي با وظيفه ديني خود عمل نمايند .
:
:
:
آخرین اخبار