نورپردازی مهمترین عنصر عکاسی است که عکسهای ما تحت تأثیر آن حالات و کیفیتهای متفاوتی می گیرند. تخصص و مهارت در نورپردازی نیز عاملی بسیار تأثیرگذار است، زیرا در صورت عدم شناخت نور، ممکن است تنها با اندکی جابجایی منبع نور، عکسی را که میتوانست به یک عکس ماندگار تبدیل شود، خراب کنیم. نورپردازی با توجه به محیط صورت می گیرد. تعیین میزان نوری که هر اتاق و فضا نیاز دارد، بسته به فعالیتهایی است که قرار است در آن محل صورت بگیرد.
شما می توانید با توجه به اینکه کاربری آن مکان خصوصی است یا عمومی؛ سطح نور مورد نیاز را به صورت لیست تنظیم کنید.
درک نور مهارتی است که در تمام زمینه های عکاسی، اعم از ایجاد تصویر تبلیغاتی برای مشتری، عکاسی از کمپین تبلیغاتی پیشرفته و یا خیلی سادهتر، گرفتن عکسهای ارزشمند خانوادگی ترجمه میشود. در حقیقت نور میتواند تصویری را خراب کند و یا شاهکاری را خلق کند.
یکی از روش های آموزش عکاسی، شرکت در کلاس های آنلاین عکاسی آموزشگاه مطرح است که در آن ها این حرفه را به صورت تخصصی فرا خواهید گرفت.
تنها داشتن دوربین عکاسی حرفهای برای شما کافی نبوده و شما باید با اصول نورپردازی نیز آشنا باشید. دوربین های عکاسی خود دارای ابزارهایی برای نورپردازی هستند که به مثلث نورپردازی شهرت دارد. این مثلث عکاسی شامل ایزو، دیافراگم و شاتر می باشد که باعث کم و یا زیاد شدن نور در عکس های شما می شود. ولی لازم به ذکر است که برای کسب نتیجه بهتر شما باید از تجهیزات نورپردازی استفاده کنید. تجهیزات نورپردازی این امکان را به شما می دهند تا در محیط های بسته نظیر آتلیه ها، عکس هایی جذاب را به ثبت برسانید.
بهترین مکان برای عکاسی، فضای باز و استفاده از نور طبیعی می باشد. برای یادگیری نحوه انجام نورپردازی حرفهای در عکاسی، می توانید با نور طبیعی شروع کنید. چند پارامتر مهم و مختلف وجود دارد که باید قبل از ورود به عکاسی با نور طبیعی در نظر بگیرید. مؤلفه های اصلی نور طبیعی؛ دمای رنگ، جهت نور و شدت نور هستند. هنگامی که می دانید از این مؤلفه ها چه انتظاری دارید، می توانید بهترین نور طبیعی برای عکاسی را انتخاب کنید.
در عکاسی استودیویی، استفاده از Strobe light بهترین نور را برای شما فراهم می آورد. درواقع یک استروب استودیویی یا فلاش استودیویی Strobe light، منبع نور بزرگی است که با برق شهر کار می کند. شما یا باید آن را به پریز برق روی دیوار وصل کنید، یا یک باتری بزرگ با خود حمل کنید. استروب استودیویی زمان بازیابی سریعی دارد، بنابراین عکاس هیچوقت مجبور نیست برای شارژ مجدد یا بازیابی فلاش صبر کند.
در فرایند عکاسی محصول سوژه اصلی همان محصولی است که قصد عکسبرداری از آن را داریم. به طور کلی محصولات باید درخشان ترین شیء موجود در عکاسی تبلیغاتی باشند. البته در صورتی که تصمیم دارید یک تصویر ضد نور داشته باشید، لازم نیست سوژه درخشان و پرنوری در نظر بگیرید. البته در نوردهی به محصولات نباید زیاده روی صورت بگیرد. نوردهی بیش از اندازه باعث از بین رفتن جذابیت تصویر و مصنوعی به نظر رسیدن عکس ها می شود.
نورپردازی کوتاه به سبکی از نورپردازی میگویند که در آن نور اصلی به سمتی از صورت تابیده میشود که رو به دوربین نیست. با این کار نور به سمتی از صورت برخورد کرده که مقدار کمتری از آن در تصویر دیده میشود و سمتی از صورت که رو به دوربین است سایه میشود. جایگاه دقیق نور یا نور ها به سبک و حسی که می خواهید عکس داشته باشد بستگی دارد.
در نورپردازی متقاطع، نورهای مورب یا متقاطع عبارتی است که موقعیت یک چراغ و جهت نوردهی آن را بیان میکند. بدین صورت که چراغ را در کنار سوژه قرار میدهیم تا نور بهطور مورب از روی آن عبور کند. نورپردازی متقاطع یک حصار گیاهی، بهگونهای است که یک حباب پرتوهای موضعی وسیعی روی گیاه بتاباند و تأثیری روی بافت و سطح آن نداشته باشد. نورپردازی از پشت مناسب ترین و قوی ترین شکل نورپردازی از لحاظ گرافیکی و پرکنتراست ترین نور است. نورپردازی از پشت دراماتیک ترین نور نیز محسوب می شد
یکی از زیباترین نورها را در عکاسی همین نور چتری ایجاد می کند. نرمی نوری که این وسیله به ما میدهد حتی در سافت باکسها نیز به چشم نمیخورد. این نور فقط به خاطر انعطافپذیری کمتر در جابجایی و استفاده به عنوان نورهای مکمل و پر کننده (fill light) به عنوان نور اصلی در عکاسی استفاده میشود. برای نور اصلی ما میتوانیم از یک اکتا باکس و یا یک نور چتری استفاده کنیم.
شاید کسی رفلکتور را جزو تجهیزات نورپردازی حساب نکند؛ اما رفلکتور یکی از مفیدترین وسایلی است که به کمک آن می توانیم نوری بسیار باکیفیت و مناسب ایجاد کنیم. رفلکتور نور را از منبع اصلی گرفته و بازتاب میدهد. ما میتوانیم با جابجا کردن رفلکتور نور را روی هر جایی که میخواهیم تنظیم کنیم، اما کاربردهای دیگر این وسیله است که آن را به یک ابزار مفید در استودیو و بیرون از استودیو تبدیل میکند. از رفلکتور در عکاسی پرتره، مدلینگ و شیشه استفاده زیادی میشود. شما می توانید از رفلکتور به عنوان جدا کننده و مسدود کننده نور، دیفیوزر و چیزهای دیگر استفاده کنید. در فضای بیرون از استودیو که ابزار نورپردازی در اختیار ندارید رفلکتور وسیلهایست که نور سوژه شما را تأمین میکند.
اسنوت یکی از بهترین وسیلههای کنترل کننده نور است. معمولاً در عکسهای تکنور سوژههای کوچک از اسنوت استفاده میکنند و نتیجه کار شگفت انگیز است. اسنوت نور را متمرکز میکند و به شما اجازه میدهد فقط در همان قسمتی که نیاز دارید بتوانید سوژه را نوردهی کنید. اسنوت یک نور متمرکز، مستقیم و شارپ ایجاد میکند که خروجی آن یک عکس بسیار شارپ است. همچنین از اسنوت میتوانید به عنوان نور پشت سر نیز استفاده کنید. اسنوتها در هر ژانر عکاسی به درد شما خواهند خورد.
مونولایتها منبع نور خام ما هستند که هنگامی که ست فلاش استودیویی میخریم، سه عدد از آنها در جعبه وجود دارند و یک کاسه نیز برای هرکدام قرار داده می شود که روی آنها نصب میشوند. ما از هر نوع کنترل کننده نوری مثل سافت باکس ها که بخواهیم استفاده کنیم باید آن را روی همین مونو لایت ها نصب کنیم.