دیوارنگارههای مذهبی دزفول، برگرفتهاز روایات دینی، جهت تزئین اماکن مذهبی بکار میروند. این آثار تجربه معنوی و حسی زائران را عمیقتر کرده و خاطراتی ماندگار از این اماکن در ذهن آنها خلق میکنند.
شمایلنگاریهای مذهبی، به عنوان بخشی از تزئینات اماکن مذهبی بکار میروند. این دیوارنگارهها در اماکن مذهبی همچون بقعههای متبرکه و مساجد، با الهام از اعتقادات، روایات و داستانهای دینی و مذهبی خلق شدهاند. این دیوارنگارهها در اماکن مذهبی، تجربه معنوی بازدیدکنندگان را غنیتر میکنند، و بر روح و جان آنها تأثیر عمیقی میگذارند.
این نقاشیها بازتاب عشق و ارادت مردم این شهر به خاندان نبوت است. برخی از دیوارنگارههای مذهبی بقعهها توسط خیرین و افراد سرشناس وقف شدهاند. و هنرمند نقاش، به دلیل ارادت به اهل نبوت، از درج نام خود بر روی این آثار خودداری کردهاست. مضامین این آثار اغلب زندگی ائمه، رشادتهای آنها و تصاویری از بهشت و جهنم را نشان میدهد. دیوارنگارهها در دوره قاجار به اوج شکوفایی خود رسیدند. این هنر با پیشینه مذهبی شهر دزفول، و تصویر ذهنی هنرمند نقاش پیوند عمیقی دارد، و سبب خلق این آثار ارزشمند شدهاست.
بقعه پیر رودبند دزفول، بنایی از دوره تیموری است که در دورههای مختلف مرمت شده و در کنار رود دز قرار دارد. این بقعه در سال ۱۳۷۸ با شماره ۵۴۹۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. دیوارنگارههای آن در دوره قاجار و توسط اسدالله نقاش و خانوادهاش طراحی شدهاست. دیوارنگارهها شامل چهارده قاب با مضامین زندگی ائمه، بهشت و جهنم، و داستانهایی چون امام رضا ضامن آهو، اسارت دانیال نبی و نقاشی بهشت و جهنم و ... میباشد.