میکاییل باقری عصر شنبه در حاشیه افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات کشوری همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی به میزبانی دزفولگفت: آموزش و پرورش در حوزه قرآن در ۲ بخش رسمی و غیررسمی فعالیت میکند که در بخش رسمی کلاس درس قرآن توسط همکاران در سازمان پژوهش و معاونت آموزشی برگزار میشود.
وی افزود: بخش غیررسمی آموزش قرآن نیز در حوزه فعالیتهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که مسوولیت سیاستگذاری و هدایت را برعهده دارند، در دارالقرآنهای کشور انجام میشود.
باقری به وجود ۸۶۰ دارالقرآن در کشور اشاره کرد و گفت: قرآن آموزان این مراکز در ۱۰ سطح، آموزش روخوانی، روان خوانی و تجوید را فرا گرفته و پس از آن در حوزه حفظ، صوت، لحن و مفاهیم انتخاب رشته میکنند که هرکدام ۱۰ سطح دارد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، هدف از برگزاری این مسابقات را ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان دانست و تصریح کرد: ۱۸ گروه دختران و ۱۸ گروه پسران از سراسر کشور در هشتمین دوره مسابقات کشوری همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی شرکت کرده است.
باقری بر ضرورت تحقق فرآیند تربیتی در بین دانش آموزان تاکید و بیان کرد: کمترین توجه در برگزاری این مسابقات، کسب مقام است زیرا حضور دانش آموزان در این مسابقات از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: اثرگذاری افرادی که در این مسابقات شرکت می کنند در بین همسالان بسیار بیشتر از کسب مقام است و باعث میشود دانش آموزان دیگر نیز برای ورود به این عرصه انگیزه داشته باشند.
وی با اشاره به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور گفت: ۲۰۰ کاربرگ در این خصوص چاپ شده ولی باید بدانیم این امر با همکاری سایر دستگاهها محقق خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر توفیق زیادی درخصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کسب نشده و کمتر از ۱۰۰ هزار حافظ در این مدت تربیت شده است.
وی افزود: از آنجا که مدخل حفظ قرآن، جزء ۳۰ است این موضوع را از کلاس درس آغاز کردیم و به صورت تخصصی در مراکز دارالقرآن دنبال میکنیم.
باقری اظهارکرد: بین ۵۰ تا یکهزارو ۵۰۰ دانش آموز در هر مرکز دارالقران فعال است که البته این تعداد در تابستان با استقبال بیشتر دانش آموزان همراه است.هشتمین دوره مسابقات کشوری همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی با حضور ۲۴۱ نخبه قرآنی از امروز به میزبانی دزفول آغاز شد و تا ۱۹ بهمن ماه ادامه دارد.