تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۰۲۲۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عقرب گزیدگی در دزفول رکورد زد

  معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مسمومیت ناشی از عقرب گزیدگی در دزفول ضمن ثبت رکورد جدید، به نخستین عامل مسمومیت در این شهرستان تبدیل شد.

 داود سلمان پور روز دوشنبه در نشست پیشگیری از مسمومیت در سالن نشست‌های دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: یک هزار و ۵۴۳ مورد مسمومیت سال گذشته در حوزه این دانشگاه ثبت شده که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد مربوط به مسمومیت ناشی از گزیدگی است.

وی افزود: ۷۶۴ مورد مسمومیت ناشی از گزیدگی سال گذشته در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ثبت شد که از این تعداد ۵۶۴ مورد عقرب گزیدگی، ۱۳۰ مورد زنبور گزیدگی و ۷۰ مورد مارگزیدگی بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: دومین مورد مسمومیت شایع در شهرستان دزفول با تعداد ۶۷۸ مورد مربوط به مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی شامل مواد شوینده خانگی، مشروبات الکلی، منوکسیدکربن، قرص برنج و غیره است.

وی ضمن توصیه خانواده‌ها به مراقبت بیشتر از کودکان خود افزود: رعایت توصیه‌های بهداشتی و مسایل ایمنی و همچنین مراقبت از فرزندان می‌تواند نقش کلیدی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حوادث و اجتناب از ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ۳۲ هزار و ۸۲۹ مورد عقرب زدگی در سال ۱۴۰۱ در کشور ثبت شده که منجر به فوت ۱۵ نفر شده است؛ همچنین ۶ هزار و ۵۹۷ مورد مارگزیدگی رخ داده که در پی آن سه نفر فوت کرده‌اند.

ایران از لحاظ گزش‌های مرگبار توسط مار و عقرب، دومین کشور جهان بعد از مکزیک است و سهم عقرب گزیدگی در کشور بیش از چهار برابر مارگزیدگی است.

طبق توصیه کارشناسان، نخستین اقدام پس از عقرب‌زدگی، ارزیابی محل حادثه و جلوگیری از گزش مجدد است؛ سپس سعی کنید فرد آسیب‌دیده را آرام کنید و عضو آسیب‌دیده را پایین‌تر از سطح بدن قرار دهید.

محل نیش‌زدگی را با کیف آب سرد یا یخ، سرد نگه دارید (از قرار دادن یخ به صورت مستقیم بر روی محل گزش خودداری کنید). از تجویز فرآورده‌های دارویی به مصدوم پرهیز کنید و به سرعت فرد را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

درمان عقرب‌گزیدگی از طریق مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان و دریافت سرم ضدعقرب‌گزیدگی امکان‌پذیر است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار