معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای كشور در سفر به خوزستان از آزادراه خلیجفارس و مجتمع خدماتي رفاهی کارون بازدید كرد و در جلسهای با مدیران راه و شهرسازی و مدیران حمل و نقل و پایانههای خوزستان مشکلات و مسائل این دو ادارهکل را مورد بررسی قرار داد.
داوود کشاورزیان در حاشيه اين بازديد و جلسه كه روز گذشته(20 آذرماه) صورت گرفت، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا اظهارکرد: هدف از سفر به استان خوزستان بازدید از راههای استان و پایانههای مرزی است. با توجه به موقعیت استان و دارابودن چندین پایانه مرزی نیاز به بازدید از آنها ضروری بود.
وی افزود: تلاش میشود مشکلات پایانهها مورد بررسی قرار گیرد تا به کمک دستگاههای مربوطه در جهت حل این مشکلات اقدام لازم صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات مطرح شده در جلسه تصریحکرد: خوشبختانه مشکل بزرگ و حل نشدنی مطرح نشد و عمده مشکلات همان مسائلی هستند که در سطح کشور نیز مشاهده میشوند؛ به عنوان مثال بالابودن عمر ناوگان از مسائلی است که باید در سطح ملی برای آن تصمیمی اتخاذ شود. همچنین در این جلسه گزارشها و توضیحات خوبی در دو حوزه راهداری وحمل و نقل مطرح شد.
کشاورزیان ادامهداد: بعد از تصویب قانون مدیریت حمل و نقل عمومی و بحث هدفمندی یارانهها قرار بود بودجههایی برای نوسازی ناوگان در اختیار وزارت راه و ترابری گذشته و راه و شهرسازی کنوني قرار گیرد؛ همچنین بودجههایی نیز برای شهرداریژها در نظر گرفته شده بود اما با این وجود به دلیل عدم محاسبه دقیق درآمدها و هزینهها این تعهدات و پیشبینیها تحقق نیافت.
وی خاطرنشانکرد: امیدواریم با رایزنیهایی که در سطح ملی به عمل خواهد آمد بخشی از منابع درآمدی به نوسازی ناوگان سوق یابد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای كشور در خصوص اهمیت حوزه راهداری عنوانکرد: در کشور بیش از 2 هزار کیلومتر راه وجود دارد که شامل راههای اصلی، فرعی، روستایی، آزادراه و بزرگراه میشوند. این 2 هزار کیلومتر راه سرمایه ملی محسوب میشوند. راهها نقش بزرگی در توسعه مناطق دارند. همچنین مناطق مختلف پتانسیلهای متفاوتی دارد و در صورتی که راه دسترسی برای آنها احداث نشود، این پتانسیلها بالفعل نمیشوند.
کشاورزیان گفت: این راهها با صرف هزینههای زیادی ساخته شده و از این جهت نگهداری آنها اهمیت بسیاری دارد و مستقیما با ایمنی سفر و مسافر ارتباط دارد؛ از این رو در امر راهداری هم بحث نگهداری سرمایه ملی مطرح است و هم ایمنی سفر و مسافر و از این دو منظر راهداری مقوله مهمی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا نصرالله دهقانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نيز اظهارکرد: خوزستان طی سالگذشته و 6 ماهه امسال جزؤ سه استانی بوده كه موفق به کاهش تصادفات شده است و در 8 ماهه اخیر 19 درصد کاهش تصادفات همراه با مرگ و 16 درصد کاهش فوتی داشته است.
وی خاطرنشانکرد: برای کاهش تصادفات هزینههای زیادی صورت گرفته و تعامل مستمری نیز با پلیسراه صورت گرفته است.
سیدمحمدحسین مرعشی، مدیرکل حمل و نقل و پایانههای خوزستان نیز در این جلسه به بیان برخی مشکلات پرداخت و گفت: هماکنون مسائلی همچون جذب نیروی انسانی، توسعه ساختمان ادارهکل، نوسازی ناوگان حمل و نقل و نیاز به برنامهریزیهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت وجود دارد.
وی افزود: از دیگر مشکلات موجود میتوان به استقرار پایانه مرزی شلمچه در منطقه آزاد اروند که موجب شده هزینه مضاعفی برای صادکننده درپی داشته باشد و بحث عملی کردن ترانزیت در مناطق اشاره کرد.
جهانبخش امانی، معاون راهداری ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان نیز عنوانکرد: نبود جایگاه مناسب برای نگهداری راه روستایی و مرکز مدیریت راهها از جمله مشکلات موجود است.
وی خاطرنشانکرد: سالگذشته از سوي بیمه تامين اجتماعی 19 هزار میلیارد تومان به عنوان خسارت پرداخت شده و این درحالی است كه یکسوم خسارات ناشی از سرعت است و این خسارات را باید با استفاده از دوربینهای مداربسته و سرعتسنجها کاهش داد.