پس از نشستهای مکرر آسفالت در مناطق سه راه
فرودگاه، چهارشیر و دروازه شهرستان اهواز، اینبار نشستها به عقب تر رفته و
در نبش خیابان نهج البلاغه (راه بند) در ابعاد بزرگی آسفالت برای
چهاردهمین بار نشست کرد.
با توجه به گفتههای مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ میدهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند.
پيش از اين آسفالت اطراف ايستگاه متروي اهواز در
ميدانهای فرودگاه و چهار شیر (شهید بندر) در ماههاي گذشته چند بار نشست
كرده و ترافيك آن محل را چند ساعت مختل كرد.
براي نخستينبار مهرماه پارسال دو نقطه از آسفالت دچار ريزش و نشست شد.
این بار و پس از آخرین نشستهای آسفالت در منطقه دروازه و صخیریه، هم اکنون
ریزش به منطقه عامری (راه بند) نیز رسیده است و احتمال نشستهای بیشتر در
مسیرهایی که در گذشته نشست کرده بودند همچون میدان های چهار شیر و سه راه
فرودگاه نیز وجود دارد.
همزمان با از سرگيري كار در كارگاههاي متروی اهواز، نشستهای آسفالت از
شمال اتوبان پاسداران رفتهرفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد،
كارشناسان اين نشستها را مرتبط با جنس زمين اهواز و عمليات حفاري در اين
بافتها ميدانند.
خیابان نهج البلاغه در مجاورت راه بند بر اثر نشست مسدود
شده که باعث ایجاد ترافیک در تردد خودروهای مسیر خیابان 24 متری می شود.
ریزش آسفالت اجتناب ناپذیر است
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با تائید این خبر در این باره اظهار کرد:
انجام عملیات عمرانی در زیر زمین جهت حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود
که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس
سلیتی و ماسهای است همچنین آبهای تحتالارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش
صورت گیرد.
علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام
هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی میشود که این آسیب
اجتناب ناپذیر است.
فرورفتگیهای قیفی شکل در زمینهای آهکی که در اثر حل شدن سنگهای مزبور و
فروریختن سقف ایجاد میشوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی
داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را «دولین»
مینامند؛ اما مهندسان آنها را «فروچال یا سینک هول» میخوانند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشستهای آسفالت بر اثر
سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار
پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات
ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.
وی افزود: این تونلها همچون زهکش عمل میکنند و به شکل قیفی فرورفتگی
ایجاد میکند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد میکند.