من حقيقتاً هر چه فكر كردم، ديدم نمىتوانم اين مطلب - قمهزدن - را كه قطعاً يك خلاف و يك بدعت است، به اطّلاع مردم عزيزمان نرسانم. اين كار را نكنند. بنده راضى نيستم. اگر كسى تظاهر به اين معنا كند كه بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضىام.
در آستانه فرارسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداء
علیهالسلام و یاران باوفای ایشان، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بیست
جملهی برگزیده از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام را
منتشر كرد:
در
زندگى حسينبنعلى عليهالسّلام، يك نقطهى برجسته، مثل قلهاى كه همهى
دامنهها را تحتالشعاع خود قرار مىدهد، وجود دارد و آن عاشورا است.
۱۳۷۱/۱۱/۰۶
تحقيقاً يكى از مهمترين امتيازات جامعه شيعه بر ديگر جوامع مسلمان، اين است كه جامعه شيعه، برخوردار از خاطره عاشوراست.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
يكى
از بزرگترين نعمتها، نعمت خاطره و ياد حسينبنعلى عليهالسّلام، يعنى
نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا براى جامعه شيعىِ ماست.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
قدر
مجالس عزادارى را بدانند، از اين مجالس استفاده كنند و روحاً و قلباً اين
مجالس را وسيلهاى براى ايجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محكمتر ميان خودشان و
حسينبنعلى عليهالسّلام، خاندان پيغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
در ماه محرم، معارف حسينى و معارف علوى را كه همان معارف قرآنى و اسلامى اصيل و صحيح است براى مردم بيان كنيد.
۱۳۷۲/۰۳/۲۶
اگر
براى ذكر مصيبت، كتاب «نَفَس المهمومِ» مرحوم «محدّث قمى» را باز كنيدو از
رو بخوانيد، براى مستمع گريهآور است و همان عواطفِ جوشان را بهوجود
مىآورد. چه لزومى دارد كه ما به خيال خودمان، براى مجلسآرايى كارى كنيم
كه اصل مجلس عزا از فلسفه واقعىاش دور بماند؟!
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
وقتى
شعر را ميخوانيم، به فكر باشيم كه از اين شعر ما ايمان مخاطبان ما زياد
شود. پس، هر شعرى را نميخوانيم؛ هرجور خواندنى را انتخاب نميكنيم؛ جورى
ميخوانيم كه لفظ و معنا و آهنگ، مجموعاً اثرگذار باشد. در چه؟ در افزايش
ايمان مخاطب.
۱۳۸۶/۰۴/۱۴
برخى
كارهاست كه پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دين نزديك مىكند. يكى از
آن كارها، همين عزاداريهاى سنّتى است كه باعث تقرّبِ بيشترِ مردم به دين
مىشود. اينكه امام فرمودند «عزادارى سنّتى بكنيد» به خاطر همين تقريب
است. در مجالس عزادارى نشستن، روضه خواندن، گريه كردن، به سروسينه زدن و
مواكب عزا و دستههاى عزادارى به راه انداختن، از امورى است كه عواطف عمومى
را نسبت به خاندان پيغمبر، پرجوش مىكند و بسيار خوب است.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
من
حقيقتاً هر چه فكر كردم، ديدم نمىتوانم اين مطلب - قمهزدن - را كه قطعاً
يك خلاف و يك بدعت است، به اطّلاع مردم عزيزمان نرسانم. اين كار را نكنند.
بنده راضى نيستم. اگر كسى تظاهر به اين معنا كند كه بخواهد قمه بزند، من
قلباً از اوناراضىام.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
لازم
است از همه برادران و خواهرانى كه در سراسر كشور، در ايّام عزادارى، با
اقامه عزا و به راه انداختن مراسم عزادارى، بخصوص با اقامه نماز جماعت در
ظهر عاشورا و با عرض ارادت به خاندان پيامبر، اين روزها را بزرگ داشتند
سپاسگزارى كنم.
۱۳۷۷/۰۲/۱۸
هيچ
وقت نبايد امت اسلامى و جامعهى اسلامى ماجراى عاشورا را به عنوان يك درس،
به عنوان يك عبرت، به عنوان يك پرچم هدايت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام،
زندهى به عاشورا و به حسينبنعلى (عليهالسّلام) است.
۱۳۹۱/۰۹/۰۱
اگر
كسانى براى حفظ جانشان، راه خدا را ترك كنند و آنجا كه بايد حق بگويند،
نگويند، چون جانشان به خطر مىافتد، يا براى مقامشان يا براى شغلشان يا
براى پولشان يا محبّت به اولاد، خانواده و نزديكان و دوستانشان، راه خدا را
رها كنند، آن وقت حسينبنعلىها به مسلخ كربلا خواهند رفت و به قتلگاه
كشيده خواهند شد.
۱۳۷۵/۰۳/۲۰
اگر
فداكارى بزرگ حسينبنعلى عليهالسلام نمىبود كه اين فداكارى، وجدان
تاريخ را به كلى متوجه و بيدار كرد در همان قرن اول يا نيمهى قرن دوم
هجرى، بساط اسلام به كلى برچيده مىشد.
۱۳۷۲/۰۳/۲۶
كار
امام حسين عليهالصّلاه والسّلام در كربلا، با كار جدّ مطهرش حضرت محمد بن
عبداللَّه صلىاللَّهعليهوآلهوسلم در بعثت، قابل تشبيه و مقايسه است.
قضيه اين است. همان طور كه پيغمبر در آن جا، يك تنه با يك دنيا مواجه شد،
امام حسين هم در ماجراى كربلا، يك تنه با يك دنيا مواجه بود.
۱۳۷۵/۰۹/۲۴
عبرت
آن است كه انسان نگاه كند و ببيند چطور شد حسينبنعلى عليهالسّلام -
همان كودكى كه جلوِ چشم مردم، آن همه موردِ تجليلِ پيغمبر بود و پيغمبر
دربارهى او فرموده بود: «سيّد شباب اهل الجنه»؛ سرور جوانان بهشت - بعد از
گذشت نيم قرن از زمان پيغمبر، با آن وضعِ فجيع كشته شد؟!
۱۳۷۳/۱۰/۱۵
امام
حسين را فقط به جنگِ روز عاشورا نبايد شناخت؛ آن يك بخش از جهاد امام حسين
است. به تبيين او، امر به معروف او، نهى از منكر او، توضيح مسائل گوناگون
در همان منى و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان- حضرت بيانات عجيبى
دارد كه تو كتابها ثبت و ضبط است- بعد هم در راه به سمت كربلا، هم در خود
عرصهى كربلا و ميدان كربلا، بايد شناخت.
۱۳۸۸/۰۵/۰۵
عاشورا
پيامها و درسهايى دارد. عاشورا درس مىدهد كه براى حفظ دين، بايد فداكارى
كرد. درس مىدهد كه در راه قرآن، از همه چيز بايد گذشت. درس مىدهد كه در
ميدان نبرد حق و باطل، كوچك و بزرگ، زن و مرد، پير و جوان، شريف و وضيع و
امام و رعيت، با هم در يك صف قرار مىگيرند.
۱۳۷۱/۰۴/۲۲
درس
عاشورا، درس فداكارى و ديندارى و شجاعت و مواسات و درس قيام للَّه و درس
محبّت و عشق است. يكى از درسهاى عاشورا، همين انقلاب عظيم و كبيرى است كه
شما ملت ايران پشت سر حسين زمان و فرزند ابىعبداللَّه الحسين عليهالسّلام
انجام داديد. خود اين، يكى از درسهاى عاشورا بود.
۱۳۷۷/۰۲/۱۸
امام
بزرگوار ما، محرّم را به عنوان ماهى كه در آن، خون بر شمشير پيروز مىشود،
مطرح نمود و به بركت محرّم، با همين تحليل و منطق، خون را بر شمشير پيروز
كرد. اين، يك نمونه از جلوههاى نعمت ماه محرّم و مجالس ذكر و ياد امام
حسين عليهالسّلام است كه شما ديديد.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
درس
حسينبنعلى عليهالصّلاةوالسّلام به امّت اسلامى اين است كه براى حقّ،
براى عدل، براى اقامهى عدل، براى مقابلهى با ظلم، بايد هميشه آماده بود و
بايد موجودى خود را به ميدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقياس، كار من و شما
نيست؛ امّا در سطوحى كه با وضعيّت ما، با خُلقيّات ما، با عادات ما متناسب
باشد چرا؛ بايد ياد بگيريم.
۱۳۹۲/۰۳/۲۲
پروردگارا! تو را به حسين و زينب عليهماالسّلام قسم مىدهيم كه ما را جزو دوستان و ياران و دنبالهروان آنان قرار بده.
پروردگارا! حيات و زندگى ما را زندگى حسينى و مرگ ما را مرگ حسينى قرار بده.
پروردگارا! امام بزرگوار ما را كه به اين راه هدايتمان كرد، با شهداى كربلا محشور كن. شهداى عزيز ما را با شهداى كربلا محشور كن.