تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۳۰۱۸۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرآیند ششمین دوره سرشماری کشاورزی دزفول آغاز شد
فرآیند ششمین دوره سرشماری کشاورزی دزفول آغاز شد
 معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه دزفول به تشکیل ستاد ششمین دوره سرشماری کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و خواستار همکاری همه‌جانبه ادارات و بهره‌برداران حوزه‌های مختلف کشاورزی برای اجرای این سرشماری شد.
 

  سیدعلی پژمان روز دوشنبه در نشست هماهنگی روابط عمومی ادارات دزفول با موضوع سرشماری کشاورزی در سالن اجتماعات فرمانداری بیان کرد: ششمین دوره سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور از ۱۲ آبان به مدت ۴۵ روز در دزفول اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مرحله مقدماتی اجرای این دوره سرشماری هستیم، افزود: ایران در پنج دوره گذشته جزو سرآمدهای آسیا در این سرشماری بود.

بهره‌برداران کشاورزی همکاری لازم را با ماموران سرشماری داشته باشند

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه دزفول اظهار امیدواری کرد: اطلاعات دقیقی با همکاری بهره‌برداران کسب شود تا برنامه‌ریزی‌های این حوزه دقیق‌تر انجام شود.

اطلاع‌رسانی درستی برای اجرای سرشماری کشاورزی نشده است

پژمان از اطلاعرسانی ناکافی در خصوص اجرای این طرح مهم در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: کوتاهی اطلاع‌رسانی در سطح ملی و استانی نباید از اهمیت موضوع بکاهد.

وی افزود: برآورد آمار غلط می‌تواند مشکلات زیادی در سطح ملی و استانی ایجاد کند بنابراین رسانه‌ها، بخشداران، دهیاران و سایر افراد نافذ باید اهمیت این سرشماری را به بهره‌برداران اطلاع‌رسانی کنتد تا همکاری لازم صورت گیرد.

معاون فرماندار دزفول این شهرستان را قطب کشاورزی دانست و گفت: در صورت تامین زیرساخت‌ها به سمت قطب صنعت گلخانه‌ای نیز پیش خواهیم رفت و باید از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه این شهرستان زیرپوشش این سرشماری قرار گیرد زیرا نقطه به نقطه این شهرستان برای کشاورزی و دامپروری مساعد است.

برخی مشکلات کشاورزی موجود ناشی از اطلاعات و برآوردهای نادرست است

پژمان با تاکید بر اینکه برخی مشکلات حوزه کشاورزی به علت برآوردهای نادرست ناشی از سرشماری‌های گذشته بوده است، گفت: ستاد سرشماری کشاورزی دزفول از ۳۵ کارشناس تشکیل شده است و همراه با دیگر عوامل اجرایی به ۶۰ نفر خواهند رسید.

وی خواستار همکاری بهره‌برداران کشاورزی در حوزه‌های مختلف از جمله دامداری، زنبورداری، آبزی‌پروری، مجتمع‌های گلخانه‌ای، تولیدکننده کرم‌ابریشم، باغداری و کشاورزی شد و تصریح کرد: باید از ظرفیت شوراها، دهیاران و بخشداران نیز استفاده شود.

معاون فرماندار دزفول امنیت غذایی را ضروری دانست و گفت: برخی محصولات به عنوان کالاهای راهبردی معرفی شده‌اند ولی نباید نقش کالاهای غیرراهبردی را در امنیت غذایی نادیده گرفت.

پژمان به ظرفیت دزفول در پرورش و نگهداری گاومیش و آبزی پروری اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی خاویاری سردابی از ۱۰ سال پیش در دزفول آغاز شده است و دومین مجتمع نیز طی روزهای اخیر راه‌اندازی می‌شود.
وی تهیه چارچوب آماری را از اهداف برگزاری این سرشماری عنوان کرد و افزود: توزیع نامتوازن نهاده‌های کشاورزی به علت ارائه نشدن اطلاعات دقیق توسط کشاورزان و بهره برداران بوده که قرار است در این سرشماری دزفول به ۱۰ بلوک تقسیم و اطلاعات همه حوزه‌ها جمع آوری شود.

معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول به رتبه نخست خوزستان در تولید گندم و رتبه سوم در تولید جو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشت برنج در دزفول به علت مصرف بهینه آب به صورت ردیفی انجام می‌شود.

پژمان به برگزاری دوره‌های آموزشی برای برگزاری سرشماری کشاورزی در دزفول اشاره و تصریح کرد: ۱۹ آمارگیر و سرشمار حضوری و یک مامور سرشماری تلفنی در این دوره سرشماری در دزفول مشارکت خواهند داشت و اطلاعات را از منازل و مزارع ثبت خواهند کرد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: این سرشماری حرکتی مهم در راستای بروزرسانی آمار کشاورزی است و انتظار می‌رود روابط عمومی ادارات همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد
بهروز قمرزاده با بیان اینکه این سرشماری بر اساس دستور ریاست جمهوری اجرا می‌شود، اظهار امیدواری کرد همانطور که دزفول در حوزه‌های مختلف سرآمد است در سرشماری نیز اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: طبق قانون کلیه ادارات باید همکاری لازم را برای اجرای این سرشماری داشته باشند و تمام تجهیزات موردنیاز را تامین کنند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: انتظار می‌رود از پوشش امکانات، اطلاع‌رسانی و همکاری سایر ادارات بهره مند شویم و در بازه زمانی درنظر گرفته شده بتوانیم اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کنیم تا در سال جهش تولید برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه کشاورزی صورت گیرد.

 طرح سرشماری عمومی کشاورزی از سال ۱۳۵۲ در کشور آغاز شد و زمان انجام آن هر ۱۰ سال یکبار است که اکنون نیز در آستانه ششمین دوره آن قرار داریم.

این طرح از ۱۲ آبان ماه تا ۲۶ آذرماه به مدت ۴۵ روز با همکاری تمام دستگاه‌ها از جمله استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها اجرا می‌شود.

در این طرح داده‌ها در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، باغداری، پرورش ماهی و زنبورداری جمع ‌آوری خواهد شد.

این سرشماری به تولید بهنگام داده‌ها برای برنامه‌ریزان و همچنین توسعه و آبادانی کشور کمک می‌کند.

سالانه ۹۰ هزار هکتار زمین در دزفول کشت می‌شود که ۶۵ هزار هکتار آن آبی و ۲۵ هزار هکتار، دیم است؛ ۴۳ هزار هکتار از این میزان به کشت گندم اختصاص دارد.

۲۲۰ هکتار گلخانه در دزفول وجود دارد که ۱۸۵ هکتار آن به کاشت گل و گیاه زینتی، تولید نشا و همچنین کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

این شهرستان دارای سالم ترین محصولات میوه و صیفی جات کشور بوده و برخی محصولات آن از جمله پرتقال در کشور صاحب نام هستند به همین دلیل ثبت جهانی پرتقال دزفول در فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) در دستور کار جهاد کشاورزی دزفول قرار گرفته است.

یک میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات زراعی، ۷۹ هزار تن محصولات باغی،‌ چهار هزار و ۳۸۳ تن گوشت قرمز، ۳۳ هزار و ۳۲۳ تن شیر، ۳۱ هزار تن مرغ، یک هزار و ۵۱۰ تن تخم مرغ، یک هزار و ۴۷۸ تن عسل و ۲ هزار و ۱۹۰ تن انواع آبزیان سالانه در دزفول تولید می‌شود.

همچنین سالانه ۱۰۰ هزار تن ذرت دانه‌ای، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن ‌سبزیجات، ۷۳ هزار تن مرکبات،‌ ۳۰۰ هزارتن چغدرقند، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن علوفه،‌ ۹۸ میلیون شاخه گل بریده و ۴۳ میلیون پیاز گل مریم در دزفول تولید می‌شود.

کل محصولات تولیدات کشاورزی و دامی شهرستان دزفول سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار