تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۳۴۶۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صحبت وزیر صنعت در حضور رییس جمهور
مهدی غضنفری در اجلاس سراسری مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور رییس جمهوری برگزار شد درباره عملکرد بخش صنعت و بازرگانی در سال 1391 توضیح داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت که در این اجلاس در حضور رییس جمهوری سخنرانی کرد، خطاب به شرکت کنندگان دراین مراسم گفت: « تشکر ویژه دارم از همه شما و در راس آن رییس جمهوری محترم که وقت مضاعفی را برای گذر از این گذرگاه سخت در سال گذاشتند. »

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه تا روزهای آخر دولت دهم به وظایف سازمانی خود پایبند خواهد بود درادامه سخنان خود با بیان این جمله که سال 91 سال خیلی خاصی بود، گفت: « دراین سال همه دشمنان خارجی و معاندین در داخل با همه لشکر خود حمله کرده ، برنامه ریزی کردند و انتظارداشتند که بتوانند به اهداف خود دست یابند. »
وی ادامه داد: « درسال گذشته مرکز مختصات اقتصاد کشور از ارز 1200 تومانی به 2500 نقل مکان کرد، بتدریج کالاها و مناسبات تحرک جدیدی پیدا کرد، طبیعی است که این نرخ ارز شوک های خاص و نوسانات خاص قیمتی خود را برجای گذارد. »

از نظر غضنفری، با توجه به شرایط خاص سال گذشته اگر پشتیبانی های مقام معظم رهبری، مدیریت دولت و همراهی مردم وجود نداشت ممکن بود آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری سنگینی برکشور تحمیل شود.

غضنفری ادامه داد: « تیم اقتصادی دولت با مدیریت رییس جمهوری، هماهنگی و همراهی خوبی را به منصه ظهور رسان ، بانک مرکزی ، وزارتخانه های اقتصاد ، جهاد کشاورزی و دادگستری و همچنین سازمان صداوسیما ، در آن شرایط تعامل و همکاری خود را افزایش دادند. »
وزیر صنعت ، معدن و تجارت برگزاری جلسات هفتگی مدیریت ارز (هر دوشنبه) به ریاست دکتر احمدی نژاد را مورد توجه قرار داد و گفت: « تصمیمات خوبی دراین جلسات اتخاذ شد که در مدت کوتاهی آثار آن بر اقتصاد مشخص گردید. »
 
در ادامه بخش هایی دیگر از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است:
 
*ادغام به انسجام فعالیت ها در همه بخش های سه حوزه صنعت، معدن و تجارت کمک کرده و برخی ساختارهای معیوب را اصلاح کرد. پیش از ادغام اگر قرار بود تصمیمی همچون کاهش تعرفه یک کالا در حوزه تجارت خارجی گرفته شود، ممکن بود برای به نتیجه رسیدن این موضوع شش ماه زمان صرف شود تا که دستگاه های ذیربط نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند.
* 18 تیرماه 91 بود که هفت هزار کالای وارداتی را در 10 گروه اولویت بندی کرده و پیشنهاد خود را به بانک مرکزی ارایه کردیم. براین اساس چگونگی تخصیص ارز به اولویت های یک و دو کالاهای وارداتی و سه تا 9 مشخص گردید و موضوع محدودیت و یا ممنوعیت نیز برای اولویت آخر (10)در نظر گرفته شد.
*تصمیمات تجارت خارجی کشور در سال 91 به نفع اقتصادی تمام شد که درپی مقاومتی شدن بود.
*محدودیت و بعضا ممنوعیت در واردات و صادرات شکل دهی مرکز مبادلات ارزی در ساختمان ثبت سفارش این وزارتخانه ، کاهش 50 درصد تعرفه از جمله اقدامات سال گذشته بود.
* هرگاه که در نظر داشتیم برای ورود به موضوع سازمان جهانی تجارت و یا موافقتنامه های تعرفه های ترجیحی ، تعرفه را کاهش دهیم چالش های بسیاری در تیم اقتصادی دولت به وجودمی آمد.این درحالی است که سال گذشته و پس از ادغام تعرفه واردات تا 50 درصد کاهش یافت و دراین خصوص هیچ گاه شاهد چنین وفاقی میان دستگاه ها نبوده ایم. البته همزمان با کاهش تعرفه ها ، قیمت ارز برای محاسبه تعرفه و عوارض دو برابر شده، ارز مبادله ای برای محاسبه در نظرگرفته شد اما از سویی جمهوری اسلامی ایران که تا پیش از این به عنوان کشوری با تعرفه بالا شناخته و سرزنش می شد ، درحال حاضر تعرفه های خود را کاهش داده است.
* با تمام مشکلاتی که در سال 91 دست به گریبان بودیم اما قرار نبود که سرمایه گذاری های جاری و پروژه های عمرانی دراین سال تعطیل شود ، بنابراین دراین سال 57 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به حوزه های کاری صنعت ، معدن و تجارت پرداخت شد.
* پروژه های تکمیل شده درسال گذشته 3800 مورد با ارزش 9 هزار میلیارد تومان است.  20 هزارطرح بالای 20 درصد پیشرفت با 87 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد که این رقم فوق العاده است.
* وضعیت اشتغال نیز در دولت های نهم و دهم نیز به همین نسبت افزایش یافته است که نتیجه این سرمایه گذاری ها افزایش ظرفیت ها را به دنبال خواهد داشت.
*میزان تولید خودرو در دولت های نهم و دهم به 2 میلیون دستگاه رسیده است حال آنکه این رقم در دولت های هفتم و هشتم 960 هزار دستگاه بود .
:
:
:
آخرین اخبار