تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۶۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیشکر بازیگر جدید در بازار بورس
کشت و صنعت نیشکر به‌عنوان بازیگر جدید در بازار سرمایه و ورود آن به بازار بورس، رویدادی مهم در اقتصاد ایران به شمار می‌رود که به‌تدریج تحولات قابل‌توجهی را در صنایع مرتبط و بازار سرمایه رقم خواهد زد.
کشت و صنعت نیشکر به‌عنوان بازیگر جدید در بازار سرمایه و ورود آن به بازار بورس، رویدادی مهم در اقتصاد ایران به شمار می‌رود که به‌تدریج تحولات قابل‌توجهی را در صنایع مرتبط و بازار سرمایه رقم خواهد زد.کارشناسان اقتصادی معتقدند: ورود نیشکر به بازار بورس، فرصت‌های بسیاری را برای این صنعت فراهم و به بهبود عملکرد شرکت‌های نیشکری، افزایش تولید و صادرات محصولات و در نهایت به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار سرمایه تبدیل خواهد شد. آن‌ها دلایل این ادعا را ظرفیت‌های بالای رشد صنعت نیشکر، حمایت دولت از این صنعت و همچنین تقاضای روبه‌رشد برای محصولات نیشکری در بازار جهانی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین مزایای ورود نیشکر به بازار بورس فراهم‌کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌های جدید در این صنعت به‌منظور توسعه و بهبود تولید، افزایش بهره‌وری و ایجاد صنایع جانبی همچنین افزایش تنوع سهام سرمایه‌گذاری است.عبدالعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دراین‌رابطه با اشاره به چالش‌های تأمین مالی در اقتصاد بانک محور، اظهار کرد: تأمین مالی برای شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد کشور که وابستگی زیادی به سیستم بانکی دارد، با دشواری‌های متعددی همراه است.وی افزود: به همین دلیل، تغییر رویکرد از سیستم بانک محور به سمت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، راهکاری ضروری برای حل این مشکل به شمار می‌آید.

شفافیت مالی نیشکر

شفافیت مالی از دیگر مزایای ورود صنعت نیشکر به بازار بورس است که به طور حتم این مهم درجلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.بر همین اساس، حامد عین افشار رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه نیشکر با اشاره به شفافیت مالی نیشکر با ورود با بازار بورس، اظهار کرد: سازمان‌های حسابرسی و شرکت‌های معتمد بورس، حسابرس این شرکت هستند به همین دلیل صورت‌های مالی شرکت توسعه نیشکر دقیق و نشان از شفافیت دارد.وی با بیان اینکه نیشکر خوزستان بزرگ‌ترین شرکت کشاورزی و صنعتی در خاورمیانه است، افزود، این شرکت با برخورداری از واحدهای نیشکری و همچنین تولید محصولات متنوعی از جمله خمیرمایه، الکل طبی، ام.دی.اف و… مزایای بی‌شماری دارد که به علاقه‌مندان به بازار سرمایه توصیه می‌کنم که با دستاوردهای این شرکت بیشتر آشنا شوند.

تأثیر بر اقتصاد کلان

افزایش تولید، رونق صنایع پاین دستی، پایداری در تولید شکر، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله تأثیرات بورسی شدن صنعت نیشکر، بر اقتصاد کلان کشور است. چرا که باتوجه‌به ظرفیت‌های بالای رشد این صنعت، حمایت دولت و همچنین جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، آنچه متوقع است تبدیل صنعت نیشکر به یکی از ستون‌های اصلی بازار سرمایه کشور است. به طور حتم پس‌اندازکردن در یک اقتصاد تورمی اصلاً کار آسانی نیست و هر سرمایه‌گذار برای تأمین مالی حساب معاملاتی زمان و تلاش زیادی را باید صرف ‌کند. اما قطعاً برخورداری از یک استراتژی مشخص که حد سود و زیاد را در ورود به بازارهای مالی معلوم کند به مدیریت سرمایه منجر خواهد شد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ظرفیت اسمی 700 هزار تن شکر در سطح هفت کشت و صنعت نیشکری(هر کدام با ظرفیت 100 هزار تن)، چهار واحد تصفیه شکر(هر کدام با ظرفیت 175 هزار تن) و صنایع جانبی فعالیت می‌کند.در حال حاضر ۸۰ درصد از سهام این شرکت، متعلق به بانک‌های ملی و صادرات و ۲۰ درصد آن نیز متعلق به وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار