مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان با بیان این که ماموریت اصلی حوزه هنری، «جریانسازی هنر انقلاب اسلامی» تعریف شده است، افزود: این ماموریت به استانها اجازه میدهد که بر اساس «زیستبوم» و شرایط فرهنگی خود، برنامهریزی و طراحی اختصاصی داشته باشند و تابع دستورالعلمل یکسان ستادی نباشند.
حجتالاسلام سید محمدهادی شفیعی به تشریح ماموریتها، راهبردها و برنامههای این نهاد پرداخت و بر سه محور اصلی «تولید»، «توزیع» و «تربیت» به عنوان اساس کار حوزه هنری تاکید کرد.
وی افزود: به عنوان نمونه، در دوره بازسازی سینماهای مهر و مادر در شهرستان آبادان، برخی استانها اولویت خود را بازسازی سالنهای تئاتر قرار دادند، زیرا مخاطب تئاتر را در دسترستر و مهمتر میدیدند اما در خوزستان، ارتباط مردم با سینما جدیتر بود؛ به همین جهت اولویت ما سینما قرار گرفت که این مدل در برنامهریزی محتوایی نیز حاکم است.
مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان به چالشهای پیش رو اشاره کرد و گفت: ما در استان بزرگی زندگی میکنیم که برخی شهرستانهای آن از نظر جمعیت با یک استان برابری میکنند اما ممکن است در یک شهر تنها ۲ نفر مستعد هنری وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی، ماموریت ما ایجاد ظرفیت از صفر نیست بلکه فعالسازی، حمایت و تقویت ظرفیتهای موجود است.
وی بیان کرد: اکنون مساله اصلی، عدم دسترسی مخاطبان به آثار هنری است، نه عدم علاقه؛ بسیاری از مردم حتی از برگزاری رویدادهای هنری مطلع نمیشوند؛ اکرانهای سیار یا برنامههای دورهای اگرچه مفید هستند اما کافی نیستند و نیاز به راهکارهای پایدارتر داریم.
اهمیت سه عرصه کلیدی تربیت، تولید و توزیع
حجتالاسلام شفیعی به سه عرصه اصلی فعالیت حوزه هنری اشاره کرد و گفت: در هر پروژه تولیدی، سعی میکنیم چند نفر از جوانان علاقهمند را به عنوان ناظر و یادگیرنده همراه تیم کنیم تا آموزش ببینند؛ هدف، خلق آثار جدید و جلوگیری از تکرار تولیدات گذشته است و آثار باید حتی اگر پیامی ملی دارند، با رنگ و بوی زیست خوزستان ارائه شوند.
وی تصریح کرد: همچنین حوزه هنری کودک و نوجوان با تمرکز بر دانشآموزان هنرستانی فعال است؛ علاوه بر این، برای جریانسازی، به طور مشخص به سراغ افراد مستعد میرویم و برای آنها برنامهریزی فردی و راهبری اختصاصی در نظر میگیریم.
مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان گفت: ایجاد شبکه توزیع و حلقه ارتباط با مخاطب نیز از همان ابتدا مساله اصلی حوزه هنری بوده، چرا که اگر اثر تولیدشده به دست مخاطب نرسد، زنجیره هنر ناقص میماند.
وی در تشریح نحوه تعامل با هنرمندان گفت: ما با چند گروه مواجه هستیم؛ پیشکسوتانی که باید مورد تقدیر و ارتباط قرار گیرند و هنرمندان صاحب ایده که محور اصلی کار ما هستند؛ حوزه هنری یا به عنوان حامی یا به عنوان شریک از این هنرمندان حمایت میکند.
تمرکز بودجه بر روی آثاری است که منجر به جریانسازی میشوند
حجت الاسلام شفیعی افزود: در حال حاضر تمرکز بودجه بر روی آثاری است که منجر به جریانسازی میشوند؛ یعنی افرادی جدید را به دنیای هنر جذب میکنند؛ همچنین، رشتههای مادر مانند ادبیات شعر، داستان، نمایشنامه به دلیل تاثیرگذاری بر دیگر عرصهها، در اولویت ویژهای قرار دارند.
مدیر حوزه هنری خوزستان همچنین به پروژه بازسازی سینماها به عنوان نمونهای از تحقق این راهبردها اشاره کرد و گفت: این روند با بازسازی سینماهای آبادان آغاز و سپس به سینما «مهر و مادر» دزفول و نهایتا به سینما «ساحل» اهواز رسید؛ سینما ساحل به دلیل موقعیت مکانی مناسب و خاطرهانگیز بودن برای مردم اهواز انتخاب شد.
وی جزئیات بازسازی سینما ساحل را اینگونه توضیح داد: در این بازسازی، سالنهای بزرگ قدیمی به پنج سالن کوچکتر و مدرن تفکیک شد، یک سالن خصوصی ۱۶ نفره برای گردهماییهای خانوادگی و دوستانه و همچنین، پروژکتور، سیستم صدا، پرده و صندلیها کاملا بهروزرسانی شد تا سینما به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود.
حجتالاسلام شفیعی گفت: هدف اصلی این بود که مخاطب بتواند از بین فیلمهای همعرض، اثر مورد علاقه خود را انتخاب کند.
وی با بیان این که سه عرصه تربیت، تولید، توزیع از یکدیگر جدا نیستند، ابراز امیدواری کرد که اگر بتوانیم در این سه عرصه ظرفیتهای مناسبی را فعال کنیم، فضای تازه و اتمسفر جدیدی در عرصه هنر استان خوزستان ایجاد خواهد شد که هم شبکه هنرمندان و مخاطبان را تقویت میکند و هم نسل آیندهساز هنر انقلاب را تربیت خواهد کرد.