ماه اول بهار92 در مجموع سه میلیارد و 100 هزار لیتر بنزین مصرف شد. بر این
اساس متوسط مصرف بنزین در فروردین ماه به حدود 100 میلیون لیتر در روز
رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با متوسط مصرف روزانه 89.4 میلیون لیتر
10.5 درصد افزایش داشته است.
رسیدن میانگین مصرف روزانه بنزین کشور
به 100 میلیون لیتر در حالیست که مشخص نیست با توجه به این که تولید بنزین
کشور با احتساب تولید60 میلیون لیتری پالایشگاهها و تولید شش تا هفت
میلیون لیتری این فرآورده در واحدهای پتروشیمی که در مجموع معادل 66 تا 67
میلیون لیتر بنزین در روز است چگونه جوابگوی این حجم از مصرف بود.
اگر
چه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده است
که با راه اندازی طرحهای افزایش ظرفیت پالایشگاه لاوان، اصفهان و تبریز
از نیمه دوم سال 1392 نیاز کشور به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی قطع
خواهد شد و تا پایان سال حجم تولید بنزین در پالایشگاه به 70میلیون لیتر در
روز خواهد رسید اما در صورت ادامه این الگوی مصرف قطعا این رقم هم جوابگو
نخواهد بود.
البته علیرضا ضیغمی اذعان کرده است که توقف تولید بنزین
در واحدهای پتروشیمی مشروط به به صرفهجویی مصرف بنزین از سوی مردم است در
غیر این صورت " اگر قرار باشد مصرف این فراورده مانند فروردین ماه باشد
باز باید دست به دامن پتروشیمی شویم و یا واردات داشته باشیم."
از
سوی دیگر ظرفیت واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین محدود است؛ چرا که در
صورت افزایش تولید بنزین در این واحدها تولید سایر محصولات پتروشیمی
تحتالشعاع قرار گرفته و تامین نیاز داخل با مشکل مواجه شود.
با
وجود آن که مصرف بنزین در ادیبهشتماه نسبت به ماه گذشته کاهش چشمگیری داشت
به طوری که با متوسط مصرف 66.7 میلیون لیتر در روز کاهش 33.3 میلیون لیتری
را نسبت به فروردین ماه نشان میدهد اما با توجه به این که امسال به دلیل
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مدارس و دانشگاهها زودتر از موعد تعطیل
خواهد شد، شاهد سفرهای تابستانی زودهنگام خواهیم بود که بر این اساس بازهم
افزایش بیرویه مصرف بنزین در سه تا چهار ماه آینده پیشبینی میشود.
قطعا
یکی از راهکارها برای آنکه دوباره زنگ واردات بنزین شنیده نشود رسیدن قیمت
فرآوردههای نفتی به ویژه بنزین به سطح واقعی است ضمن آنکه عدم واریز
سهمیهی بنزین به مناسبهای سهمیه نوروزی و یا عید فطر میتواند الگوی صحیح
مصرف را ایجاد کند.