تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۳۰۱۷۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی

خوزنیوز -  شکوفه عصاره/ چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی، روز چهارشنبه 25 مهرماه 1403 با حضور جمعی از مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارشناسان این حوزه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خوزنیوز: در این همایش، دکتر جمال فیاضی، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، پس از تشکر از حضور شرکت‌کنندگان، به اهمیت ارتباط و همکاری بین دانشگاه و صنعت اشاره کرد. در ادامه صاحب نظران این حوزه، به بیان برنامه‌ها و اقدامات خود در زمینه توسعه صنعت و کشاورزی پرداختند.

چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی

مهندس حمیدرضا فلاح، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان، در سخنرانی خود اشاره کرد که 60 درصد از نیاز 600 هزار تن تولید ام دی اف در استان خوزستان به صورت محلی تأمین می‌شود. وی با بیان بودجه بالغ بر یک میلیارد دلاری صنعت ام دی اف، افزود: "ارتباط بین بخش دانشگاه و بخش صنعت بسیار اهمیت دارد و باید تقویت شود تا از خروج ارز در کشور جلوگیری کنیم. متأسفانه، اوضاع فعلی نشان‌دهنده تئوری‌گرایی و محض‌گرایی اکثر دانشگاه‌ها و عدم ارتباط آن‌ها با مباحث کاربردی است. بنابراین، لازم است این خلا موجود در صنعت توسط دانشگاهیان با نیروی فنی کارآمد و علمی پر شود. ما با کوشش بی‌وقفه، سعی داریم از اعتبارات دانش‌بنیان و فنی بیشترین بهره‌وری را برای اجرای طرح‌های پیشتاز حوزه کشاورزی کسب کنیم."

دکتر محمد نوشاد، دبیر علمی چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی، تأکید کرد که استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در این صنعت، به ویژه در چشم‌انداز تحولات آینده، امری حیاتی محسوب می‌شود. او افزود: "در این همایش 137 مورد از 151 مقاله ارسال شده، پذیرفته شد که راهکارهایی برای حل مشکلات موجود در تخصص‌های مورد بررسی ارائه می‌دهند."

دکتر محمد راضی جلالی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، پس از قدردانی از زحمات رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در پیوند علم و عمل در عرصه کشاورزی، با اشاره به رشد تعداد نهالستان‌ها و افزایش سطح کشت نسبت به سال گذشته گفت: "خوشبختانه تاکنون تعداد نهالستان‌های استان خوزستان به ۱۴۷ رسیده است و بیش از ۶۰ هزار هکتار قرارداد در زمینه زراعت منعقد شده است." وی تصریح کرد: استان خوزستان امروزه در مسیر توسعه و تحول قرار دارد و نمونه بارز این تغییرات، موفقیت‌های چشمگیر در حوزه صنعت چوب است. مجموعه‌هایی چون مانند نوین چوب خوزستان و سایر شرکت‌ها که به نوعی زیرمجموعه‌های نیشکر به حساب می‌آیند، به وضوح نشان‌دهنده ظرفیت‌های بی‌نظیر استان خوزستان هستند. این مجموعه‌ها اکنون به سمت تأمین مایحتاج خود در زمینه مواد اولیه حرکت کرده‌اند. ریاست سابق پارک علم و فناوری استان خوزستان به برنامه‌های مرتبط با صادرات محصولاتی نظیر سبزیجات و سیفیجات از استان خوزستان به کشورهای همسایه، به ویژه روسیه، اشاره نمود و تأکید کرد:"ایجاد پایانه صادراتی و بهبود حمل و نقل، می‌تواند کیفیت محصولات را ارتقا دهد و به توسعه گردشگری نیز کمک کند." او در پایان با توضیح لزوم همکاری بیشتر میان دانشگاه‌ها، صنایع و کشاورزی، خواستار حمایت و مشارکت فعالین فرهنگی و رسانه‌ای در این عرصه شد.

چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی

در ادامه این همایش، به بررسی فناوری نانو و تأثیرات آن بر صنعت کشاورزی پرداخته شد. کارشناسان حاضر، تأکید کردند که با گسترش این فناوری نوین، شاهد توسعه لوله‌های نانوکامپوزیتی خواهیم بود که به واسطه استحکام و کارایی بالای خود، قادرند در سیستم‌های آبرسانی مورد استفاده قرار گیرند و در برابر حرارت و شرایط جوی سخت، به‌ویژه در مناطق گرمسیری مانند خوزستان، مقاومت کرده و تأثیر قابل توجهی بر بهینه‌سازی مصرف آب خواهند داشت. با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خوزستان، این استان با بهره‌گیری از چنین پیشرفت‌هایی و از طریق همکاری مؤثر میان پژوهشگران و مدیران، می‌تواند به یکی از قطب‌های پیشرفته فناوری نانو در صنعت کشاورزی تبدیل شود. این فناوری با ارائه راهکارهای نوآورانه، نقاط ضعف سیستم‌های سنتی کشاورزی را شناسایی و حل می‌کند و می‌تواند آینده روشنی را برای صنعت کشاورزی رقم بزند.

پس از آن در پی دغدغه‌های جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی، نشستی در راستای زراعت چوب، با حضور دکتر سید جمال موسویان، مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان، دکتر سید بهرام اندرزیان، دبیر علمی کمیته زراعت چوب و مهندس اسماعیل فریسی، رئیس بخش تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین چوب خوزستان، برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مدیرکل منابع طبیعی استان، به به اهمیت تحمل درختان به شوری و مقاومت آن‌ها به شرایط گرما و سرما اشاره کرده و برنامه‌های اقتصادی برای کشت درختان و استفاده از چوب آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. وی توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی این برنامه‌ها را ضروری دانست و بر اهمیت تجاری‌سازی کشاورزی در استان تأکید کرد.

دکتر موسویان با ذکر موفقیت پروژه‌های اجرایی در استان خوزستان و اهمیت تبدیل این فعالیت‌ها به زنجیره ارزش، ضمن اشاره به نمونه‌های عملی این برنامه‌ها، بیان نمود که این اقدامات علاوه بر ایجاد اشتغال، به توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری در استان نیز کمک می‌کند. او همچنین از اهمیت حفظ و توسعه درختان برای محیط زیست و اقتصاد استان خوزستان صحبت کرده و بر ضرورت کار در جهت توسعه جنگلداری اجتماعی و امرار معاش مردم این منطقه تأکید کرد.

دکتر اندرزیان نیز با اشاره تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از چالش‌های جدی کنونی گفت: "متأسفانه، انسان‌ها به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی، به افزایش بی‌ضابطه گازهای گلخانه‌ای دامن زده‌اند." او تأکید کرد که توسعه زراعت و جنگل‌کاری به عنوان یک راهکار مؤثر می‌تواند به کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با اثرات منفی این تغییرات کمک کند. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان یادآور شد: "استان خوزستان با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی‌اش، در بین کشورهای آسیب‌پذیر نسبت به تغییرات اقلیمی قرار دارد و لذا کاشت یک میلیارد نهال به عنوان بخشی از تعهدات ملی در این راستا آغاز شده است." او توجه به گونه‌های بومی در انتخاب نهال‌ها و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و افزود: "توسعه درختکاری باید به گونه‌ای باشد که با امنیت غذایی کشور تضاد نداشته باشد."

در ادامه،  اسماعیل فریسی سرپرست کشت و صنعت نوین چوب خوزستان، به محتوای تجاری و واقعیت‌های زیربنایی این صنعت پرداخت. او با اشاره به فعالیت‌های گروه خود از سال ۸۵ گفت: "ما گروهی هستیم که توانسته‌ایم با تولید سالیانه بیش از سه میلیون نهال، به تأمین نیازهای کشاورزان و بهره‌برداران کمک کنیم. هدف اصلی ما این است که بتوانیم چرخه کامل زراعت چوب را در استان پیاده‌سازی کنیم."

فریسی به اهمیت تجاری‌سازی در صنعت کشاورزی اشاره کرد و گفت: «ما در نظر داریم تا با ارائه قراردادهای خرید تضمینی به کشاورزان، به آن‌ها امنیت مالی بدهیم. این کار می‌تواند به شفافیت در عرصه زراعت چوب و تأمین منافع کشاورزان کمک کند. ما در این مسیر آمادگی کامل داریم تا با سازمان‌ها و کشاورزان همکاری کرده و تجربیات و محتوای علمی خود را در عرصه زراعت چوب به اشتراک بگذاریم.»

لازم به ذکر است که حامیان علمی چهارمین همایش ملی صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی شامل بنیاد نخبگان استان خوزستان، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان خوزستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرکرد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه گیلان، دانشگاه رازی، سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، پایگاه اطلاع‌رسانی سیویلیکا و پارک علم و فناوری خوزستان بودند. از دیگر افراد حاضر در این همایش می‌توان به دکتر مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر علی اکبری ساری، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مرتضی بختیاری، رئیس پارک علم و فناوری و دکتر داریوش بهارلویی، مدیر دفتر نوآوری، توسعه فناوری و پژوهش‌های کاربردی آب و برق استان اشاره کرد.

همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاهی با موضوع زراعت چوب در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برپا شد که در آن شرکت‌های فعال در این حوزه به معرفی دستاوردهای خود پرداختند. از جمله شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می‌توان به "زیست فناوران آبنوس کشت اکسین"، "هسته فناور سبزینه برگ کارون"، "گروه صنعتی نوین چوب خوزستان" و "شرکت مهندسی نرم‌افزاری سامانه گستر مایسا" اشاره کرد. این همایش که به‌عنوان گامی کلیدی در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی و توسعه پایدار در استان خوزستان شناخته می‌شود، می‌تواند در بهبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه و همچنین حل مشکلات فزاینده در زمینه زراعت چوب نقش مؤثری ایفا کند.

:
:
:
آخرین اخبار