یونس یوسفی گفت: با توجه به زمان طولانی برپایی دستگاه حفاری ۶۹ فتح روی پانی بیس (Pony Base) در محیطی با شرایط آب و هوایی رطوبت بسیار بالا، مراحل جدا سازی و تفکیک این دکل، متفاوت با روشهای متداول جداسازی دکل حفاری ناوگان شرکت است.
وی افزود: مجربترین متخصصان عملیات جابه جایی اداره کل ترابری که مسئولیت جداسازی، حمل و نقل، نصب و پیاده سازی دستگاههای حفاری را برعهده دارند به همراه کارشناسان مدیریت عملیات حفاری و مدیریت HSE، تلاش دارند تا جدا سازی دکل در شرایط ایمن صورت پذیرد.
یوسفی ادامه داد: این دستگاه حفاری روی پانی بیس نصب شده و به همین دلیل ارتفاع آن شش متر بیشتر از سایر دکلهای مشابه مستقر بر روی لوکیشن در سطح است و رطوبت شدید هوا سبب خوردگی و پوسیدگی آن گردیده و این موضوع موجب شده جداسازی پینها و اتصالات به سختی اجرا شود ضمن اینکه جداسازی در ارتفاع بالاتر از معمول صورت میپذیرد.
رئیس اداره کل ترابری شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: حجم برشکاری، جوشکاری و روانکاری قطعات و تجهیزات زیاد و به دلیل احتمال پوسیدگی عمیق میبایست کار با دقت و ایمن انجام شود که رعایت موارد مطرح شده سبب خواهد شد عملیات جابهجایی نسبت به شرایط عادی جابهجایی سایر دکلها زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد.
وی میگوید: دستگاه حفاری ۶۹ فتح پس از پیاده سازی برای بازسازی به سایت بازسازی و نوسازی دکلهای حفاری در اهواز انتقال خواهد یافت که فرآیند جابجایی آن برنامه ریزی و همزمان با پیاده سازی تجهیزات، اجرا خواهد شد.