تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد جودوي ايران در سال 91
بي‌شک اگر بخواهيم عملکرد جودو در يک سال جاري را مورد نقد و بررسي قرار دهيم بايد بگوييم سال 91 براي فدراسيون جودو پرحاشيه ترين سال بود.  مصدوميت‌ مردان المپيکي، تعليق جودوي ايران و محروميت مسئولان فدراسيون از جمله اتفاقات عجيبي بود که براي خانواده جودو رخ داد. البته ناگفته نماند که کسب 2 سهميه حضور در المپيک لندن، کسب سه مدال و رسيدن به سکوي سوم در مسابقات قهرماني آسيا از دست آورد‌هاي رئيس جديد فدراسيون بود.

* بازگشت روزهاي طلايي

تيم ملي جودوي ايران ارديبهشت‌ماه سال جاري پس از 5 سال سرانجام در مسابقات قهرماني آسيا که به ميزباني ازبکستان برگزار ‌شد توانست با کسب سه مدال رنگارنگ دوباره سکو نشين مسابقات آسيايي شود. مدال طلاي محمدرضا رودکي، نقره جواد محجوب و برنز امير قاسمي نژاد باعث شد تا تيم ملي دوباره روزهاي درخشان خود را پس از رفتن عليرضا اميني شاهد باشد.

مسابقات قهرماني آسيا در واقع آخرين فرصتي بود تا جودوکاران ايراني با کسب مدال‌هاي درخشان جواز حضور در المپيک لندن را کسب کنند. هر چند اين رقابت‌ها آخرين رويداد داراي امتياز ورودي المپيک 2012 لندن بود، اما به دليل اينکه اکثر نفرات مطرح قاره کهن سهميه خود را کسب کرده بودند خيلي از تيم‌هاي پر قدرت با نفرات دوم خود پاي به ميدان آسيايي گذاشته بودند.

در پايان رقابت‌هاي آسيايي حضور رودکي و محجوب در المپيک لندن نيز قطعي شد.

*سهميه‌هايي که بر باد رفت

تيم ملي جودوي ايران که با حضور در مسابقات قهرماني آسيا جواز حضور در المپيک لندن را کسب کرد با خيالي راحت راهي اردوي مشترک در روسيه شد، اما اتفاق تلخي در اردوي مشترک رخ داد و محمدرضا رودکي ملي‌پوش سنگين وزن ايران در جريان آخرين روز از اردوي مشترک در روسيه از ناحيه زانوي پاي چپ دچار آسيب ديدگي شديد شد.

پزشکان در آخرين معاينه‌‌ها تشخيص دادند که عضله چهار سر زانوي رودکي تا 90 درصد پاره شده و نياز به پيوند دارد. رودکي به دليل آسيب ديدگي شديد از ناحيه زانو حضور در رقابت‌هاي المپيک لندن را از دست داد.

جواد محجوب ديگر جودوکار شايسته وزن 100- کيلوگرم تيم ملي ايران که سهميه ورودي المپيک را کسب کرده بود نيز به دليل آنچه عفونت حاد گوارشي عنوان شد، بازي هاي المپيک را از دست داد. دکتر پورکاظمي پس از معاينه دقيق محجوب در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: با توجه به اينکه محجوب نياز به درمان آنتي بيوتيک دارد، لذا نمي‌تواند در المپيک حضور داشته باشد،‌ البته کمي بعد مشخص شد که وي رقيبي از رژيم صهيونيستي داشته و احتمالا مصدوميتش مصلحتي بوده است.

*روزي که جودو تعليق شد

بعد از نامه‌هاي تهديد آميز فدراسيون‌هاي جهاني مبني ‌بر تعليق فدراسيون‌هاي قايقراني، شيرجه و واترپلو، تيراندازي با کمان و کشتي، سرانجام نوبت به فدراسيون جودو رسيد و مسؤلان شوراي اتحاديه آسيا اتهام عجيبي را به جودوي ايران وارد کردند. آنها اظهار کردند که يکي از مسؤلان فدراسيون جودوي ايران متهم به پرداخت رشوه به يکي از ورزشکاران در مسابقات قهرماني آسيا است.

اتفاق به اين صورت بود که جواد محجوب در ديدار نهايي خود به مصاف رمزالدين سعيداف جودوکار ازبکستاني رفت و با شکست مقابل وي تمام پازل فدراسيون جودوي ايران برهم ريخت. پس از شکست جواد محجوب جودوکار شايسته تيم ملي ايران مقابل رمزالدين سعيداف اين جودوکار ازبکستاني ادعاي عجيبي کرد و پرده از راز عجيبي برداشت. هر چند که ادعاهاي وي تا کنون ثابت نشده، اما همين ادعا‌ها باعث شد تا جودوي ايران ماه‌ها با حاشيه بين المللي روبرو شود.

جودوکار ازبکستاني در صحبت‌هاي خود ادعا کرد که از سوي يکي از اعضاي فدراسيون جودوي ايران به او پيشنهاد رشوه شده است. وي در صحبت‌هاي خود مدعي شد که قبل از مسابقات با پيشنهاد چند هزار دلاري از سوي يکي از مسئولان فدراسيون ايران روبرو شده بود تا مقابل جودوکار ايراني شکست بخورد.

رمزالدين پس از اين ادعاي خود موضوع را به صورت کتبي به اطلاع فدراسيون جودوي کشورش رساند و مسئولان فدراسيون جودوي ازبکستان نيز پس از ماه‌ها نامه نگاري به مراجع قضايي خود و همچنين مجامع بين‌المللي قضايي ورزش اين موضوع را پيگيري کردند. البته پس از پيگيري‌هاي مربوطه آنها موضوع رشوه را از طريق يک نامه رسمي به اطلاع اتحاديه جودوي آسيا نيز رساندند.

*تعليق جودو

مسئولان اتحاديه شوراي آسيا پس از بررسي ادعاي هاي مطرح شده، طي يک نامه رسمي که به امضاي عبيد‌العنزي رئيس اين فدراسيون رسيده ‌است، ‌تعليق جودوي ايران را رسما اعلام کردند.

با اتفاقاتي که رخ داد نوجوانان و جوانان در رقابت‌هاي قهرماني آسيا نتوانستند شرکت کنند و اين موضوع حساسيت رسانه‌ها را در مورد اين موضوع دو چندان کرد.

پس از رسانه‌اي شدن تعليق فدراسيون جودوي ايران محمد علي رستگار در حاشيه مسابقات جايزه بزرگ ابوظبي (امارات) در جريان ملاقات با مسئولان آسيا، در خصوص شرايط جودوي ايران و غيبت جودوکاران ايران در ميادين بين المللي با مسئولان مربوطه گفت‌وگو و در نهايت آنها را متقاعد کرد و مشکل تعليق موقت جودو رفع شد.

پس از ارسال نامه از سوي رئيس اتحاديه جودوي آسيا دفاعيه‌‌اي از سوي فدراسيون جودو به شوراي آسيا ارسال شد و قرار شد روز شنبه 16 بهمن‌ماه جلسه‌اي در کويت با حضور اعضاي هيئت رئيسه کنفدراسيون جودو آسيا تشکيل و در مورد مشکلات جودوي ايران تصميم گيري شود.

*روزي که تاتامي در بهارستان پهن شد

محمد قسيم عثماني نماينده مردم بوکان صبح روز يک‌شنبه 14 مهرماه در مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس به عنوان مخالف طرح استيضاح از وزير ورزش و جوانان حضور پيدا کرد و به اتفاقات اخير فدراسيون جودو اشاره کرد.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود اظهار داشت: نايب رئيس فدراسيون جودوي ايران در ازبکستان پيشنهاد رشوه داده است که فيلم و صورتجلسه آن نيز موجود است.

پس از صحبت‌هاي نماينده بوکان، آرش مير اسماعيلي در مصاحبه‌‌هاي خود اعلام کرد که موضوع را تا انتها از طريق مراجع قانوني پيگيري خواهد کرد و بايد نماينده بوکان اتهاماتي که به وي نسبت داد را پاسخگو باشد.

محمدقسيم عثماني بلافاصله، اظهار داشت: در مجلس شوراي اسلامي در مورد پيشنهاد رشوه دادن آرش مير اسماعيلي در ازبکستان صحبت کردم که طبق صحبت‌هايم مدارک آن نيز موجود است.

وي در ادامه در مورد شکايت آرش ميراسماعيلي گفت: ايشان صاحب اختيار هستند و براي دفاع از حق خود شکايت کرده‌اند. طبق مدارکي که داريم و مي‌توانيم ثابت کنيم امروز صحبت کرديم.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا فيلم موضوع مطرح شده نيز آيا موجود است يا خير، خاطر نشان کرد: در ازبکستان دوستاني حضور دارند که تمام مدارک مربوط به اين موضوع را مي‌توانند به ما ارائه کنند.

*تعليق ميراسماعيلي

سرانجام پس از اينکه جلسه کميته اجرايي کنفدراسيون جودوي آسيا روز گذشته يکشنبه 17دي‌ماه در کويت برگزار شد يکي از تصميمات اين جلسه، تعليق 6 ماهه نايب رئيس فدراسيون جودوي ايران در جلسات کوميته اعلام شد، اما هيچ گاه رسانه‌هاي عربي دليل محروميت نايب رئيس فدراسيون را مطرح نکردند و تا کنون اين تصميم در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

عبيد زايد العنزي رئيس کنفدراسيون جودوي آسيا نشست روز يکشنبه 17 دي/6 ژانويه کميته اجرايي کنفدراسيون را در تالار "البرکة" هتل "کراون بلازا" کويت برگزار و به اتفاق ساير اعضا مسائل مطرح از جمله ميزباني چندين کشور براي مسابقات جودو در رده‌هاي مختلف را بررسي کرد. تمام تصميمات گرفته شده در جلسه کميته اجرايي کنفدراسيون آسيا را روزنامه الدار کويت به چاپ رساند.

*جودوکاران در تاتامي گرجستان مبارزه کردند

تيم ملي جودوي ايران اوايل بهمن‌‌ماه در تورنمنت بين المللي گرجستان شرکت کرد و در پايان با کسب يک مدال برنز (جواد محجوب) به کار خود پايان داد. در اين رقابت ها 187 جودوکار از 20 کشور حضور داشته و به مدت 2 روز در تفليس روي تاتامي رفتند.
برچسب ها: جودو ، مدال ، سهمیه‌
:
:
:
آخرین اخبار