صبح امروز - شنبه - با حضور رییسجمهور تونل خط راه آهن تهران - تبریز در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران به بهرهبرداری رسید.
طرح بزرگ انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین در مناطق
17 و 18 تهران یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شهری است که از سال 1386
آغاز شده است.
این
پروژه با مدیریت شرکت مهندسین مشاور مترا، مشاوران همکار شرکت مهندسین
مشاور ساحل و پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیاء، موسسه شهید رجایی و موسسه
مهندسی رهاب اجرا شده است.
براساس
این گزارش از مشخصات مهندسی و فنی این پروژه طول تونل به اندازه 8
کیلومتر، عرض داخل تونل 24.20 متر، وجود 4 خط عبوری و حداکثر سرعت تا 120
کیلومتر بر ساعت است.
براساس
این گزارش از مزایای طرح انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین کمک به
بازسازی بافت فرسوده شهری و ارتقای خدمات شهری به شهروندان، کاهش موانع
توسعه شهری و محدودیتهای ترافیکی، کاهش سوانح برخورد عابرین وسایل نقلیه
جادهای با وسایل نقلیه ریلی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، ایجاد امکان
توسعه راه آهن تهران - تبریز در آینده نزدیک و ارتقای کیفی خطوط راه آهن
موجود، کاهش مشکلات ناشی از همجواری تراکم مسکونی با راه آهن، کاهش چشم
اندازهای نامناسب شهری در حاشیه ریل و کاهش تاثیرات غیر مستقیم تردد ریلی
در منطقه و تبعات حاصل از آن است.
با
توجه به گستره طرح تونل در مناطق پرتراکم شهری برخورد با موانعی از قبیل
شبکههای آبرسانی، لولههای گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات، فاضلاب و
گذرگاهها و معابر شهری در قالب معارضین طرح اجتنابناپذیر بوده که با
پیشرفت پروژه بالغ بر 150 مورد شناسایی و با احداث سازههای فنی و تغییر
مسیر دائم، تسهیل در اجرای آن فراهم شد.
پروژه
انتقال خط آهن تهران - تبریز در راستای مصوبات استانی هیات دولت جهت
ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و
همچنین تحقق اهداف طرح در چشم انداز 50 ساله در مناطق 17 و 18 میباشد که
این قراردادها دارای دو بخش اجرایی کاملا مستقل است، از جمله انتقال ترافیک
محور تبریز به محور اهواز از طریق افزایش خطوط ریلی کمربندی ملکی- آپرین -
تپه سفید تهران به طول حدود 37.5 کیلومتر و همچنین احداث طول دو قلو با
مقطع مستطیل به منظور احداث 4 خطوط عبوری در مسیر اصلی حد فاصل ایستگاه
تهران تا پل کن به طول 10 کیلومتر.