تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۳۱۱۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسم تحویل سال در اماکن زیارتی اجرا می شود
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه ۲ هزار و ۱۹۳ بقعه متبرکه در سراسر کشور مجری طرح آرامش بهاری هستند، گفت: مراسم لحظه تحویل سال در یک هزار و ۷۷۶ بقعه متبرکه اجرا می‌شود.
 
یکی از تدابیر مقام معظم رهبری در رابطه با بحث امامزادگان، تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بر همین اساس طرح جامعی برای حرکت در این مسیر پیش‌بینی شد و چشم‌انداز قطب فرهنگی بقاع متبرکه تدوین و نوشته شد.
 
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی اعم از مناسبتی و مناسبت‌های ملی با برنامه‌ریزی دقیق برای قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.
 
به گفته وی، ایام عید نوروز می‌تواند ایام مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه باشد.
 
حجت‌الاسلام شرف‌خانی در ادامه بیان داشت: در ایام عید نوروز علاوه بر اینکه صله ارحام به صورت دسته‌جمعی و خانوادگی توسط خانواده‌ها صورت می‌گیرد رجوع به بقاع متبرکه نیز در این ایام افزایش قابل ملاحظه می‌یابد. بر همین اساس طرح‌های مشخصی را با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی باز با استفاده از ظرفیت‌ها و همچنین احیای بقاع و ترویج سنت‌های خیر و اصیل اسلامی پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
وی با اعلام اینکه خدمت‌رسانی مطلوب و ایجاد علاقه‌مندی در مردم در این ایام مدنظر ماست اضافه کرد: بر همین اساس طرح آرامش بهاری از تاریخ 1391.12.29 تا 1392.1.15 در بقاع متبرکه طی 17 روز اجرا می‌شود.
 
وی به اجرای مراسم لحظه تحویل سال در بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: طرح آرامش بهاری در تعداد 2 هزار و 193 بقعه در سراسر کشور اجرایی می‌شود و بر همین اساس مراسم لحظه تحویل سال در کل کشور در هزار و 776 بقعه اجرایی می‌گردد.
 
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره فرمودند که یکی از رشدهای مردم حضور آنها در اماکن مقدس است اظهار داشت: بر همین اساس برنامه‌های جامعی را برای حضور بیشتر مردم در اماکن مقدس پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
وی اضافه کرد: قرائت قرآن کریم، برگزاری تواشیح، خواندن زیارت آل یاسین، سخنرانی و قرائت دعای تحویل سال و همچنین پخش زنده بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری جزء برنامه‌های پیش‌بینی شده در مراسم لحظه تحویل سال در بقاع متبرکه است.
 
حجت‌الاسلام شرف‌خانی برپایی خیمه‌های معرفت را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در بقاع متبرکه خواند و گفت: پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره، ارائه نرم‌افزار برای کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقات فرهنگی، مشاوره وقف با عنوان غرفه همه ما واقف باشیم و  ایجاد نمایشگاه فرهنگی در هزار و 550 امامزاده از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در خیمه‌های معرفت است.
 
به گفته وی، در 267 امامزاده خیمه معرفت با این ساختار ایجاد خواهد شد.
 
وی همچنین به اعزام مبلغین به امامزادگان کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 659 روحانی مبلغ در قم آموزش های لازم را دیده‌اند و همچنین 300 نفر هم به صورت عمومی به اماکن مقدس برای ارائه مشاوره اعزام شده اند.
 
وی ابراز داشت: تعداد یک هزار و 31 مبلغ بومی نیز برای ارائه خدمت و مشاوره به مردم در استانهای کشور حضور دارند.
 
وی یادآور شد: یکی از شاخصه‌های این طرح این است که حتما از وجود روحانیون استفاده شود.
 
وی همچنین به وقف‌های نمایشگاه‌ غرفه کتاب در بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: نمایشگاه غرفه کتاب در 590 غرفه عرضه کننده محصولات فرهنگی به مردم در این ایام خواهد بود.
 
وی در ادامه به برپایی غرفه حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و ابراز داشت: استفاده از ظرفیت در ایام نوروز موجب شد تا 493 بقعه غرفه ویژه برای حجاب و عفاف در نظر گرفته شود که به بحث تبلیغ حجاب بپردازد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مسابقه سراسری در ایام نوروز در بقاع متبرکه سخن به میان آورد و افزود: به این منظور کتابچه‌هایی با یک میلیون تیراژ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در نهایت با طرح سئوالاتی جوایز نفیسی از قبیل زیارت عتبات عالیات، قلم گویای قرآن و ... به برندگان اهدا می‌شود.
 
وی یادآور شد: کتابهایی با عنوان صدف ایمان و ناموس، من بزرگ شده‌ام، انار دل من رمانهایی هستند که در این مجموعه تولید شده‌اند که با هدف نیل به حجاب و عفاف در جامعه در اختیار مردم قرار داده می‌شود.
 
وی همچنین به چاپ 4 جلد کتاب کودک با عنوان درخت مهربان، پروانه طلایی، هدیه برای همه و رنگ‌آمیزی و شعر با موضوع احسان و وقف اشاره کرد و گفت: این کتابها در خیمه‌های معرفت در اختیار کودکان قرار داده می‌شود و سعی شده جوایز نفیسی به کودکان و نوجوانان در این غرفه‌ها اهدا شود.
 
حجت‌الاسلام شرف‌خانی ادامه داد: ماهنامه باران نیز با ده هزار تیراژ به عنوان هدیه به زائرین بقاع متبرکه ارائه می‌شود.
 
وی به اقدامات رفاهی و خدماتی طی ایام نوروز برای اسکان زائران و مسافران نوروزی در بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: اسکان موقت زائرین، استفاده از ظرفیت زائرسراها از جمله اقداماتی است که برای اسکان مسافرین نوروزی به ویژه در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده است.
 
وی به تعداد 744 بقعه برای اسکان مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: در این مکان امکانات و خدمات رفاهی مناسب به مسافران نوروزی ارائه می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه 5 فروردین ماه سال آتی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است، این ایام با عنوان شروع ایام فاطمیه درنظر گرفته شده است بر همین اساس تا روز 4 فروردین سال 92 فضای امامزادگان و بقاع متبرکه متناسب با ایام نوروز خواهد بود و پس از آن طرح سوگواری یاس نبوی اجرایی خواهد شد.
 
وی به حضور 55 میلیون نفر بار زائر در سال گذشته به بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: این ظرفیت بزرگی است که در کل کشور در فاصله 15 روز در بقاع متبرکه ایجاد شده است.
 
حجت الاسلام شرف‌خانی همچنین به برگزاری مسابقه سراسری در رابطه با طرح یاس نبی اشاره کرد و گفت: پیام یاس نبوی که نوشته حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی است در 500 هزار جلد کتاب در اختیار مردم قرار داده می‌شود و در نهایت با طرح 40 سئوال و پاسخگویی صحیح به آنها جوایز نفیسی اعم از 18 سفر به مکه مکرمه، 72 سفر به کربلای معلی، 72 سفر به مشهد مقدس و همچنین 110 قلم گویای قرآن کریم به برندگان اهدا می‌شود.
 
وی در پایان با اعلام اینکه 20 درصد از درآمد بقاع متبرکه صرف فعالیتهای فرهنگی می‌شود خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان آماده شده‌اند و در صورتی که زائرین شکایت و ارائه نظری داشتند می‌توانند نظرات خود را به شماره پیامک 10000114114 برای اعمال لحظه‌ای ارسال کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار