خوزستان که ازنارسائی ها،کمبودها ومشکلات ایجاد شده ناشی از8سال جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان و فرصت سوزی های پس از دوران دفاع مقدس ونیز بی مهری های 8سال اخیردولت های نهم و دهم رنج می برد. اینک با روی کارآمدن دولت یازدهم و به دنبال آن آغاز بکار استانداری مجرب و خوش نام که خوشبختانه از جنس خود مردم استان است،چشم انتظار برنامه ای کارشناسی شده،دقیق و کارآمد برای برون رفت از حلقه تنگ مشکلات همه جانبه به ویژه در حوزه های صنعت و کشاورزی که پاشنه آشیل وضعیت معیشت مردم است لحظه شماری می کند.
باتوجه به عوامل پیش گفته، این پرسش ها مطرح هستند که راهبردهای اساسی استاندار جدید درخصوص مدیریت استان چیست؟ چه تدابیری برای کاهش نگرانی های شهروندان خوزستان اندیشیده خواهد شد؟ جایگاه بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی مانند:نفت،گاز، پتروشیمی، نیشکر، مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی که هم اکنون با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند و بعضاً دچار روزمره گی وحتی ورشکستگی شده اند، در راهبردهای مدیریت جدید استان کجا خواهد بود؟
غالب مردم ونخبگان خوزستان براین باورند که مدیریت جدید استان دربخش راهبردی بهتراست اقدامات اساسی و متعددی رادر یک مسیرمشخص و صحیح انجام دهد؛نخست آنکه کارشناسان و مدیران اقتصادی با نگاهی عالمانه وبدوراز سیاسی کاری نسبت به مطالعه جدی و دقیق ازبرنامه ها و فعالیت های انجام شده توسط دولت فعلی و دولت های پیشین در حوزه های مختلف اقدام نمایند. این اصل متولیان جدید را ازآزمون و خطا مصون خواهد کرد وهزینه های اجرای طرح های دولت را کاهش خواهد داد.پس با توجه به تجربیات مهم قبلی(چه نیک و چه بد) و شرایط موجود می توان آسیب کارهای مدیریت قبلی را شناسایی کرد،زیرا تشخیص بیماری نیمی از درمان است.اقدام مهم دیگر در حوزه صنعت و کشاورزی که نه تنها استان بلکه شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور می باشد.این است که ضرورت دارد نسبت به استفاده از نیروهای متخصص،آگاه،مجرب،دلسوز و آشنا به کار که از توان مدیریت بسیار بالایی در مواجه با شرایط سخت برخوردار باشند،استفاده شود و این موضوع فقط به شایسته سالاری و بدورازهرگونه گرایش حزبی وسیاسی با توجه به نیروهای فراوان موجود در جای جای استان امکان پذیر است و به جهت حساسیت این دو حوزه عملکرد آن تأثیری مستقیم بر نظام معیشت شهروندان خواهد داشت.
ساختارهایی که به کمک بازوهای اجرایی یعنی فرمانداران،معاونین وسایر حوزه های زیربط با رسیدن به آستانه موفقیت تاثیر غیر قابل انکاری دررفاه و آرامش مردم و توسعه استان خواهد داشت،لذا لازم است استاندار در انتخاب و انتصاب مدیران خبره و توانمند در ساختاربخش صنعت و کشاورزی تدابیر ویژه ای بیندیشد و«تنها به موضوع انتخاب مدیر نپردازند»زیرا،آنچه در شرایط کنونی استان مشهود است .مردم آگاه و دور اندیش خوزستان انتظار معجزه یک شبه را ازاستاندرجدید ندارند، ولی اصل مهم جدیت و پیگیری مجدانه مدیریت استان برای تدوین راهبردی مناسب و کارآمد برای حل ضربتی برخی از مشکلات ناشی از بی تدبیری را درکوتاه مدت نمی توان انکارکرد؛چراکه می توان بسیاری ازمشکلات و سوءتدابیررا باهزینه بسیارکم وفوری مرتفع کرد.مشکلاتی مانند؛ بکارگیری افراد صاحب نظر و کارشناس در جایگاه های مناسب و تخصصی، اتخاذ تدابیری مناسب و مدبرانه مبنی بر اصلاح برخی رویه های نامناسب و از همه مهم تر بکار گیری مجدد مدیران توانا و دلسوز، که به دلایل واهی طی8سال گذشته به حاشیه رانده شده اند.
از طرفی دیگر این اصل مهم و اساسی را هم نباید از نظر دور داشت که تمام برنامه ریزی ها باید در چارچوب قانون و متناسب با قوانین بالا دستی یعنی سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز کشور و نیز سیاست های دولت تدبیر و امید حرکت کرد و از هر گونه انحراف و تصمیمات سلیقه ای در دو بخش مذکوربه شدت پرهیز کرد چراکه این موضوع خسارتهای به مراتب سنگین تر از فایده های احتمالی مورد نظربرای استان به همراه خواهد داشت ،به هر حال توقع بجای مردم از مدیریت جدید استان عملی کردن وعده های دکتر روحانی است که رفع نگرانی و دغدغه های مردم در صدر اولویت های کاری ایشان قلمداد می شود بخصوص بکارگیری ساختارهایی که عملکرد صحیح آنها قطعا و بی شک می تواند تاثیر مستقیم و آنی بر معیشت مردم و برون رفت استا ن از تنگناها و چالش هاست. البته ذکر این نکته خالی از فایده نیست که مدیریت استان بدانند عملکرد آنان از نظر مردم خوزستان تابلویی از عملکرد کل دولت محسوس می شود.