پيش از اين آسفالت اطراف ايستگاه متروي اهواز در ميدانهای فرودگاه و چهار شیر (شهید بندر) در ماههاي گذشته چند بار نشست و ترافيك آن محل را چند ساعت مختل كرده بود.
براي نخستينبار مهرماه سال گذشته دو نقطه از آسفالت دچار ريزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومين مرتبه نيز يكم ديماه 91 اين اتفاق تكرار شد. این بار و پس از آخرین نشستهای آسفالت در منطقه دروازه، هم اکنون چند روزی است که آسفالت روبروی ترمینال شوشتر نیز در ابعاد بزرگتری نشست کرده است.
پیش از این چنین به نظر میرسید که با پیشرفت ایستگاه های مترو، نشستها نیز در همان محل اتفاق میافتد اما نشست روبروی ترمینال شوشتر این فرضیه را خنثی کرد. حال چنین به نظر میرسد که احتمال نشستهای بیشتر در مسیرهایی که در گذشته نشست کرده بودند همچون میدانهای چهار شیر و سه راه فرودگاه نیز وجود داشته باشد.
همزمان با از سرگيري كار در كارگاههاي متروی اهواز، نشستهای آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفتهرفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد و این بار بخشی از آسفالت در منطقه زیتون کارگری، روبروی ترمینال اهواز - شوشتر نشست کرد.
گرچه تاكنون چند بار آسفالت اطراف ايستگاههاي در حال ساخت قطار شهري اهواز نشست كرده است، اما از زمان آغاز حفاري تونل مترو با دستگاههاي تونلزني (TBM) در فاصله 300 متري ايستگاه اقبال تا ميدان فرودگاه چندين بار نشست آسفالت وجود داشته، اين مسئله علاوه بر اختلال ترافيكي در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهميت است كه خط يك متروي اهواز از زير مسير سواره رو عبور ميكند و نشست ناگهاني زمين احتمال سقوط خودروها و خطرات جاني را افزايش ميدهد.
به گزارش مهر، كارشناسان اين نشستها را مرتبط با جنس زمين اهواز و عمليات حفاري در اين بافتها ميدانند.
هشدار به پیمانکار قطار شهری
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره اظهار کرد: انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسهای است همچنین آبهای تحتالارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.
علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی میشود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.
عالیپور با بیان اینکه پیش از این نیز هشدارهایی به پیمانکار قطار شهری داده شد، افزود: قبلا مکاتباتی با پیمانکار قطار شهری انجام دادیم و از آنها خواستیم که تبعات این نشستها را در نظر داشته باشند.
وی همچنین گفت: از پیمانکار خواسته شد تا پیش بینی موارد ایمنی کارکنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ایجاد مشکل مسئولیتش با این پیمانکار است.
فروچالهها
فرورفتگیهای قیفی شکل در زمینهای آهکی که در اثر حل شدن سنگهای مزبور و فروریختن سقف ایجاد میشوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را "دولین" مینامند؛ اما مهندسان آنها را "فروچال یا سینک هول" میخوانند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشستهای آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.
وی افزود: این تونلها همچون زهکش عمل میکنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد میکند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد میکند.
پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان فرودگاه در ماه های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده بود.برای نخستین بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومین مرتبه نیز اول دی ماه این اتفاق تکرار شد که بار چهارم آن نیز در روزهای اخیر در نزدیکی ضلع شمالی میدان شهید بندر(چهارشیر) زمین نشست کرد.
گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه های تونلزنی (TBM) در فاصله 300 متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته که این اتفاق تکرار می شود و اخیرا تا منطقه دروازه نیز کشیده شد.
این مسئله علاوهبر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره رو عبور میکند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می دهد
علی یکی از رانندگان تاکسی خط چهارشیر به چهار راه نادری است. او در این باره میگوید: احساس میکنم دارم با جونم بازی میکنم وقتی که از روی این آسفالتها عبور میکنم.
این راننده افزود: نشست اخیر روبروی ترمینال شوشتر بسیار خطرناک است به طوری که شب ها برای بسیاری از رانندگانی که در این منطقه کمتر تردد می کنند ایجاد اخلال کرده است.
وی همچنین می گوید: بارها بسیاری از رانندگان نزدیک بوده که با این چاله برخورد کنند.
نگران ریزشها نباشید
اما مدیرعامل قطار شهری اهواز پیش از این در این باره اهواز اظهار کرده بود: جنس زمین اهواز و ماسه ای بودن زمین در بعضی نقاط همچنین کاهش فشار باعث بیرون زدگی ماسه و آب و نشست زمین در فاصله حدود 40 متری محل حفاری میشود. تاکنون چند بار این اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاههای TBM تحت فشار نبود تمام مسیر دچار نشست می شد.
عباس هلاکویی تنها راه پیشگیری از این نشستها را تزریق بتن در محل بافتهای ماسه ای دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد که بتن مانع حرکت دستگاه حفار شود، به همین دلیل این راهکار عملی نیست.
پیش از این هلاکویی درباره نشستها گفته بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید به اطلاع شهروندان برسانیم که در هر ایستگاه که دستگاه حفاری TBMشروع به کار می کند، این اتفاق صورت می گیرد.
وی توضیح داد: دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری تونل های مترو) در شرایط تحت فشار کار می کند یعنی برای کار در ایستگاه نیاز هست که قسمتی از فضای مسیر حرکت و کار آن در داخل ایستگاه (زیر زمین) از خاک و گل و لای تخلیه شود تا در مرحله بعد به دلیل فشار ناشی از کار آن به بیرون فوران نکند و علت نشست حدود نیم متری آسفالت بخشی از مسیر فلکه فرودگاه همین تخلیه خاک و گل و لای زیر لایه آسفالت سطحی است.
هلاکویی عنوان کرد: این فرایند کاری در هر ایستگاه که دستگاه تی بی ام وارد میشود اجرا میشود و از قبل تمهیدات لازم برای آن صورت می گیرد و جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.
به گفته وی، بر اساس اطلاعات زمین شناسی پیش بینی شده در ایستگاه های نفت و چهار شیر، حادثه نشست زمین تکرار شود، اما جای نگرانی نیست و تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطر برای عابران انجام می گیرد.
هلاکویی با بیان اینکه این اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ می دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبکه برق شهری احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بین میبرد اما وقفه در ایستگاه ها اجتناب ناپذیر است.
پیش از نشست آسفالت در منطقه دروازه شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه بودیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.
با توجه به گفتههای مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ میدهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگی بودید و یک مرتبه جلوی خودرویتان فرو رفتگی قیفی شکل ایجاد شد، اصلا تعجب نکنید چون این طبیعت کار است!
امیدوارم برای احداث خطوط بعدی بررسی انجام شود و اگر مونو ریل اقتصادی تر و مناسب تر است از این روش استفاده شود.