تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۳۱۱۲۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قطار شهری اهواز؛ کلنگی که ۲۰ سال است زمین مانده!
در حالی که شورای شهر اهواز بار دیگر از آغاز عملیات اجرایی قطار شهری خبر می‌دهد، این پروژه همچنان در ایستگاه شعار متوقف مانده است. وعده‌هایی که سال‌هاست تکرار می‌شوند، نه تنها اعتماد عمومی را فرسوده کرده‌اند، بلکه به نماد آشفتگی مدیریتی و بی‌عملی شهرداری و شورا تبدیل شده‌اند.
 
شورای شهر اهواز بار دیگر با آب و تاب از آغاز «کارهای زودهنگام» پروژه قطار شهری سخن می‌گوید. این نخستین‌بار نیست که چنین وعده‌هایی به گوش می‌رسد؛ در واقع، این شورا طی سال‌های گذشته بارها با تیترهایی مشابه، آغاز قریب‌الوقوع پروژه را اعلام کرده، اما در عمل، شهروندان هیچ نشانی از پیشرفت محسوس ندیده‌اند.سیاوش محمودی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اهواز، با اعلام انعقاد توافق‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم برای شروع کار اجرایی، گفته است: «به محض ابلاغ توافق‌نامه، تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی انجام خواهد شد.»اما نگاهی به تاریخچه‌ی این پروژه نشان می‌دهد که چنین وعده‌هایی سال‌هاست در فضای رسانه‌ای تکرار می‌شوند، بدون آن‌که خروجی ملموسی برای مردم اهواز داشته باشند. این بی‌اعتمادی عمومی، بیش از هر چیز ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت شهری به‌ویژه شهرداری است.

عملکرد ضعیف شهردار

شهردار اهواز، که بارها در برابر پرسش‌ها درباره قطار شهری، با کلی‌گویی از کمبود منابع مالی یا آغاز پروژه متروی اهواز سخن گفته، اکنون در شرایطی قرار دارد که هیچ عذر قابل قبولی برای عقب‌ماندگی این پروژه وجود ندارد. منابع مالی از محل اوراق مشارکت تأمین شده، پیمانکار جدید معرفی شده و مصوبات شورا نیز در جریان است، اما همچنان خبری از تحرک واقعی نیست.به گفته رضوی عضو شورای شهر اهواز «مشکل اصلی، شخص شهردار است. نه برنامه‌ای دارد و نه انگیزه‌ای. بسیاری از پروژه‌های مهم شهری یا در حد شعار باقی مانده‌اند یا به خاطر تصمیمات شتاب‌زده، نیمه‌کاره رها شده‌اند.»

۲۰ سال هیچ...

پروژه قطار شهری اهواز از زمان آغاز آن در سال ۱۳۸۵ تاکنون، حتی یک خط آنهم به بهره ‌برداری نرسیده است.به گفته شهردار فعلی اهواز یک خط ۲۳ کیلومتری داریم که مجموعا ۲۹درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این خط شامل چهار قطعه از زرگان تا فرودگاه، فرودگاه تا مصلی مهدیه، مصلی تا دانشگاه شهید چمران، دانشگاه تا بیمارستان شهید بقایی است. ۲ قطعه میانی این طرح ۱۱.۵ کیلومتر می باشد در این قطعه که بیشترین پیشرفت را دارد ۴۶درصد کار انجام شده است.در حالی که پروژه‌های مشابه در اصفهان، شیراز و تبریز به بهره‌برداری رسیده‌اند.
دکتر نیک‌فر، متخصص برنامه‌ریزی شهری، می‌گوید: «وقتی مدیریت شهری اهواز فاقد ثبات، چشم‌انداز و پاسخگویی است، طبیعی است که پروژه‌هایی مثل قطار شهری فقط به ابزاری تبلیغاتی برای مدیران تبدیل شوند. اگر اراده‌ای واقعی وجود داشت، این پروژه می‌توانست در همین مدت چندین فاز اجرایی را پشت سر بگذارد.»

راهکارهای پیشنهادی

تغییر فوری در مدیریت اجرایی شهرداری با اولویت تخصص و کارآمدیارائه جدول زمانی شفاف و قابل راستی‌آزمایی به مردمتشکیل کمیته ویژه نظارت با حضور نمایندگان نهادهای مردمی و دانشگاهیالزام شهردار به ارائه گزارش عملکرد فصلی درباره پروژه قطار شهری در صحن علنی شورااگر قطار شهری اهواز قرار است روزی به حرکت درآید، پیش از آن باید قطار بی‌عملی از مدیریت شهری پیاده شود. مردم اهواز دیگر تاب تحمل وعده‌های رنگ‌باخته را ندارند.
:
:
:
آخرین اخبار