محور خرمشهر – اهواز بار دیگر شاهد سانحهای مرگبار بود؛ جادهای که سالهاست نامش با تصادف، داغ و دلهره گره خورده است.

در یکی از مرگبارترین تصادفات امسال، عصر یکشنبه ۲۷ مهرماه، برخورد شدید دو خودروی سواری پژو پارس و تیبا در محور خرمشهر – اهواز جان شش نفر را گرفت و یک کودک ششساله را روانه بیمارستان کرد. این حادثه بار دیگر توجهها را به وضعیت بحرانی ایمنی این جاده و کندی پروژه چهارخطهسازی آن جلب کرده است.
جادهای با سابقه تلخ
محور اهواز – خرمشهر در سالهای اخیر صحنه تصادفات متعدد و مرگباری بوده است. فقط در دو سال گذشته بارها تصادفات خونینی در این محور رخ داده است به عنوان نمونه:۳۱ مرداد ۱۴۰۳ | واژگونی خودرو در خروجی شهرک صنعتی با یک کشته و ۴ مصدوم۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | برخورد پژو پارس و ۴۰۵ با سه کشته و دو مصدوم۲۹ شهریور ۱۴۰۴ | تصادف زنجیرهای پنج خودرو با ۱۰ کشته و ۵ مصدوم
وعدههای نیمهتمام؛ پروژهای با حرکت کند
در بهمن ۱۴۰۳، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی وعده داد پروژه بزرگراهی اهواز – خرمشهر تا پایان دولت چهاردهم تکمیل شود. اما با گذشت ماهها، گزارشهای میدانی نشان میدهد روند اجرایی این پروژه به کندی پیش میرود.بر اساس گفتههای روحالله عمادی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، عملیات چهارخطهسازی تنها در ۱۵ کیلومتر از مسیر ۱۰۵ کیلومتری پیشرفت ملموس داشته و بسیاری از قطعات در انتظار تأمین اعتبار هستند.
انتقاد مجلس از بیعملی دستگاهها
مصطفی مطورزاده نماینده مردم خرمشهر نیز در مهر ۱۴۰۴ با انتقاد از وضعیت پروژه گفت: «پروژه دو بانده کردن جاده اهواز – خرمشهر با کندی پیش میرود و هنوز چشمانداز روشنی برای بهرهبرداری تا پایان دولت وجود ندارد. این جاده استراتژیک جان مردم را تهدید میکند.»
ضرورت اقدام فوری
محور اهواز – خرمشهر سالانه میزبان میلیونها تردد است؛ از کامیونهای باری و کاروانهای زائران اربعین گرفته تا تردد روزانه شهروندان. اما این مسیر به دلیل تأخیر در تکمیل پروژه، همچنان در وضعیت «حادثهخیز» قرار دارد.کارشناسان بر این باورند که بدون تخصیص فوری منابع مالی، نصب تجهیزات کنترلی، ارتقای زیرساخت و حذف نقاط پرخطر، آمار تلخ تلفات انسانی در این محور ادامه خواهد یافت.