خودروهای هاچبک کوچک و اقتصادی، همواره جایگاه مهمی در بازار ایران داشتهاند و در این میان، دو نام آشنا یعنی «کوییک» و «پژو ۲۰۶» بیشاز همه در معرض توجه خریداران قرار گرفتهاند. با مقایسه کوییک و ۲۰۶ میتوان دریافت که این دو محصول، برخلاف شباهت در کلاس بدنه، ماهیت کاملاً متفاوتی دارند؛ یکی با ریشهای قدیمی اما فرانسوی و دیگری با اصالت سایپایی و پلتفرمی برگرفته از تیبا. هرچند سایپا در کوییک تلاش کرده است با بهروزرسانی ظاهری و افزودن برخی آپشنها، آن را به رقیبی جدی برای ۲۰۶ تبدیل کند؛ اما پارامترهایی چون کیفیت ساخت، شتاب و قابلیت اطمینان هنوز تفاوتهای چشمگیری ایجاد میکنند. در ادامه با ما همراه باشید.
پژو ۲۰۶ بهعنوان یک هاچبک خوشنام و محبوب، سالهاست که در ایران عرضه میشود و بخش زیادی از آوازه خود را مدیون طراحی بهروز (برای زمان عرضه)، مصرف سوخت بهینه و هندلینگ قابلقبول است. ازسویدیگر در مقایسه 206 و کوییک، کوییک محصول سال ۱۳۹۶ گروه خودروسازی سایپاست که بر پایه همان پلتفرم تیبا توسعه یافته؛ اما در ظاهر، کابین و آپشنها بهروزرسانیهای متعددی تجربه کرده است. استراتژی سایپا در عرضۀ نسخههای مختلف کوییک (دستی، اتوماتیک CVT، مدل R و پلاس) نیز سبب تنوع انتخاب شده و ردیف قیمتی گستردهتری را هدف قرار داده است؛ درنتیجه، هر دو خودرو، بهویژه در نسخههای پایه به دلیل قیمت اقتصادی در گروه هاچبکهای پرتقاضای بازار ایران قرار دارند.
در مقایسه کوییک و 206 از نظر ظاهری، چه مقایسه کوییک با 206 تیپ 2 و چه مقایسه کوییک و ۲۰۶ تیپ ۵، باید گفت که ۲۰۶ به لطف طراحی جذاب و زبان مدرن پژو در اواخر دهه ۹۰ میلادی، هنوز هم زیبا جلوه میکند. فرم تخممرغی بدنه، چراغهای کشیده و خطوط نرم آن باعث شده است پساز دو دهه، همچنان ظاهری جوانپسند داشته باشد. کابین ۲۰۶ نیز اگرچه در سالهای اخیر با افت کیفیت روبهرو شده؛ اما از حیث طراحی کلی در میان هاچبکهای داخلی قابلقبول است و با چیدمان ارگونومیک دسترسی خوبی به ادوات دارد. البته فضای ردیف عقب برای سرنشینان قدبلند محدود احساس میشود.
کوییک اما نسبت به تیبا و ساینا، ظاهری جذابتر دارد؛ دماغه عضلانیتر و خطوط شکسته سپر تا حدودی توانسته نقصهای پلتفرم قدیمی را بپوشاند. بهکارگیری فلاپهای پلاستیکی دور بدنه و روف رک (بهخصوص در نسخههای R و در مقایسه کوییک آر با 206 تیپ 2 و همچنین در مقایسه کوییک s با 206 تیپ 2) جلوهای شبیه هاچبکهای کراس به آن داده است. در کابین کوییک نیز امکاناتی نظیر فرمان D کات، مولتیمدیا و تودوزیهای دو رنگ باعث ایجاد حس بهروزتری شده است. علاوهبراین در مقایسه کوییک با 206، حتماً باید گفت که سرنشینان عقب کوییک معمولاً از فضای پای مناسبتری نسبت به ۲۰۶ برخوردار هستند؛ ولی باید پذیرفت متریال داشبورد در بهترین حالت در حد معمولی باقی مانده است.
اما مقایسه موتور کوییک با ۲۰۶ تیپ ۲، میتواند جذابترین بخش از مقایسه 206 با کوییک باشد! قلب تپنده ۲۰۶ تیپ ۲، یک پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسببخار است که با گیربکس ۵ سرعته دستی، شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۴ ثانیه به سرانجام میرساند. این پیشرانه در دوران اوج مونتاژ و حضور قطعات اورجینال فرانسوی، خوشکیفیتتر بود اما طی سالهای اخیر با افت تدریجی کیفیت مواجه شده است. بااینحال، مصرف سوخت ۲۰۶ پایین است و در رانندگی شهری اگر موتور تنظیم باشد، زیر ۷ لیتر در صد کیلومتر هم ثبت میکند.
از آن سو، کوییک به پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 مجهز است که ۸۷ اسببخار قدرت تولید میکند و شتاب صفر تا صد حدود ۱۳ ثانیه دارد. نسخههای دندهای کوییک در مقایسه با ۲۰۶ تیپ ۲، چالاکی مشابهی نشان میدهند و حتی در برخی شتابگیریها برتری نسبی دارند. نسخه اتوماتیک کوییک با جعبه دنده CVT، بهطور طبیعی کشش ضعیفتری نشان میدهد؛ ولی در ترافیکهای سنگین، سواری راحتتر و اعصاب آرامتری را برای راننده فراهم میکند.
206 تیپ 2 یا کوییک، هر دو از نظر ایمنی در وضعیت چندان خوبی به سر نمیبرند. پژو ۲۰۶ اگرچه دیگر مانند ابتدای دهه ۸۰ ساختار اصلی قطعات فرانسوی را ندارد؛ اما همچنان از نظر ایمنی ساختاری نسبت به کوییک در وضعیت بهتری قرار میگیرد. ۲۰۶ از یک شاسی طراحیشده توسط پژو بهره میبرد که استانداردهای زمان خودش را داشته است. در مقابل، کوییک، حتی در نسخههای فول آپشن و کوییک gxr، نتوانسته آزمایشهای ایمنی بینالمللی را با موفقیت اثباتشده پشت سر بگذارد. البته نباید فراموش کرد که کیفیت ساخت ۲۰۶ نیز طی سالهای اخیر سیر نزولی داشته و افت مونتاژ یا ایرادات برقی، گاه میتواند پاشنه آشیل آن باشد.
در نگاه اول در مقایسه کوییک با ۲۰۶ تیپ ۲ از نظر هزینههای نگهداری به نظر میرسد که ۲۰۶ تیپ ۲ با پیشرانه TU3، هزینه قطعات و دستمزد چندان بالایی ندارد؛ زیرا لوازم یدکی آن در بازار بهوفور یافت میشود؛ اما نقطه ضعف مهم این موتور، ضعف واشرسرسیلندر و گرفتاریهایی مانند کاهش آب رادیاتور است که در صورت سهلانگاری هزینهبر خواهد شد. موتور کوییک (M15) نیز اگرچه از نسل موتور پراید اصلاحشده محسوب میشود؛ اما هزینه تعمیرات آن معمولاً پایینتر است و کمتر با مشکل واشرسرسیلندر روبهرو میشود. همچنین، بازار دست دوم ۲۰۶ بهدلیل شهرت و پیشینه طولانی، گسترده و پرتقاضاست. کوییک هم که تازهتر است، بهویژه در نسخههای R و اتومات، خریداران قابلتوجهی دارد؛ اما با سرعت کمتری از ۲۰۶ خریدوفروش میشود. بااینحال، فروش اقساطی کوییک در سالهای گذشته، مشتریان بیشتری را برای این هاچبک سایپا به ارمغان آورده است.
اما در نهایت، کوییک یا ۲۰۶؟! با مقایسه کوییک و ۲۰۶، میتوان گفت کوییک با ظاهر نسبتاً جدیدتر و امکانات بهتر (بهویژه در نسخههای فول)، برای کسانی که خواهان هاچبک مقرونبهصرفه و نسبتاً پرآپشن هستند، گزینه قابلتوجهی است. در سمت دیگر مقایسه کوییک با ۲۰۶، باید گفت که ۲۰۶ با وجود افت کیفیت، هنوز هم جذابیت فنی و ظاهری خود را حفظ کرده است و بازار خریدوفروش پررونقی دارد. اگر در این میان بهدنبال خرید آسان و مطمئن هستید، سپند خودرو آریا با شرایط فروش نقدی و اقساطی، تجربهای رضایتبخش را برایتان رقم خواهد زد. سپند خودرو آریا شعب و نمایندگیهای خود را در چند نقطه مهم تهران برقرار کرده است. همچنین، نمایندگی بینالمللی در امارات متحده عربی (Dubai) در Parklane Tower, Business Bay به فعالیت این شرکت رنگوبوی بینالمللی بخشیدهاست.