رئيس دانشگاه شهيدچمران اهواز درباره بودجه دانشگاهها با بيان اينكه سهم بودجه آموزشعالي درصد بسيار كمي از بودجه كل كشور است، گفت: با توجه به مشكلات اخير كشور و تحريمها امكان تخصيص 100 درصد بودجه مصوب در سال 91 فراهم نشد و شايد حدود 70 تا 80 درصد آن ابلاغ شد اما با توجه به سهم كوچك آموزشعالي در بودجه كشور، تخصيص 100 درصد بودجه دانشگاهها هيچگونه تفاوتي در بودجهكل كشور ايجاد نميكند، در حاليكه اثرات آن ميتواند تمام كشور را بيمه كرده و نجات دهد.
دكتر حسن مروتي با بيان اين مطلب افزود: در واقع سرمايهگذاري در دانشگاهها چندينبرابر نتيجه ميدهد بنابراين بايد به سمت اين سرمايهگذاريها حركت كرد.
وي درباره وضعيت پروژههاي عمراني دانشگاه در سال 91 تصريح كرد: سال گذشته با توجه به مشكلات مالي كشور، اعتبار كمي به پروژههاي عمراني دانشگاه اختصاص يافت اما با وجود اين مشكلات هيچكدام از پروژههاي عمراني دانشگاه متوقف نشد. البته پيشرفت فيزيكي پروژهها، پيشرفت موردنظر نبود و انتظار ميرفت برخي پروژهها در پايان سال 91 به بهرهبرداري برسد.
رئيس دانشگاه شهيدچمران اهواز با بيان اينكه يكي از برنامههاي اصلي دانشگاه در سال جديد، گسترش رشتههاي مقاطع تحصيلاتتكميلي است، گفت: توسعه تحصيلاتتكميلي بهويژه گسترش رشتههايي كه توانمندي آن در مجموعه وجود دارد، از عمدهترين برنامههاي دانشگاه در سال 92 است.
مروتي افزود: امسال همچنين اخذ مجوز تمام رشتههاي تحصيلات تكميلي موجود دانشگاه، براي پرديس بينالملل دانشگاه در دستوركار قرار دارد.
وي همچنين از مصوبه اخير هيأت رئيسه دانشگاه براي تفكيك دانشكده مهندسي اين دانشگاه به سه دانشكده عمرانومعماري، موادومكانيك و برقوكامپيوتر خبرداد و تصريح كرد: در حال حاضر تعداد دانشجويان دانشكده مهندسي با 4 هزار و 500 دانشجو، از بسياري از دانشگاههاي استان بيشتر است، بنابراين لازم است اين دانشكده تفكيك شود.
رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز يكي ديگر از برنامههاي اين دانشگاه براي سال جديد را راهاندازي دانشكده علوموفنون نوين عنوانكرد و افزود: قرار است در اين دانشكده كليه علوم و فنون جديد مانند نانوتكنولوژي و بيوتكنولوژي كه در حال حاضر بهصورت پراكنده و گاهي بلاتكليف در دانشكدههاي ديگر وجود دارند، تجميع شوند. اين دانشكده در واقع يك دانشكده بيندانشكدهاي است كه ايده آن از دانشگاه تهران الگوبرداري شدهاست. در اين دانشكده تمام علومي كه در قالبهاي معمول علم نميگنجد، مانند بيوفيزيك يا نانوشيمي تجميع ميشود.
مروتي همچنين از تصميم اين دانشگاه براي تقسيم دانشكده علومپايه به دانشكدههاي علومزيستي، شيميوپليمر و فيزيكوعلومهستهاي خبرداد و خاطرنشان كرد: تفكيك دانشكده ادبيات و علوم انساني به دانشكدههاي علومانساني و ادبياتوزبانهاي خارجه هم از ديگر مصوبات اخير هيأت رئيسه دانشگاه است.
وي درباره رويكرد دانشگاه براي حضور فعال و پرشور دانشجويان در فضاي انتخابات اظهارداشت: فضاي دانشگاه براي افزايش مشاركت عمومي در انتخاباتي پرنشاط آماده شدهاست. همچنين پايان امتحانات دانشگاه در ترم جاري براساس تصميم هيأت رئيسه 22 خردادماه تعيين شد كه اين تصميم باتوجه به گرمشدن هوا و فرصت كم براي انجام تعميرات بهدليل آغاز ماه مبارك رمضان از تيرماه اتخاذشد.
رئيس دانشگاه شهيدچمران اهواز همچنين درباره علل كمبود نيروي انساني متخصص در استان، با وجود تمام اقدامات انجامشده براي توسعه آموزشعالي استان در سالهاي اخير، به لزوم انجام كار همهجانبه و اساسي در استان بهويژه در حوزه آموزشوپرورش و توسعه امكانات رفاهي و شهري براي رفع اين مشكل اشاره و تصريح كرد: معيارهاي انتخاب محل زندگي، وجود فرصتهاي علمي و كاري و جاذبههاي رفاهي و تفريحي براي ايجاد احساس رضايتمندي در فرد است. بنابراين گام نخست براي جذب افراد متخصص و توانمند، ايجاد مركز علمي معتبر در مجموعه استان است كه فرد خود را از نظر علمي اقناعشده ببيند.
مروتي افزود: در استان حركت به اين سمت در حال انجام است و هنگاميكه فرد بداند در يكي از 10 دانشگاه نخست كشور تحصيل ميكند، ماندگاري وي در مجموعه نيروي انساني استان بيشتر خواهدشد. در مرحله دوم بايد امكانات يك زندگي مناسب و مطلوب براي افراد متخصص در سطح استان فراهم شود.
وي مسئله سوم براي افزايش ماندگاري نيروي متخصص در استان را توانمندكردن افراد بومي عنوانكرد و ادامهداد: هنگاميكه افراد بومي توانمند شوند، ريشههاي قومي و ارتباطات خانوادگي باعث ماندگاري آنها خواهدشد اما اين كار مستلزم يك اقدام همهجانبه و وسيع است كه بايد از آموزشوپرورش آغاز شود.
رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز خاطرنشان كرد: در واقع وقتي فردي كه ميخواهد وارد دانشگاه شود، از همان ابتدا و در سطح آموزشوپرورش يك فرد توانمند و داراي توان رقابتي باشد، در رشتههاي بهتري در دانشگاه پذيرفته ميشود و براي ادامه تحصيلات عالي خود هم با مشكل كمتري مواجه است و ماندگاري اين فرد بيشتر خواهدشد. بنابراين يك كار اساسي براي ارتقا سطح علمي افراد بايد از آموزشوپرورش شكل بگيرد. البته در سالهاي اخير پيشرفتهاي خوبي در اين جهت در استان حاصل شدهاست و بايد به اين سمت حركت كرد.