تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۳۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح آزادسازی نرخ بلیتهای هواپیمایی
طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید از ابتدای امسال نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی آزاد شود اما فعلا خبری از اجرای این قانون نیست.

قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده است که از سال دوم اجرای این قانون، نرخ بلیت باید به صورت آزاد تعیین شود اما هنوز خبری از اجرای این برنامه یا پیشنهادی برای چگونگی اجرای آن نیست.
 
عبدالرضا موسوی - رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور – با تاکید بر لزوم اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال جاری گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه از ابتدای امسال باید نرخ بلیت هواپیما به صورت آزاد توسط شرکت‌ها و با نظارت سازمان هواپیمایی کشور تعیین شود.
 
وی افزود:سال گذشته باید شناورسازی نرخ بلیت هواپیما به منظور آماده شدن برای آزادسازی انجام می‌شد اما صورت نگرفت.
 
به گفته موسوی، طبق قانون از ابتدای امسال باید نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی آزاد شود و دیگر تکلیفی نباشد؛ این قانون است و نمی‌توان آن را اجرا نکرد.
 
رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطر نشان کرد:‌ در سالی که گذشت شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات مالی بسیاری مواجه بودند که طی نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ سوخت هواپیما به وجود آمد. در تمام این مدت شرکت‌های هواپیمایی سختی‌ها را به امید آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال 92 تحمل کرده و امور را پیش برده‌اند.
 
آزادسازی مساوی با افزایش قیمت بلیت نیست
 
وی تاکید کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنی افزایش قیمت آن نیست بلکه این امر می‌تواند بستری رقابتی ایجاد کند که در این میان حتی شرکت‌ها برای جلب مسافر بیشتر، قیمت‌های خود را کاهش داده و اقدام به افزایش کیفیت خدمات کنند.
 
ربیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که در حال حاضر نرخ بلیت هواپیما پوشش هزینه‌های شرکت‌ها را نمی‌دهد، یادآور شد: تمام سرویس‌های خدماتی که به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود، افزایش قیمت داشته‌اند و شرکت‌های هواپیمایی تنها برای جبران بخشی از این افزایش‌ها، نرخ بلیت هواپیما را میانگین 65 درصد افزایش دادند که این میزان هنوز هم پاسخگوی نیازها نیست.
 
دولت وظیفه حمایتی خود را اجرا کند
 
موسوی با تاکید بر لزوم حمایت‌های دولت از ایرلاین‌ها در پروازهای داخلی گفت: شرکت‌های هواپیمایی وظایفی دارند که در تلاش هستیم با تمام محدودیت‌های مالی به آنها عمل کرده و به مسافران سرویس دهیم اما دولت باید به وظایف حمایتی خود از این صنعت عمل کند.
 
وی از مسئولان برای کمک به ایرلاین‌های در عبور از مشکلات، درخواست کمک کرد و گفت:‌ در صورت نبود حمایت‌های لازم، صنعت حمل و نقل هوایی کشور ورشکسته خواهد شد و با توجه به اینکه مسئولان تاکنون اقدامات مفیدی انجام داده‌اند، انتظار می‌رود این حمایت‌ها ادامه داشته باشد.
 
در شرایطی رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی بر لزوم شناورسازی نرخ بلیت هواپیما که می‌تواند منجر به افزایش دوباره بلیت هواپیما شود، تاکید دارد که رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ماه پایانی سال گذشته اعلام کرد: سال 92 تغییری در نرخ بلیت هواپیما نخواهیم داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار