رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: دانشگاه به تعبیر امام خمینی (ره) مبدا تحولات است و دانشجویان به عنوان یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی، امانتی سنگین در اختیار دانشگاه هستند که تربیت درست، اخلاقی و خلاقانه این نسل میتواند سبب سعادت جامعه شود.
جمال فیاضی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو اظهار کرد: دانشگاه یک مجموعه تکساحتی و تککارکردی نیست و در کنار رسالت آموزشی و پژوهشی و فناوری که نقش خطیری است، نقش تربیتی و فرهنگی دارد که این کارکرد یک کارکرد زیرساختی است؛ دانشگاه با ریلگذاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نسلی پویا، با نشاط و امیدوار را تربیت میکند.
وی افزود: اساتید نقش راهبری و هدایت فکری و فرهنگی دارند و اساتید امروز دیگر نقش تنها آموزشی ندارند و با همراهی و رفتار همدلانه کنار و یار و یاور دانشجویان هستند که رفتار و کلام استاد در روح و روان دانشجویان موثر است.
فیاضی ادامه داد: در دانشگاه تلاش کردیم زمینه همراهی همدلانه اساتید را هموار کنیم. سعی کردیم با دورههای آموزشی به روز و جدید مفاهیم و تحولات جدید فرهنگی را به اساتید ارائه دهیم و رابطه استاد و دانشجو را دلسوزانه و ارتقابخش تعریف کنیم.
فیاضی بیان کرد: امروز دانشگاه نسل جدید، دانشگاه بیگانه و بی تفاوت از جامعه نیست و رویکرد ما در دانشگاه در دوره اخیر کاهش فاصله جامعه و دانشگاه بود و تلاش کردیم مسائل جامعه را احصا کنیم و در دانشگاه برای آن راهحل تعریف کنیم و دانشجویان و مسیر دانشگاه را حول این مسایل تعریف کنیم.
رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: دانشجویان، مدیران نسل آینده کشور هستند و برای اینکه کشور آباد، پیشرفته و متعالی داشته باشیم، تلاش میکنیم رابطه دانشگاه و جامعه را درست و منطقی تعریف کنیم که دانشجویی دلسوز و متعهد به نظام کشور تربیت کنیم. نیروی جوان و خلاق اگر درست هدایت و بکارگیری شود میتواند بار سنگینی از مسایل کشور را بر دوش کشد و این نیاز به تزریق امید دارد.
وی در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر وظایف دانشگاه که «عالم تربیت کند، علم تولید کند و به عالم و علم جهت دهد»، اظهار کرد: علمی مورد تاکید و تایید است که نافع باشد و در جهت رشد و تعالی بشریت باشد. علم و دانش باید جامعه بشریت را به رشد برساند و این رشد در سایه تولید علم نافع و برای حل مسایل بشری باشد و تلاش کردیم در دانشگاه علم خالی را دنبال نکنیم و علم و اخلاق و معنویت را در کنار هم و با هم پیش ببریم. دانشگاه نقش هدایتگری ویژه دارد و جامعه امروز از علم و عالم خالی از تعهد و اخلاق رنج میبرد و علم و عالمی که بشریت را ارتقا نبخشد، انسانیت را به مخاطره میاندازد.
فیاضی ادامه داد: یکی از توصیههای مقام معظم رهبری و انتظارات آنها از دانشگاه ایجاد قدرت تحلیل و تجزیه در دانشجویان است و اینکه دانشجو بتواند مسایل روز اطراف و کشور و بینالمللی را با فهمی درست و بصیرتی عمیق تحلیل کند و باید در دانشگاه بستر رشد دانشجوی فکور و اهل تحلیل را فراهم کنیم و اسباب تربیت تحلیل درست نیز جزو این مسیر است، ولی در وهله اول نیاز داریم اندیشیدن و تحلیل کردن را به عنوان یک ضرورت برای تعالی آموزش قرار دهیم.
وی بیان کرد: امروز دستگاه شیطانی دشمن با انواع ترفندها و شیوههای رسانه و جنگ نرم تلاش میکند مانع فکر کردن و تحلیل کردن شود و تلاش میکند برداشتهای غلط و اطلاعات نادرست با لعابی زیبا جلوه دهد و باید تلاش کنیم با تربیت نسل اندیشمند و اهل تعقل و تفکر مانع تحقق تلاشهای دشمن شویم.
فیاضی در ادامه درباره اهمیت خودسازی دانشجو گفت: اخلاق زیربنای رشد و رسیدن به انسانی اهل فکر است و علم بدون اخلاق، جنایت آفرین است و اخلاق به علم و عالم تواضع و خشیت میبخشد و جامعه دانشگاهی، جامعه اخلاق دوست و اخلاقپذیری است و تلاش میکنیم نسلی متخلق به اخلاق اسلامی تربیت کنیم و زیرساختهای این نسل خلاق را فراهم کنیم که دورههای مختلف فرهنگی برای این منظور فراهم کردهایم.