نماینده ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه نبود نقشه راه توسعه از مهمترین چالشهای در خوزستان است، گفت: ما با مشکلات انباشته شده چند وجهی روبهرو هستیم و هیچ راهی جز ایجاد یک قدرت درونی و همافزایی داخلی نداریم.
فرشاد ابراهیم پور امروز ۳۰ شهریور در نشست شورای برنامهریزی و توسعه خوزستان اظهار کرد: ما با مشکلات انباشته شده چند وجهی روبهرو هستیم و هیچ راهی جز ایجاد یک قدرت درونی و همافزایی داخلی نداریم. چالشهای ما در داخل استان است و انعکاس این چالشها و اتحاد و حمایت از مسئولین، بحث خارج از استان است.
وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم پیشرفت، در مجلس قبلی قرار بود تا نمایندگان استانهای دیگر سهم مناطق نفتخیز را به جای صادرات به تولید تبدیل کنند. جابهجایی واژه صادرات به تولید باعث کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومان از اعتبارات استان نسبت به سال گذشته شد.
ابراهیمپور افزود: مقصر سیستم اجرایی استان نیست و این یک رقابت است. ما در حکمرانی آب، محیط زیست و کشاورزی چالش داریم و بارها عرض کردم که استان نیازمند معاونت انرژی است. بیش از نفت، آب برای ما مهم است. ما بانک مخازن آبهای ایران بودیم و ۳۴ درصد از آبهای ایران در خوزستان بود.
وی با اشاره به اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت، بیکاری و مهاجرت جوانان و توسعه نامتوازن منطقهای در استان گفت: ما میخواهیم سند آمایش داشته باشیم و این حقی است که از سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان میخواهیم. آیا اتفاقاتی که در دشتآزادگان، ایذه و باغملک میافتد منطبق با سند آمایش است یا خیر؟
وی ادامه داد: نبود نقشه راه توسعه یکی از مهمترین چالشهای ما در خوزستان است. ما میتوانیم خوزستان را به یک الگوی ملی در مدیریت منابع، پیوند آموزش و فناوری و مردمیسازی اقتصاد تبدیل کنیم و شورای برنامهریزی موتور محرک این کار است. خوزستان دارای ظرفیت عظیم و فرصتهای راهبردی است و نیاز به همافزایی دارد.
در ادامه عباس پاپیزاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خوزستان اظهار کرد: دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر شورای برنامهریزی استان تعیین شدند، اما متاسفانه یک سال و نیم است که از این نمایندگان برای حضور در این شورا دعوت نشده است.
وی با اشاره به کم کاری برخی مجموعهها بیان کرد: این مجموعهها باید تکانی به خود بدهند و بی تفاوت به استان نشوند. سازمان برنامه و بودجه وظیفه آمایش سرزمین و راهبری پروژهها و برنامههای استانی را بر عهده دارد اما چقدر براساس آمایش سرزمین در استان بر توسعه کار شد؟
وی به قانون تامین مالی اشاره کرد و گفت: ما چقدر توانستیم از قانون تامین مالی استفاده کنیم؟قانون تامین مالی فرصتهای طلایی را در اختیار همه نهادها گذاشته است و به ما ظرفیت و بسترهای خوبی داده شد اما سازمان بودجه عملکرد خوبی در این زمینه ندارد.
پاپیزاده با اشاره به بودجه استان گفت: بودجهریزی بر اساس شاخصها نیست. بودجه دو قسمت شده است. یک قسمت به برنامهریزی شهرستانها اختصاص داده مییابد تا در شهرستانها توزیع شود و قسمت دیگری در جیب میماند تا اگر فلان فرماندار یا نماینده آمد، پولی دست او بگذارند. آمایش سرزمین اینجا به هم میخورد و باعث میشود که ندانیم شمال و جنوب استان چه برنامهای وجود دارد یا تکلیف مناطق محروم چیست؟ اصلا مناطق محروم در این حوزه تعطیل است.
نماینده دزفول در مجلس بر نظارت بر هزینه اعتبار عوارض آلایندگی توسط شهرداریها تاکید کرد و گفت: شهرداریهای نباید عوارض آلایندگی را بدون برنامه هزینه کنند و باید در این زمینه نظارت شود.