به گزارش مهر، تبلیغ کالا و وسایل مختلف زندگی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مقررات مربوط به خود را دارد، یکی از این ضوابط عدم استفاده از تصویر زن برای تبلیغ کالا است .
متأسفانه بسیار دیده می شود که خیلی از قوانین و مقررات با وجود صراحت و لازم الاجرا بودن، عمدا یا سهوا نادیده گرفته شده، به انجام رسیده و در این میان، ناظران و مسئولان نیز واکنش مناسبی ندارند.
کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در جلسه فوق العاده مورخ 17/3/1385 خود با اصلاح دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور مورخ 11/2/1379 ، دستورالعمل جدید را در 13 ماده، 6 تبصره و 29 بند تصویب و ابلاغ کرد.
در بند یازده این مصوبه به صراحت آمده است: هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.
با این وجود به تازگی دیده می شود برای تبلیغ کالایی غیرایرانی، از تصویر یکی از مجریان زن تلویزیون در حالتهای مختلف استفاده می شود.
این تصاویر تبلیغاتی در نشریات متعدد، بر روی کاتالوگهای فروش محصول، و البته بصورت تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در بزرگراهها مورد استفاده وسیع قرار گرفته و از آنجا که با گذشت زمان، برخلاف انتظار، از جمع آوری و توقف این شکل تبلیغ خبری نیست، به نظر میرسد با برخورد، مخالفت و ممانعت مسئولان مواجه نشده است .
فارغ از اینکه تبلیغ گسترده کالاهای غیرایرانی، مصرفگرایی را در عموم مردم به رقابت می گذارد، شک نیست در کشور اسلامی ایران، تبلیغات در هر حوزه ای که باشد، باید معیارهایی مطابق با عرف و فرهنگ جامعه نیز در آن لحاظ شده، با جدیت مورد توجه قرار گیرد.
لازم است متولیان امر تبلیغات نظارت جدی و مستمری بر امر تبلیغ به هر شکل و شیوه و در هر حوزه و مکانی داشته، به وقت لزوم، سریع وارد عمل شده و قبل از اینکه تبلیغی که هماهنگ با معیارهای ما نیست تأثیرات منفی خود را در مخاطب داخل و همینطور عرصه خارج از کشور داشته باشد، اقدامات لازم انجام شود.
در صورت بی توجهی به این مهم، بیم آن می رود که این تبلیغات به تدریج از یک کالای خاص، به کالاها و شرکتهای دیگر نیز تسری یافته و در چشم برهم زدنی مانند کشورهای غربی شاهد تبلیغات گسترده با بهره گیری از تصاویر زنان در هر کوی و برزنی باشیم.
در آن شرایط دیگر مقابله با این اقدام غیرمتعارف و ناهمگون با فرهنگ و ارزشهای دینی و ملی کشورمان، که ریشه دوانده، مؤثر و نتیجه بخش نخواهد بود.