امیر ظاهر طحان روز چهارشنبه در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش دزفول که در سالن نشستهای این اداره برگزار شد، با بیان اینکه احداث این تعداد کلاس درس نقش چشمگیری در رفع کمبود فضاهای آموزشی در دزفول دارد، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت در این شهرستان، احداث فضاهای آموزشی جدید یک نیاز اساسی بود که با پیگیری مسوولان ارشد این شهرستان گامهای بلندی در این زمینه برداشته شده است.
وی ادامه داد: دبستان ۱۲ کلاسه مهرشهر با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال، مدرسه متوسطه ۱۲ کلاسه مهرشهر با ۵۵۰ میلیارد ریال، مدرسه ابتدایی نهضت ملی مسکن زیباشهر با ۵۰۰ میلیارد ریال، مدرسه۱۲ کلاسه پیام نور، مدرسه ۱۲ کلاسه قدس کوی مدرس با ۳۵۰ میلیارد ریال، مدرسه ۱۲ کلاسه مهاجران با ۴۰۰ میلیارد ریال، هنرستان شهید بهشتی با ۴۵۰ میلیارد ریال از جمله طرحهای آموزشی در حال احداث در این شهرستان است.
مدیر آموزش و پروروش دزفول افزود: تکمیل آموزشگاه زنده یاد اخلاصی با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار، تکمیل آموزشگاه فردوس با ۱۳۰ میلیارد ریال، تکمیل آموزشگاه سه کلاسه منطقه خرسون و همچنین تکمیل مدرسه خیرساز با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از دیگر طرحهای آموزشی در حال احداث در این شهرستان است.
ظاهر طحان با بیان اینکه دولت چهاردهم آموزش و پرورش را در اولویت نخست خود قرار داده است، گفت: نشستهای متعددی در سطح ملی و استانی طی ماههای اخیر برای حمایت از آموزش و پرورش برگزار شده که نشان از اهتمام جدی دولت به تعلیم و تربیت است.
وی برگزاری مناسب امتحانات را یکی از مهمترین سرفصلهای کاری آموزش و پرورش دانست و افزود: امتحانات کتبی و نهایی متوسطه دوم در خردادماه دزفول در چهار حوزه امتحانی با موفقیت برگزار شد و در جمعه هفته جاری نیز آزمون کاردانی به کارشناسی نیز در چهار حوزه امتحانی در دزفول برگزار میشود.
مدیر آموزش و پرورش دزفول هفته دولت را فرصتی برای ارایه دستاوردهای دستگاهها دانست و بیان کرد: هیچ کاری جز با وحدت و انسجام میان مسوولان و دستگاهها در شهرستان قابلیت اجرا ندارد.
وی افزود: عملیات اجرایی تعدادی از طرحهای آموزشی با پیگیری مسوولان ارشد شهرستان به مناسبت هفته دولت آغاز شد و افتتاح چند طرح آموزشی نیز در دستور کار است.
ظاهر طحان با اشاره به سهم قانونی آموزش و پرورش از عوارض شهرداری گفت: آموزش و پرورش سایر شهرها از عوارض شهرداری بهرهمند هستند ولی آموزش و پرورش دزفول چند سالی است که از این عوارض محروم است.
وی با گلایه از حضور نیافتن شهردار دزفول در نشستهای آموزش و پرورش ادامه داد: شهردار دزفول عضو اصلی شورای آموزش و پرورش است ولی متاسفانه در این نشستها حاضر نمیشود.
وی با اشاره به وجود چهار مدرسه استثنائی در شهرستان دزفول گفت: ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس استثنائی بر اساس ابلاغ وزارت کشور، به عهده شهرداری است که انتظار از شهرداری دزفول عمل به این وظیفه قانونی است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول با انتقاد از روند نرخ گذاری سرویس ایاب و ذهاب مدارس گفت: نرخ سرویس مدارس تا قبل از واگذاری به شهرداریها در شورای آموزش و پرورش مطرح میشد ولی در نرخ گذاریهای جدید هیچ نمایندهای از آموزش و پرورش در این نشستها دعوت نشده که مصوبه یک طرفه این نرخ گذاری موجب اعتراض همه فرهنگیان شده است.
وی ادامه داد: انتظار از شورای اسلامی شهر دزفول و شهرداری این است که به آموزش و پرورش نگاه ویژهای داشته باشند.
ظاهرطحان با اشاره به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید اظهارکرد: نوسازی، بهسازی و ترمیم و بازسازی مدارس و تجهیزات آموزشی مراکز آموزشی شهرستان در قالب طرح مهر در دستور کار است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول، حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را اولویت وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: ۹۶۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل در دزفول شناسایی شد که با اقدامهای انجام شده و جذب مجدد به آموزش، این آمار در شهرستان دزفول به صفر رسیده است.
وی فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را از دلایل بازماندگی از تحصیل اعلام کرد و افزود: جلوگیری از بازماندن دانش آموزان از تحصیل در گرو ورود همه دستگاهها و کمک به خانواده این دانش آموزان است.
ظاهرطحان بیان کرد: دزفول دارای ۸۰ هزار دانش آموز است که از این تعداد پنج هزار دانش آموز در خانوادههای کم برخوردار هستند که کمک به آنها برای تهیه کتاب درسی و نوشت افزار ضروری است.
فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست با اشاره به انتقادات مطرح شده در این نشست نسبت به فعالیت فاقد مجوز برخی آموزشگاهها در این شهرستان گفت: طبق قانون باید با هر آموزشگاهی که غیرقانونی راه اندزی شده است برخورد شود تا نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.
علیرضا خردمند ادامه داد: آماده سازی مدارس و محیطهای درونی و پیرامون مدارس باید به عنوان اولویت در دستور کار همه دستگاهها باشد.
وی با بیان اینکه تمام تلاش دستگاههای شهرستان باید بر رفع دغدغه دانش آموزان در سال تحصیلی جدید متمرکز باشد، افزود: آماده سازی مدارس نباید به روزهای منتهی به مهرماه موکول شود بلکه باید از الان این فرآیند در شهرستان آغاز شود.
فرماندار ویژه دزفول اظهارکرد: برنامه ریزی مشترکی بین شهرداری و پلیس راه برای خط کشی و ایمن سازی محیطهای پیرامون مدارس واقع در خیابانهای اصلی انجام شده است.
وی تعیین نرخ سرویس ایاب و ذهاب را از جمله دغدغههای جدی خانوادهها به ویژه خانوادههای دارای چند فرزند دانش آموز دانست و افزود: با توجه به نگرانیهای موجود نسبت به این مصوبه، این انتظار وجود دارد تا این نرخ با حضور نماینده آموزش و پروروش و نماینده اولیا بازنگری شود.
خردمند تصریح کرد: نرخ سرویس ایاب و ذهاب باید به گونهای باشد که برای رانندگان سرویس مدارس نیز به صرفه باشد.
وی با تاکید بر ضرورت سرعت بخشی برای تکمیل و بهره برداری از طرحهای آموزشی اظهارکرد: پیگیریهای خوبی توسط نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی برای تامین وسایل آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز مدارس این شهرستان انجام شده است که برخی از تجهیزات میان مدارس دزفول تقسیم شد و این روند در نیمه دوم امسال هم ادامه دارد.
فرماندار ویژه دزفول در این نشست با تجلیل از اقدامهای آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی در این شهرستان ابراز امیداوری کرد با کسب رتبههای برتر کنکور توسط دانش آموزان دزفول ثمره تلاش آموزش و پرروش دیده شود.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به روند تعیین نرخ ایاب و ذهاب سرویس مدارس گفت: تعیین نرخ این سرویسها در نشستهای مختلف و پس از چانه زنیهای گسترده طرفهای مختلف، نهایی شده است تا نرخ سرویسها به گونهای تعیین شود که هم به خانوادهها فشار نیاید و هم هزینه رانندگان سرویس تامین شود.
محمدحسن پرآور با ابراز بیاطلاعی از حضور و یا غیبت نماینده آموزش و پرورش در نشست تعیین نرخ مدارس، افزود: با توجه به اعتراضهای مطرح شده در این نشست، این امکان وجود دارد نسبت به ارزیابی دوباره این نرخ اقدام شود.
وی با اشاره به سهم سه تا پنج درصدی آموزش و پرورش از عوارض شهرداریها گفت: شهرداریها براساس قانون باید در زمان صدور پروانه ساخمانی، تفکیک زمین و سایر عوارضها بین سه تا پنج درصد به عنوان سهم آموزش و پرورش در یک حساب جداگانه آموزش و پرورش واریز کنند.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول اظهارکرد: دلیل پرداخت نشدن سهم آموزش و پرورش از عوارض توسط شهرداری دزفول دنبال میشود و این موضوع در نشست مشترک شهرداری و آموزش و پرورش قابل پیگیری است.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب درآمدی شهرداریها افزود: شهرداریها به دلیل مراجعه نکردن مردم برای ساخت و ساز ناشی از وضعیت اقتصادی با چالش جدی درآمدزایی مواجه هستند که شهرداری دزفول نیز از این قاعده مستثنی نیست.
پرآور گفت: براساس اعلام شهردار دزفول، هزینه ماهیانه این شهرداری برای پرداخت حقوق کارکنان، بیمه و مالیات رقمی افزون بر یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال است و اگر کمکهای دولتی مانند ارزش افزوده و عوارض آلایندگیها نباشد، شهرداری به طور قطع توان پرداخت حقوق ماهانه کارکنان خود را نیز ندارد.
وی با بیان اینکه آمار صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری دزفول در ۲ ماه گذشته بسیار اندک بوده است، افزود: تعداد اندک صدور پروانه ساختمانی، وضعیت درآمدی شهرداری را با چالش جدی مواجه کرده که مشوقهایی برای ترغیب انبوه سازان و مالکان ساختمان برای گرفتن پروانه ساختمانی در دستور کار است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در این نشست پیرامون اخذ عوارض از آموزشگاهها بیان کرد: قانون، امکان بخشودگی عوارض آموزشگاهها را به شهرداری نمیدهد و بخشش عوارض تخلف است ولی تلاش شهرداری وصول عوارض حداقلی از آموزشگاهها است.
رییس نهضت سوادآموزی دزفول نیز در این نشست با گرامیداشت ۱۷ شهریور روز جهانی مبارزه با بیسوادی گفت: اسقرار کلاسهای نهضت سوادآموزی در مدارس براساس شیوه نامههای جدید ابلاغی در دستور کار است که با آغاز سال تحصیلی جدید این کلاسها بر اساس طرح مدرسه محور و در شیفت دوم مدارس برقرار میشود.
رضوان نوری مادر با اشاره به ایجاد ۱۴۵ پایگاه آموزشی و سوادآموزی در ۴۰ منطقه آموزش و پرورش خوزستان افزود: آموزش اولیای بیسواد دانش آموزان براساس تفاهم نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۲ مرکز یادگیری محلهای در شمال دزفول و ندامتگاه فجر این شهرستان افتتاح شده است، ادامه داد: این مراکز علاوه بر سواد پایه، سوادهای مهارتی و اجتماعی را ارایه میدهند که خروجی این دورهها ثبت اشتغالزایی و کارآفرینی مهارت آموزان این مراکز بوده است.
رییس نهضت سوادآموزی دزفول با اشاره به انتخاب دزفول به عنوان رتبه برتر کشوری سوادآموزی در ندامتگاه طی ۲ سال متوالی افزود: تاکنون ۴۶۶ نفر از مددجویان ندامتگاه فجر دزفول در دورههای مختلف سوادآموزی و مهارت آموزی شرکت و موفقیتهایی نیز در این زمینه کسب کردهاند.
وی ادامه داد: سوادآموزی دزفول سال ۱۴۰۱ در میان ۴۰ منطقه آموزش و پرورش در رتبه ۹ خوزستان قرار داشت که با اقدامهای انجام شده این آمار در سال ۱۴۰۳ به رتبه نخست استان از نظر سوادآموزی ارتقا یافته است.
نوری مادر گفت: نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول از ابتدای تاسیس تاکنون در چهار دهه گذشته بیش از ۲۰۰ هزار و ۵۷۵ نفر را زیر پوشش دورههای آموزشی و مهارتی قرار داده است که از این تعداد ۱۵۵ هزار و ۷۰۵ نفر موفق به کسب مدرک قبولی شدند.
مسوول نمایندگی نوسازی مدارس دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه طرحهای آموزشی متعددی برای اجرا در دزفول تعریف شده است، گفت: ۱۳ مدرسه ۱۲ کلاسه در این شهرستان تعریف شده که تاکنون عملیات اجرایی تعدادی از این طرحها آغاز و برخی نیز در مرحله مناقصه هستند.
آرش باقرزاده ادامه داد: احداث این مدارس با اولویت مناطق حاشیهای و کم برخوردار این شهرستان از جمله زیباشهر، مهرشهر، کوی پیام نور و مدرس که بیشترین کمبود فضای آموزشی را دارا هستند، برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اقدامهای انجام شده برای افزایش سرانه ورزشی مدارس این شهرستان اظهارکرد: ۶ زمین چمن مصنوعی تا پیش از بازگشایی مدارس افتتاح و تحویل داده میشود.
مسوول نمایندگی نوسازی مدارس دزفول، آسفالت را یکی از چالشهای اصلی مدارس دانست و افزود: سه هزار مترمربع روکش آسفالت، هشت هزار مترمربع ایزوگام و بیش از ۶۰ میلیارد ریال کار تعمیراتی در مدارس دزفول از ابتدای امسال تاکنون انجام شده است.
وی ادامه داد: هنرستان منتظران، مدارس ۶ کلاسه اخلاصی و ۶ کلاسه مرداسی از جمله طرحهایی هستند که تلاش میشود تا مهر امسال به بهره برداری برسند.
شهرستان دزفول ۸۰ هزار دانشآموز، ۴۰۰ مدرسه، ۲۸۵ فضای دولتی و بیش از ۱۰۰ مدرسه غیردولتی و حدود پنج هزار و ۳۰۰ نیروی رسمی در آموزش و پرورش دارد.