رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی خوزستان با بیان اینکه برگزاری اولین کنگره ملی پژوهش پاک، اقدامی مبتکرانه است، گفت: دانشگاه جایگاه واقعی جریانسازی دارد.
مهرداد نیکو در اولین کنگره ملی پژوهش پاک که امروز ۶ آذر در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری همایشها، اظهار کرد: بسیاری از اتفاقات جامعه، خروجی این همایشها است. دانشگاه جایگاه واقعی جریانسازی دارد. منشأ بسیاری از هنجارهای اجتماعی، نهادهای آموزشی هستند و فرهنگ عمومی از مدرسه و دانشگاه شکل میگیرد.
وی ادامه داد: برگزاری اولین کنگره ملی پژوهش پاک، اقدامی مبتکرانه است چراکه مانند هر حوزه دیگری، در پژوهش نیز ممکن است انحرافاتی وجود داشته باشد. این انحرافات با گذر زمان تغییر یافته است. در گذشته، برداشت از مقالات دیگران بدون ذکر منبع انجام میشد اما با ورود نرمافزار مشابهیاب، از این تخلف جلوگیری شد.
ریس سازمان مدیریت و برنامهریزی خوزستان با اشاره به فراهم شدن امکان تخلفات جدید با توجه به گسترش تکنولوژی، گفت: امروزه، هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی مطرح شده که ذات تکنولوژی دارای نقاط منفی و مثبت است. بنابراین نحوه استفاده از آن اهمیت دارد.
نیکو ادامه داد: تفاوت جوامع در این است که چگونه از تکنولوژی استفاده میکنند. در بسیاری از موارد با استفاده از تکنولوژی، پژوهشگر ناخواسته مرتکب خطا میشود که ناشی از ناآگاهی است اما برخی تخلفات نیز تعمدانه است.
وی بیان کرد: بنابراین تنها راهکار مقابله با تخلف پژوهشی، آشنایی با قوانین بین المللی است. ممکن است پژوهشگر به دلیل ناآگاهی از قوانین بین المللی باعث رخ دادن تخلف شود که در نتیجه بر کیفیت و رتبهبندی دانشگاه، تاثیر میگذارد. در نتیجه چنین همایشهایی در صورت داشتن نقشه راه و فکر بلندمدت، میتوانند جریانساز باشند.
مطرح کردن پژوهش پاک به گسترش این فرهنگ کمک میکند
در ادامه علی محمد آخوندعلی رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برگزاری اولین دوره کنگره پژوهش پاک در کشور به میزبانی این دانشگاه، اظهار کرد: طرح موضوع پژوهش پاک، به صورت نشست و کنگره اهمیت ویژه ای دارد چون به گسترش این فرهنگ کمک میکند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: قوانین و مقرارت در حوزه پژوهش، کنترلکننده هستند اما گاهی باید این کنترل و ایمنی را از درون ایجاد کرد و هدف این کنگره توسعه فرهنگ پژوهش پاک از درون است.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اخلاق، به معنای اندیشه درست و تدبیر است، بیان کرد: در پژوهش، باید اندیشه درست و پاک وجود داشته باشد تا انحراف از فرآیند اصلی صورت نگیرد. موضوع اخلاق در پژوهش، دو جنبه درونی و بیرونی دارد که هر دو اهمیت دارد. طرح این موضوع، بسیار خوب است و میتواند مبلغ پژوهش پاک در مقابل پژوهش ناپاک باشد.