دومین بزرگداشت روز ملی خرما به همت انجمنهای خرمای ایران و خوزستان، با همکاری سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر برگزار خواهد شد.
دومین بزرگداشت روز ملی خرما به همت انجمنهای خرمای ایران و خوزستان، با همکاری سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر و مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند، با حضور ۲۰۰ مهمان ملی و استانی در آبادان برگزار خواهد شد.رئیس انجمن خرمای استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در این خصوص اظهار کرد: محصول این استان بهدلیل کیفیت مناسب به کشورهای اروپایی، اوراسیا، آسیای شرقی، اقیانوسیه و کانادا صادر میشود.ماجد مطوریانپور با ابراز نگرانی از تنش آبی موجود در سال جاری بیان کرد: به علت شوری آب و هوای گرم در سال جاری شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید خرما در جنوب غرب خوزستان هستیم که ادامه این روند باعث از دست دادن بازار جهانی میشود. این روند موجب کاهش تولید در سال آینده نیز خواهد شد.وی برداشتهای بیرویه و کشت شلتوک در چهار مرحله رهاسازی آب به سوی نخلستانهای انتهای حوزه آبریز کارون را دلیل بحران آب در نخلستانها عنوان کرد و گفت: فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد آب رهاسازی شده به نخلستانها رسید و این مهم باعث کاهش کیفیت محصول در سال جاری شد.وی با انتقاد از فقدان حمایت لازم برای راهاندازی خط تولید و بستهبندی این محصول در خوزستان، یادآور شد: در خوزستان حتی یک سردخانه استاندارد مخصوص نگهداری خرما وجود ندارد و سردخانه دولتی موجود نیز خرمای تولید شده را نمیپذیرد و تنها یک سردخانه فعال در آبادان وجود دارد که استفاده از آن برای بخش خصوصی یا ممکن نیست یا بسیار پرهزینه است.
یک تولید کننده محصولات فرآوری شده و بستهبندی خرما نیز با حضور در این نشست، با بیان اینکه موضوعاتی مانند رفع مشکلات آبی نخیلات، نخلداری پیشرفته و پنلهای مربوط به مشوقهای بانکی و تولیدی در برنامههای همایش ملی خرما باید گنجانده شود، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس، برای متقاضیان ورود به صنعت خرما بستههای حمایتی در نظر گرفته میشود، اما در ایران تاکنون بخشنامه یا برنامه حمایتی مشخصی وجود ندارد و برای هر مولفه در حوزه فرآوری و بستهبندی نیازمند بروکراسیهای طولانی اداری است که از تحمل سرمایهگذار خارج است و موحب فرار سرمایه خواهد شد.مقدم ادامه داد: در رویداد روز ملی خرما تفاهمنامهای در حیطه آموزش، میان جهاد کشاورزی، انجمن خرمای خوزستان و اتاق بازرگانی منعقد خواهد شد.وی هدف از حضور در رویدادهای ملی و بینالمللی را دستیابی به خروجیهای عملی در سطح استان و ارتقای جایگاه صنعت خرما در کشور دانست و گفت: در این قبیل نمایشگاهها و همایشها، میتوان نسبت به جلب نظر بازار خارجی از طریق حضور سفرا، نمایندگان و بازرگانان کشورهای خارجی اهتمام ورزید.