تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۴۵۵۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره

وجود خبرنگار تخصصی در رسانه های خوزستان، از رویا تا واقعیت

حسن دهقانی
وقتی صحبت از خبرنگار می شود ، فردی در ذهن مجسم می گردد که دارای توانایی های ویژه و منحصر به فردی است که وی را به عنوان "وکیل" مردم در رسانه ها قرار داده است. کسی که می تواند با ورود به حوزه های مختلف با قلم خویش انتقاد کند، پیشنهاد دهد،حقوق مردم را از مسولان مطالبه کند و... اما غافل از اینکه یک خبرنگار توانا و توانمند کسی است که  در یک حوزه تخصصی آموزش ببیند  و ارتباط برقرار کند  تا بتواند از زوایای مختلف به بیان نقاط قوت و ضعف موجود در آن حوزه بپردازد . این فرد را اصطلاحاً "خبرنگار تخصصی" می گویند که البته تفاوت هایی با یک کارشناس اداری یا فنی دارد و آن این است که او  توان تجزیه و تحلیل مسائل را دارد و  به زبان رسانه می تواند آنها را برای مخاطبان بیان کند.

در چند هفته گذشته (قبل و بعد از 17 مرداد – روز خبرنگار - ) شرکت ها، سازمان ها و نهادهای مختلف با ارسال دعوت نامه به رسانه ها  (تلویزیون، خبرگزاری، روزنامه، هفته نامه و... ) از آنها برای شرکت در مراسم تجلیل -  به خاطر یک سال همکاری و پوشش خبری فعالیت های آنها-  دعوت می کردند. این در حالی است که رسانه های استان به خصوص مطبوعات به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی قادر به جذب خبرنگار تخصصی نیستند  و دیگر اینکه به ندرت می توان خبرنگاری را در مطبوعات خوزستان پیدا کرد که در یک یا چند حوزه تخصصی بتواند مصاحبه کند، گزارش بنویسد و یا نقد کند.

حال این سوال پیش می آید پس کسانی که در جلسات تقدیر و تشکر شرکت می کنند، کیستند؟ پاسخ بسیار واضح است همان کسی که خبرهای حوزه نفت را تهیه می کند، در جلسات برق حضور دارد، خبرهای دانشگاه را پوشش می دهد ،در حیطه ورزش قلم فرسایی می کند و گاهی هم خبرهای فرهنگی – هنری را تهیه و تنظیم می کند ، دراین جلسات حضور دارد. این واقعیت انکار ناپذیری است که  رسانه ها و شرکت ها با آن در گیر هستند.

با همه آنچه گفته شد حال چه باید کرد؟ آیا مطبوعات با مشکلات اقتصادی و مالی فراوان می توانند خبرنگار تخصصی داشته باشند؟  اگر می توانند چگونه قادر به جذب و یا تربیت خبرنگار تخصصی هستند؟ در این میان وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سرای روزنامه نگاران چیست؟ به نظر می رسد این نهادها می توانند با همکاری  دانشگاهها و مراکز آموزشی نسبت به برگزاری دوره های فشرده و تخصصی در حوزه های مختلف خبرنگاران را در  قدم اول با مبانی تهیه خبر، گزارش و مصاحبه تخصصی آشنا کنند و در مراحل بعد با انجام بازدیدهای میدانی زمینه آشنایی آنان را با فعالیت های دستگاههای مختلف فراهم آورند.

به یقین می توان گفت اگر رسانه های استان بخواهند فراتر از کپی کردن مطالب خبرگزاری ها  و سایت های خبری در عرصه اطلاع رسانی ظاهر شوند و بتوانند مخاطب جذب کنند می توان خوشبینانه گفت در چند سال آینده علاوه بر تربیت چندین خبرنگار تخصصی که می توانند محتواهای کیفی برای مطبوعات تهیه کنند یکی از ارکان درآمد مطبوعات که همان فروش ازطریق کیوسک های مطبوعات (به خاطر داشتن محتوای کیفی) است تقویت می شود که تحقق این موضوعات مستلزم همت جمعی و گروهی دست اندرکاران  بخش های مختلف است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
0
درخواست شما مقرون به صرفه نیست.
چون فروش از طریق کیوسک یعنی همگامی با خواسته های مشتریان که مطلوبیت می خرند
و این منافات دارد با سیستمی که ...................
:
:
:
آخرین اخبار