آبادان بدلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن ظرفیتهای مختلف از جمله در زمینه گردشگری و تجاری و قرار گرفتن در جوار تاسیسات مهم نفتی کشور و بدلیل گرمای هوا به ناوگان درون شهری مناسب و با حداکثر امکانات نیاز دارد.
شهری با شور زندگی، مردمانی خونگرم و چشماندازهای منحصربهفرد کنار اروندرود، هر سال مقصد هزاران مسافر داخلی و خارجی است.
شهری که بازارهای رنگارنگ، بافت تاریخی، غذاهای اصیل جنوبی و جاذبههای فرهنگیاش آن را به یکی از دیدنیترین نقاط جنوب کشور تبدیل کرده است، در چنین شهری حملونقل عمومی بهویژه اتوبوسرانی نقش مهمی در کیفیت روزمره زندگی مردم و استقبال از مهمانان دارد.
نزدیکی آبادان به مرز شلمچه و نقش آن در پذیرایی از زائران، اهمیت توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را دوچندان کرده است، شهری که همیشه در حال استقبال از مهمان است، باید شبکه حملونقل پایدار، منظم و در شان مسافران و مردم داشته باشد.
با وجود تلاشهایی که در سالهای اخیر برای بهبود خدمات و رایگان شدن اتوبوسها از سوی شهرداری آبادان انجام شده، شهروندان معتقدند بخشی از ناوگان هنوز نوسازی نشده و پاسخگوی وسعت شهر و حجم مسافران نیست و در برخی مسیرها تاخیر و زمان انتظار مسافر زیاد است و اتوبوسها بهدلیل فرسودگی یا کمبود امکانات، شرایط مطلوبی برای سفرهای درونشهری فراهم نمیکنند.
شهروندان معتقدند آبادان شهری پهناور و توریستی است و باید ناوگانی در شان مردم و مسافران داشته باشد.
از نگاه آنان، رایگان بودن اتوبوسها اقدامی مثبت است، اما وقتی تعداد اتوبوسها کم باشد زمان انتظار افزایش پیدا میکند و تاکید دارند اتوبوسهای جدید، مجهز با کولر مناسب و حتی در برخی مسیرها VIP باید به خطوط اضافه شود تا مسیرهای طولانی شهر با آسایش بیشتری طی شود.
رایگان شدن اتوبوسها اقدام مثبت شهرداری آبادان
سحر هاشمی ۲۶ ساله، کارمندی است که هر روز مسیر محل کارش را با اتوبوس طی میکند، میگوید: رایگان شدن اتوبوسها گام مهمی از سوی شهرداری است اما مشکلات اصلی همچنان باقی است، او توضیح میدهد که در بیشتر روزها مجبور است مدت زمان طولانی منتظر بماند و این انتظار در ساعات پرتردد بیشتر میشود.
وی افزود: کمبود تعداد اتوبوسها باعث شده شلوغی در ایستگاهها افزایش پیدا کند و بسیاری از شهروندان، بهخصوص زنان، ناچار شوند مدت بیشتری در ایستگاههای بدون سایهبان بمانند این شرایط باعث گلایه بسیاری از کارمندان و دانشجویان و شهروندان شده است.
هاشمی معتقد است اگر اتوبوسهای جدید با کولر مناسب وارد خطوط شوند و تنوع مسیرها بیشتر شود، کیفیت رفتوآمد مردم بهمراتب بهتر خواهد شد.
الهام بنیسعید دانشجویی که روزانه چندین بار بین دانشگاه و مرکز شهر جابهجا میشود، میگوید مسیرهای علمی و آموزشی باید از اولویتهای اصلی ناوگان اتوبوسرانی باشند.
وی گفت: اتوبوسهای فعلی در آبادان پاسخگوی جمعیت زیاد دانشجویان و مردم نیست و شلوغی در ساعات صبح و ظهر بسیار آزاردهنده است.
بنیسعید پیشنهاد میدهد که بخشی از مسیرهای پرتردد دانشگاهی به اتوبوسهای VIP اختصاص یابد تا سفرهای طولانی و شلوغ، با تجربهای راحتتر همراه باشد، به گفته او، همین تغییر کوچک میتواند رضایت جمع زیادی از جوانان و دانشجویان را جلب کند.
وی افزود: داشتن یک برنامه زمانی مشخص و اطلاعرسانی دقیق درباره زمان رسیدن اتوبوسها، اضطراب و سردرگمی مسافران را کاهش میدهد و نظم رفتوآمد را بسیار بهتر میکند.
یک فروشندهای که در یکی از فروشگاههای مرکز شهر کار میکند، میگوید کولر بسیاری از اتوبوسها یا خاموش است یا با قدرت کافی کار نمیکند و این موضوع سفرهای درونشهری را سخت میکند. او معتقد است نوسازی ناوگان باید شامل ارتقای سیستم سرمایشی نیز باشد.
علی ربیهاوی اظهار داشت: برای افراد شاغل، اتوبوس تنها یک وسیله حملونقل نیست بلکه بخشی از زندگی روزمره است و کیفیت پایین آن بر روحیه و فعالیت روزانه تاثیر مستقیم میگذارد.
وی گفت: برخی روزها مجبور شده به خاطر شرایط اتوبوس، از تاکسی استفاده کند که هزینههای او را افزایش داده است.
کارگر پالایشگاه که هر روز بین خانه و پالایشگاه رفتوآمد میکند، معتقد است مسیرهای صنعتی بهشدت کمبود اتوبوس دارند.
مجتبی زندهدل گفت: گاهی چندین کارگر در یک زمان مشخص قصد جابهجایی دارند و تعداد کم اتوبوسها پاسخگوی این حجم مسافر نیست.
وی افزود:کاهش تعداد اتوبوسها در برخی از مسیرها باعث شده بسیاری از کارگران از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و همین موضوع بار ترافیکی در ورودیهای مناطق صنعتی را افزایش داده است.
زندهدل معتقد است مسیرهای صنعتی باید بهصورت ویژه مورد توجه قرار گیرند زیرا این بخش شریان اقتصادی شهر است و خدمات پایدار حملونقل میتواند به افزایش بهرهوری کارکنان و کاهش خستگی روزانه آنان کمک کند.
فعالیت ۱۴ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در ناوگان عمومی شهری آبادان
سرپرست سازمان اتوبوسرانی آبادان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۱ دستگاه اتوبوس و سه دستگاه مینیبوس در هشت خط اصلی و در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر وارد سرویس هستند تا شهروندان بتوانند از آنها استفاده کنند.
میلاد فلکی افزود: هفت اتوبوس خط واحد نیز به صورت امانی در حال بهسازی و بازسازی هستند تا با وارد شدن به خطوط، جابجایی مسافران را انجام دهند.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی آبادان زمان انتظار هر اتوبوس را ۲۰ دقیقه عنوان و بیان کرد: با دستور شهردار خدمات رسانی به شهروندان و جابجایی مسافران در تمامی خطوط آبادان به صورت رایگان در حال انجام است.
فلکی گفت: باتوجه به مشکلات و کمبود وسایل نقلیه سیستم حمل و نقل درون شهری آبادان، نوسازی این ناوگان در دستور کار قرار گرفت و اقدامات برای خریداری چهار دستگاه اتوبوس انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای فنی و عمرانی، وسایل نقلیه عمومی و رانندگان سه ضلع اساسی توسعه حمل و نقل است، اظهار کرد: حمل و نقل یکی از شاخصها و فاکتورهای اساسی توسعه یافتگی شهرها محسوب میشود.
نوسازی ناوگان عمومی
رئیس شورای اسلامی شهر آبادان به خبرنگار ایرنا گفت: در شورای ششم تاکنون ۶ اتوبوس به ظرفیت ناوگان درون شهری برای خدمات رسانی به شهروندان اضافه شده است.
محسن خزائل بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ دستگاه اتوبوس و مینیبوس و در خطوط مختلف شهر آبادان در حال جا به جایی شهروندان هستند که با پیگیریهای صورت گرفته قرار اقدامات برای خرید چهار دستگاه اتوبوس دیگر صورت گرفته است.
وی با اشاره به رایگان بود خدمات رسانی ناوگان عمومی در آبادان گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر و پیشنهاد شهردار آبادان در ۲ سال گذشته جابهجایی شهروندان از طریق ناوگان عمومی به صورت رایگان انجام میشود که آبادان نخستین شهر کشور در این خصوص بود.
خزائل ادامه داد: رایگان کردن خطوط اتوبوسرانی از خدمات بیمنت شورای شهر و شهرداری به مردم شریف و نجیب آبادان است و با برنامه ریزیهای صورت گرفته و همدلی که بین مسئولان شهر وجود دارد اقدامات قابل توجهی در شهر درحال انجام است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیان کرد: بهعنوان مسئول وظیفه داریم برای کاهش هزینههای زندگی مردم البته در حد توان و همچنین فراهم ساختن بستر و امکانات برای رفاه شهروندان گام برداریم و این کار با تعامل، همدلی و همراهی و نگاه دلسوزانه شورا، شهرداری و سایر ارگانها حاصل میشود.