تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۳۱۹۳۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز در مجلس‌:

رقابت بین دانش‌آموزان مناطق برخوردار و محروم باید اصلاح شود

  نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار گفت: معلوم است دانش‌آموز خوزستانی نمی‌تواند با کسی در استان تهران یا دیگر استان‌های برخوردار که سالی ۱۵۰ میلیون تومان برای تحصیل خرج می‌کند، رقابت کند و اصلاح این وضعیت، نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی است.

مجتبی یوسفی در آیین بازگشایی مدارس خوزستان و زنگ آغاز سال تحصیلی که امروز سه‌شنبه اول مهر به میزبانی دبیرستان حدیث در ناحیه ۲ آموزش و پرورش اهواز برگزار شد، با بیان اینکه دختران، مادران و آینده‌سازان این کشور هستند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت هزینه نیست بلکه به نوعی تربیت نسلی است که قرار است ضمن افتخار به ایرانی و مسلمان و شیعه بودن، کارهای بزرگی انجام دهد؛ با این نگاه، هزینه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و تربیت کادر آموزشی هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی افزود: هر کسی باید در حوزه مسئولیت خود به معنای واقعی و در عمل برای توسعه آموزش و پرورش عمل کند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اقدامات در حوزه آموزش و پرورش گفت: در تدوین برنامه هفتم در ماده ۸۷ به ارتقای نظام آموزشی توجه و برای آن سنجش قابل سنجش تعیین شد. در ماده ۸۸ این برنامه هم به جذب سرمایه انسانی و توجه به تربیت معلمان توانمند در سطح تراز مبانی جمهوری اسلامی توجه شده است.

وی بیان کرد: همچنین در ماده ۲۸ توجه به نخبگان دانشگاهی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و رسیدن به افق ۱۰۰ هزار دانشجومعلم در پایان پنج سال، پیش‌بینی شده است.

یوسفی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی، گفت: امروز یکی از گله‌های بحق خانواده‌ها به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار در خصوص عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه خروجی نتیجه کنکور زنگ خطری جدی است، گفت: بیشتر کسانی که رتبه‌های اول کنکور را به دست آورده‌اند از مدارس غیردولتی و استان‌های برخوردار بودند. اینکه در استانی مانند خوزستان دانش‌آموز در تراز رتبه‌های اول نداریم یا کم داریم، نشان می‌دهد سازوکار آموزش پرورش منجر به این خروجی شده است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت یعنی در آینده معلم، مدیر و پزشک توانمند از این استان‌ها نخواهیم داشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش باید در این زمینه فکر کنند.

وی با اشاره به تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در دولت گذشته بیان کرد: این دولت نیز در حال تلاش است اما در اجرا اشکالاتی دارد و این موضوع برای بازنشستگان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اجرا نشد که تذکر دادیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار ۲۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۴ برای محرومیت‌زدایی اختصاص یافت که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برای نوسازی مدارس کشور در نظر گرفته شد. کارهای خوبی هم در جذب معلم و تامین زیرساخت‌های مدارس وانجام شده است.

یوسفی گفت: امیدوارم به جای سیاه‌نمایی، مشکلات را با همدلی و سخت کوشی رفع کنیم.

اختصاص دو جلسه کمیسیون آموزش مجلس به خوزستان

سیدمحسن موسوی‌زاده دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ما تمام توان‌مان را برای خدمت به دانش‌آموزان بسیج کرده‌ایم تا سال تحصیلی خوبی آغاز شود. اولویت اول رئیس جمهور، آموزش و پرورش است و تاکنون بیشترین برنامه‌ها برای حل این مشکلات و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش بوده است.

وی افزود: کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برای اولین بار تاریخ این مجلس، دو جلسه پر بار تنها به موضوع آموزش و پرورش خوزستان اختصاص داد تا مشکلات این استان به صورت ویژه بررسی شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با تمام وجود در کنار آموزش و پرورش خوزستان هستیم تا مشکلات این حوزه را حل کنیم. دغدغه اول باید آموزش و پرورش باشد تا پیشرفت و عمران کشور را ببینیم و هر چه در این حوزه خدمت کنیم، کم است.

مدارس فعلی در حد ظرفیت دانش‌آموزان خوزستان نیست

محمد امیر دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان به نگاه ویژه نیاز دارد، تصریح کرد: شعار دولت، مدرسه‌سازی و توجه ویژه به آموزش و پرورش است و این بهترین فرصت برای ارتقای وضعیت آموزشی خوزستان محسوب می‌شود و تلاش‌ها در این زمینه قابل تقدیر است.

وی افزود: استان‌های ته جدول آموزش و پرورش دارای حدود ۴ میلیون دانش‌آموز هستند و تنها خوزستان حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز دارد و عملا یک‌چهارم این دانش‌آموزان هستند بنابراین هر کاری برای خوزستان انجام شود، در ارتقای میانگین آموزش و پرورش کشور دیده خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدارس فعلی در حد ظرفیت دانش‌آموزان خوزستان نیست و باید فضاهای بسیار بهتری برای آن‌ها ایجاد شود تا با آموزش‌های خوب، کشور را در اختیار این دانش‌آموزان توانمند قرار دهیم و کشور آبادی داشته باشیم.

امیر بیان کرد: داشتن فضای آموزشی مناسب، نیروی متخصص و محتوای آموزشی مناسب، در آموزش و پروش بسیار تاثیر دارد و باید در این خصوص تلاش شود. 

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار