تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۳۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهتزاز پرچم ایران در جوار خلیج فارس شیرین‌ترین لحظه بود
هاشم‌پور: به خاطر امارات ما را قلع و قمع کردند/ حاشیه رفت، فوتبال ساحلی اوج گرفت
 تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در سومین دوره رقابت‌های جام بین قاره‌ای توانست مقام قهرمانی را از آن خود کند. عباس هاشم‌پور، مربی تیم ملی که از 2 سال گذشته در کنار مارکو اوکتاویو، سرمربی برزیلی کار هدایت تیم ملی را برعهده دارد با حضور در خبرگزاری فارس در مورد نتایج ایران در این دوره از رقابت‌ها، عبت پیشرفت این رشته و کارهایی که قرار است برای تداوم داشتن این موفقیت انجام دهند صحبت کرد.

 ابتدا در مورد رقابت‌های جام بین‌ قاره‌ای صحبت ‌کنید؟

توانستیم برای اولین بار در رقابت‌های بین‌المللی عنوان قهرمانی را کسب کنیم. ما در جام جهانی عملکرد بسیار خوبی داشتیم. رئیس کمیته فوتبال ساحلی فیفا ایران را به عنوان یک ابرقدرت معرفی کرد و همانجا گفتم که مطمئن باشید این روند ادامه خواهد داشت. ما پس از این رقابت‌ها به دنبال هدف بعدی خود یعنی حضور موفق در جام بین‌قاره‌ای بودیم. در گروه بسیار سختی قرار گرفتیم اما ما از این موضوع بسیار خوشحال بودم زیرا تلاش بیشتری انجام می‌دادیم. تمرینات بسیار سختی انجام دادیم. دو ماه بازیکنان در کنار خانواده‌هایشان نبودند. بازی‌های سختی مقابل روسیه و برزیل داشتیم. بازیکنان تصمیم گرفته بودند مقابل این تیم‌ها به برتری برسند.

 در این بین کارشکنی‌هایی از طرف اماراتی‌ها صورت می‌گرفت.

بله آنها علاقه نداشتند که حتی ایران از گروه خود صعود کند. ما فکر نمی‌کردیم امارات به جمع 4 تیم راه یابد اما آنها از شرایط داوری و میزبانی استفاده کردند و به مرحله بعدی صعود کردند. با درخشش بازیکنان روسیه را در ضربات پنالتی شکست دادیم. ما در بازی مقابل برزیل می‌توانستم در جریان بازی به این برتری برسیم و باید پیروزی می‌شدیم ولی خوشبختانه در ضربات پنالتی توانستیم این تیم را شکست دهیم. در دیدار مقابل ایتالیا همه پیش‌بینی می کردند که مرحله نیمه نهایی با امارات بازی خواهیم کرد و به همین دلیل ایران را قلع و قمع کردند. شرایط بسیار بدی برای ما به وجود آوردند. ما هم باید با ایتالیا بازی می‌کردیم و هم با تیم داوری.



 چه اتفاقی در فوتبال ساحلی رخ داد که توانستیم موفقیت‌های متعددی را کسب کنیم؟

من مسائل حاشیه‌ای را در اولویت می‌دانم. این موارد از بین رفت و بازیکنان توانستند با آرامش کار خود را ادامه دهند. در کنار این موضوع هم اوکتاویو با قدرت حضور داشت. بحث مدیریت در هر تیمی مهم است در گذشته بازیکنان استرس زیادی داشتند اما هم اکنون چنین مسائلی وجود ندارد. بعد از مدت‌ها آن روند تغییر پیدا کرد و با رفتن مدیر قبلی شرایط تغییر کرد و خانم مریم شهریاری شرایط بسیار خوبی در فوتبال ساحلی به وجود آورد. درست است که او یک زن است اما توانسته شرایط بسیار خوبی در فوتبال ساحلی به وجود آورد. این موضوع نشان می‌دهد که جنس افراد مهم نیست و مدیریت افراد اهمیت دارد. ما همه با یکدیگر دوست هستیم.

 حفظ این جام سخت‌تر از به دست آوردن آن است. حالا چه برنامه‌ای دارید که این موفقیت حفظ شود؟

ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا در هر مسابقه بهترین عملکرد را داشته باشیم. دقیقا حرف شما درست است که نگهداشتن قهرمانی سخت است. توقعات هم اکنون زیاد بالا رفته است. مسئولان فدراسیون فوتبال زحمات زیادی کشیدند و اردوهای خوبی را برای ما فراهم کردند اما تقاضا دارم که وزارت ورزش هم به این مسئله توجه داشته باشد. فدراسیون فوتبال کار خود را انجام می‌دهد و در توان خود به بازیکنان می‌رسد اما وزارت ورزش هم باید به این مسئله توجه کند. در دیدار تیم ملی فوتبال مقابل کره جنوبی وزیر ورزش نفری 20 میلیون به هر بازیکن داد. در آن زمان ما از قطر برگشته بودیم و قهرمان شده بودیم. من خودم شخصا با آقای احمدی‌نژاد صحبت کردم و او دستور به پیگیری این مسئله داد اما در پایان هیچ اتفاقی رخ نداد.



 میانگین سنی تیم ملی بالا نیست؟

خیر. شما دیدید که علی نادری که بزرگ‌ترین بازیکن به حساب می‌آید چقدر خوب می‌تواند کار کند. در تیم ما بازیکن باتجربه در کنار بازیکن جوان حضور دارد و ترکیب بسیار خوبی به وجود آمده است. باید پشتوانه‌سازی در تیم فوتبال ساحلی به وجود آید. درصدد هستیم که تیم زیر 21 سال را تشکیل دهیم که امیدواریم آنها جای بازیکنان کنونی را بگیرند.

 اکثر بازیکنانی که به فوتبال ساحلی می‌آیند در فوتبال بازی می‌کرده‌اند، شما نیز از این امر مستثنی نبودید. چه اتفاقی افتاد که به فوتبال ساحلی آمدید؟

از سال 70 در جوانان صنعت نفت بازی می‌کردم و از سال 73 تا 84 در تیم بزرگسالان صنعت نفت آبادان بودم. با مربیان بزرگی چون پورحیدری،‌ مظلومی، قاسم‌پور، فریدون معینی و خیلی نفرات دیگر کار کردم که به پیشرفت فوتبالم بسیار کمک کردند. فرشاد فلاحت‌زاده من را به سمت فوتبال ساحلی آورد زمانی که فوتبال بازی می‌کردم مادر و خواهرم فوت کردند و شرایط برای من بسیار دشوار شد. نزدیک به 11 ماه از خانه بیرون نمی‌رفتم علاقه خاصی به آنها داشتم اما به هر حال تقدیر بر این بود که چنین اتفاقی رخ دهد. در سال 2006 در اردوی تیم ملی فوتبال ساحلی حاضر شدم که فقط می‌خواستم تمرین کنم. در آن اردو قیچی زدن را به خوبی انجام دادم و کریم مقدم که مدیر تیم بود به فلاحت‌زاده گفت اگر بتوانی هاشم‌پور را نگه‌داری مفید خواهد بود. به عنوان بازیکن سه بار تجربه حضور در جام جهانی را دارم.

 از تصمیمی که برای حضور در فوتبال ساحلی گرفته‌اید پشیمان نیستید؟

خیر. به هیچ عنوان در برخی مواقع به بازیکنان می‌گویم همیشه پول را در اولویت کاری خود قرار ندهید ارزش کارهای معنوی بیشتر از پول ماندگار می‌شود. دوست دارم که در کنار بازیکنان باشم و هر چه در توان دارم انجام دهم. امیدوارم بتوانیم بهتر از این نتیجه بگیریم. امیدوارم بتوانیم قهرمان جهان شویم البته این موضوع نیاز به حمایت مسئولان دارد.

 حالا که پنجمین قهرمانی خود را کسب کرده‌اید چه توقعاتی از مسئولان دارید؟

مسئولان باید حمایت خود را بیشتر کنند، البته بازیکنان ساحلی هیچ توقعی ندارند چرا که اگر اینگونه بود تیم نتیجه نمی‌گرفت. بدون هیچ پاداشی در دو سال اخیر 5 قهرمانی کسب کردیم که این موضوع کم چیزی نیست. بازیکنان کم توقع هستند اما اگر رسیدگی انجام شود شرایط بسیار بهتر خواهد بود.

 مسئولان چه قولی برای پاداش به بازیکنان دادند؟

تاکنون که به ما چیزی نگفتند اما امیدواریم حمایت لازم انجام شود. انتظار داریم که همان پاداشی که برای والیبالیست‌ها و فوتبالیست‌ها در نظر گرفته شد برای ما هم در نظر گرفته شود. بازیکنان زحمت زیادی کشیدند یکی از زیباترین روزهای زندگی من آن لحظه‌ای بود که پرچم ایران در کنار خلیج فارس به اهتزاز درآمد. در مقابل آن نامردهایی که همیشه نام خلیج فارس را تغییر می‌دهند
مرجع / فـارس
برچسب ها: فوتبال ساحلی
:
:
:
آخرین اخبار