كاهش 16 در صدي اعتبارات عمراني آموزش و پرورش در لايحه بودجه سال 92
بسياري از كارشناسان آموزشي را نگران كرده است. اين در حالي است كه سال
هاست پاييز، زمستان و زلزله براي بسياري از مدارس مناطق محروم ايران تبديل
به يك كابوس شده است. در صورت تصويب اين لايحه در مجلس بايد منتظر يك
زمستان سختتر براي مدارس ايران باشيم. در سه سال گذشته و با توجه به تورم
افسار گسيخته قيمتها، بودجه آموزش و پرورش تغيير چشمگيري نداشته و از 14
هزار ميليارد سال 90 به 15 هزار و 500 ميليارد ريال سال 92 رسيده است. با
توجه به درصد بالاي تورم،كاهش بودجه اين وزارتخانه به وسيله دولت، زنگ
خطري است كه بايد آن را جدي گرفت.
قاسم جعفري، دبير دوم كميسيون
آموزش مجلس در مورد اين كاهش بودجه ميگويد: اصل اين كار اشتباه است. نبايد
بودجه عمراني آموزش و پرورش را كاهش ميدادند. براي اينكه آموزش و پرورش
در بعضي از مناطق به طور جدي نياز به نوسازي و تعمير دارد. ممكن است به
خاطر شرايط اقتصادي كشور مجبور شده باشند كه بودجه را كاهش دهند. وي به
تغييراتي كه در سال جاري در مورد نحوه تخصيص بودجه اعتبارات عمراني مدارس
اتفاق افتاده اشاره ميكند. احتمالا يكي از دلايل كاهش بودجه اين است كه
امسال براي اولين بار بودجه نوسازي به خود استانها واگذار شده است. به اين
ترتيب بخشي از بودجه از سازمان نوسازي خارج ميشود.
اين روش جديد
تخصيص بودجه مورد مخالفت سازمان نوسازي قرار گرفته است. سازمان نوسازي
معتقد است بايد مثل سالهاي قبل بودجه عمومي در اختيار اين سازمان قرار
بگيرد؛ زيرا آنها اولويتبندي بهتري در مورد مناطق محروم دارند. از طرف
ديگر استانداريها هم ميگويند ما به منطقه خودمان اشراف بيشتري داريم و
بهتر ميتوانيم اين بودجه را تخصيص دهيم. جعفري كاهش عدد بودجه نسبت به سال
قبل را چندان چشمگير نميداند؛ اما به تورم امروز كشور اشاره ميكند و
معتقد است شايد از نظر عددي با بودجه سال قبل تفاوت زيادي نداشته باشيم،
اما ارزش ريالي اين بودجه به شدت كاهش پيدا كرده است.
اما فرهاد
بشيري،يكي ديگر از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كاهش بودجه آموزش و
پرورش را به مسئله هستهاي ايران ربط ميدهد و ميگويد: با توجه به
مشكلاتي كه غرب در رابطه با بحث انرژي هستهاي برايمان پيش آورده و منجر به
كاهش درآمدهاي كشور شده با چنين مسائلي هم مواجه ميشويم. اين موانع تراشي
غرب و استكبار در رابطه با منابع مالي تاثير زيادي دارد. خصيصه درنده خويي
استكبار، امروز براي كشور مشكلاتي ايجاد كرده است. او به حادثه آتش سوزي
در مدرسه شين آباد اشاره ميكند و بحث مقاومسازي مدارس و سيستم گرمايشي
آنها را يكي از اولويتهاي مجلس معرفي ميكند. سيستم گرمايشي مدارس كل كشور
نياز به بودجهاي هزار ميلياردي دارد. اين اعتبار هنوز فراهم نشده است.
جعفري
در پاسخ به اين سوال كه آيا مجلس در رابطه با اين كاهش بودجه برنامهاي
دارد يا خير ميگويد: سال 85 توانستيم مبلغ پنج ميليارد دلار از صندوق
توسعه ارزي به نوسازي مدارس اختصاص بدهيم. اما امسال با توجه به شرايط
اقتصادي بعيد است بتوانيم اين كار را انجام دهيم.
به داد مدارس برسيم بيشتر
كلاسهاي مناطق محروم كشور نياز به نوسازي دارند و از سيستم گرمايشي مناسب
برخوردار نيستند. مدارس كپري و كانكسهايي كه در بعضي از نقاط كشور به
عنوان كلاس درس مورد استفاده قرار ميگيرند يكي از مشكلات جدي آموزش و
پرورش است؛ اما ظاهرا اين مسئله در اولويتهاي برنامهاي دولت جاي خاصي
ندارد. كاهش 16 درصدي اعتبارات عمراني و كاهش 23 درصدي اعتبارات بخش
مقاومسازي نمود بارزي از بيتوجهي دولت به مشكلات اين وزارتخانه است. اين
كاهش اعتبارات در حالي صورت ميگيرد كه سال گذشته آتشسوزي در يكي از
مدارس پيرانشهر منجر به مرگ دو دانشآموز و سوختگي شديد تعدادي از
دانشآموزان شد. آتش سوزي در مدارس مناطق محروم ايران تبديل به يك خبر عادي
شده است. هر سال فصل زمستان ميتوانيد منتظر شنيدن اين خبر باشيد. با اين
حال، عضو كميسيون آموزش مجلس معتقد است: با توجه به اينكه حدود 300 هزار
كلاس درس در ايران وجود دارد، يكي دو مورد آتش سوزي در سال اتفاق عجيبي
نيست. البته همان يك مورد هم نبايد اتفاق بيفتد؛ اما اين مسائل در همه جاي
دنيا وجود دارد.
نوسازي مدارس اولويت دولت نيست جعفري
با اشاره به اينكه در حال حاضر نوسازي مدارس جزو اولويتهاي دولت نيست،
ميگويد: در شرايط بحران، اولين قدم اين است كه بتوانيم حقوقها را سر وقت
پرداخت كنيم. نوسازي مدارس جزو اولويتهاي جدي مجلس است. اما بايد ساير
موارد را هم در نظر گرفت.
هنوز شعارهاي انتخاباتي دولت در مورد
گسترش عدالت اجتماعي در ذهن همه ما باقي مانده است؛ اما كم توجهي دولت به
امر نوسازي مدارس و تغيير سيستم گرمايشي مدارس در سالهاي اخير باعث شده تا
بحث كاهش عدالت آموزشي مورد توجه قرار گيرد. از اين عضو كميسيون آموزش در
مورد تناقض شعارهاي دولت با كاهش بودجه عمراني آموزش و پرورش ميپرسيم.
ميگويد اين را ديگر خود دولت بايد جواب بدهد.
طبق قانون اساسي
همه بچهها حق دارند از امكانات آموزش رايگان تا مقطع دبيرستان برخوردار
باشند. امكاناتي كه سال هاست در مناطق محروم به نوع خاصي تفسير شده است.
مكاني براي آموزش حالا يك اتاق درب و داغان باشد يا يك كپر يا يك كانكس توي
گرماي سيستان و بلوچستان فرقي نميكند. اسم همه اينها امكانات آموزشي
رايگان براي بچههايي است كه رنگي از عدالت آموزشي را نميبينند. بچههايي
كه تنها دلخوشيشان اين است كه بالاخره با هر زحمتي كه هست خواندن و نوشتن
را ياد ميگيرند. بچههايي كه از دولت فعلي و دولتهاي آينده «عدالت»
ميخواهند.
منبع/ تهران امروز