تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۳۰۱۴۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهم ناچیز ایران از گردش مالی برند "حلال"

  مدیرکل فروارده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: گردش مالی برند " حلال " ۶ هزار میلیارد دلار است ولی کشور ما درصد بسیار ناچیزی از این گردش را به خود اختصاص داده است.

  عبدالعظیم بهفر روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از واحدهای برتر صنایع غذایی دزفول در سالن غدیر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان با بیان اینکه تلفیق صنعت غذا، رویکرد اقتصادی، دین و ادیان، برند حلیت و حلال بودن است، اظهارکرد: در حال حاضر یکی از معتبرترین برندهای دنیا، برند "حلال" است.

مدیرکل فروارده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: علاوه بر بحث اقتصادی می‌توان به نقش غذا بر سلامت جسم و روح اشاره کرد؛ همانطور که در طب اسلامی و سنتی نیز غذا بسیار اهمیت دارد و درمان بیماری اول با غذا، بعد با دارو و سپس با عمل جراحی انجام می‌شود.

بهفر نگاه فرهنگ ایرانی قبل و بعد از اسلام نسبت به غذا را بسیار متمدانه دانست و اظهار امیدواری کرد این فرهنگ تداوم یابد و موردنظر تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی با تاکید بر دارابودن شاخصه‌های سلامت آنچه به دست جامعه می‌رسد، افزود: برای تحقق این امر مهم باید هماهنگی‌هایی بین سازمان غذا و دارو و سایر نهادها وجود داشته باشد.

مدیرکل فروارده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سعی شده به منظور کاهش مشکلات تولیدکنندگان قوانین و مقررات متعدد، یکسان سازی شوند.

وی تمرکز بر رسیدگی به درخواست‌ها و پاسخگویی به موقع و دقیق مبتنی بر قوانین و مقررات مربوطه و رعایت مفاد آخرین بخشنامه‌های ابلاغی را از دیگر مسوولیت‌های سازمان غذا و دارو عنوان کرد و افزود: رصد و پایش ایمنی فرآورده‌های غذایی به ویژه در زمان تولید ضروری است.

بهفر پایش در سطح عرضه را یکی دیگر از مسوولیت‌های سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: گواهی‌های بهداشت، حلیت و تراریختگی از جمله مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرند.
وی نظارت بر صدور گواهی بهداشتی را ضروری دانست و افزود: نظارت لازم بر محصولات خام کشاورزی انجام می‌شود و هیچ محصولی پس از صادرات عودت نمی‌شود که این موضوع نشان از سلامت محصولات است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بر ضرورت شناسایی تقلب در مواد غذایی و رعایت الزام‌های مرتبط با پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر(کاهش میزان اسید چرب، ترانس، نمک، قندهای ساده) در زمان صدور پروانه ساخت تاکید کرد و گفت: غنی‌سازی مواد غذایی و پایش محصولات غنی شده و فراسودمند و تشکیل کارگروه تخصصی مرتبط، پایش باقیمانده آفت کش‌ها، نیترات و فلزات سنگین در محصولات خام کشاورزی و تشکیل کارگروه تخصصی مرتبط برای ارتقای سلامت غذا از دیگر فعالیت‌های سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال پایش در سطح عرضه انجام می‌شود که امیدواریم این امر در برنامه توسعه هفتم که پایش زمین‌ها است محقق و مشخص شود محصول مربوط به کدام زمین کشاورزی است تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

۱۰۰ کارخانه آرد کشور پروانه بهره‌برداری دریافت کردند

بهفر گفت: ۱۰۰ کارخانه آرد کشور پروانه کامل بهره‌برداری دریافت کردند که امیدواریم بتوانیم نان کامل را نیز در کل کشور تولید کنیم.

وی به ساماندهی صادرات ماهی و میگو در کشور اشاره کرد و افزود: میگو و ماهی با گواهی بهداشت به دیگر کشورها صادر می‌شوند؛ علاوه بر نفت و گاز، در حوزه غذا نیز صادرات خوبی به کشورهای دیگر داریم که از سلامت لازم برخوردار هستند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهارکرد: ورود و ثبت اطلاعات در سامانه ثبت فرآورده به منطور توسعه سامانه صدور پروانه ساخت از دیگر اقدامات ویژه است تا دغدغه تولیدکنندگان کمتر شود.

وی به انجام ۸۴۴ هزار مورد بازرسی در کشور اشاره کرد و افزود: طی ۶ ماه نخست امسال، ۱۰ هزار و ۶۲۲ گواهی بهداشت صادر و محصولات از کشور خارج شدند.

  برند «حلال» نوعی استاندارد اسلامی است که وجود آن روی محصولات غذایی به معنای آن است که مصرف آن از نظر موازین شرعی برای مسلمانان مشکلی ندارد.
این برند برگرفته از «غذای حلال» در دین اسلام است؛ در میان مسلمانان نخستین بار، سالها پیش مالزی استفاده از آن را در مورد محصولات غذایی باب کرد اما حالا، بسیاری از کشورهای اسلامی نیز آن را مورد استفاده قرار می دهند، به گونه ای که به یک علامت جهانی در دنیا تبدیل شده و حتی مورد استقبال شهروندان کشورهای غیر اسلامی نیز قرار گرفته است.
برند حلال علاوه بر محصولات مختلف غذایی و آشامیدنی، مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی را نیز در بر می‌گیرد اما بیشترین کاربرد آن برای موادغذایی است و نشان می‌دهد که در تهیه مواد اولیه محصول از حیوانات حرام گوشت یا مواد و محصولاتی که از نظر اسلام، غیرشرعی به شمار می رود، استفاده نشده است.
مردم با دیدن برند حلال به ویژه در کشورهای غیرمسلمان خیالشان راحت می شود که غذا حلال است و با فراغ بال می توانند آن را مصرف کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار